Anonym på facebook?

Fast för vem, och hur? Och tänk om man inte har ett körkort, ID eller pass? Eller för all del om man inte har en digitalkamera. Jag tycker att det lät som ett jättekonstigt krav. 😅
Någon skickade ju uppenbarligen ett meddelande och ifrågasatte, det är väl samma person som får ta del av bilden på körkortet.

De flesta människor i västvärlden har väl en mobil med kamera på, så det är väl inte så svårt att ordna.
 
Hur i allsin dar skulle du kunna styrka din identitet med en kopia av IDhandling hade de tänkt?
Jag fick fota mitt pass och bifoga ett mail. De var envisa. Jag ignorerade det men blev då påmind och kontot stängdes faktiskt ned. När jag mailade och medgav att det inte var mitt riktiga förnamn och angav mitt andranamn som det rätta så öppnade det igen,
Jag får medge att min katts namn vore lite udda på en människa så om katten hetat ett månniskonamn så hade det nog gått bättre. Eller om jag bara hittar på ett namn.
Nu kunde valde jag att medge att jag fuskat med förnamnet men kunde ju visa rätt efternamn. Sen vet de ju inte vilket av mina förnamn verkligen använder .
 
Senast ändrad:
Någon skickade ju uppenbarligen ett meddelande och ifrågasatte, det är väl samma person som får ta del av bilden på körkortet.

De flesta människor i västvärlden har väl en mobil med kamera på, så det är väl inte så svårt att ordna.

Naturligtvis måste det vara någon slags administratör som sitter och mailar, men jag tycker att det känns lite märkligt att man ska tvingas sitta och dela fotoidentifikation på nätet. Oh well. Tydligen var det så det gick till.

Och kanske de flesta men inte alla. Jag har det inte och kan räkna upp i alla fall två i bekantskapskretsen som inte har det heller, varav en har facebook för att hålla kontakt med släkt och vänner.
 
Jag fick fota mitt pass och bifoga ett mail. De var envisa. Jag ignorerade det men blev då påmind och kontot stängdes faktiskt ned. När jag mailade och medgav att det inte var mitt riktiga förnamn och angav mitt andranamn som det rätta så öppnade det igen,
Jag får medge att min katts namn vore lite udda på en människa så om katten hetat ett månniskonamn så hade det nog gått bättre. Eller om jag bara hittar på ett namn.
Nu kunde valde jag att medge att jag fuskat med förnamnet men kunde ju visa rätt efternamn. Sen vet de ju inte vilket av mina förnamn verkligen använder .

Det var värst! Mitt namn är tydligt ett hittepå och jag har två till på vänlistan med 'användarnamn' istället för sina riktiga. En av dem har visserligen bytt från det riktiga namnet till ett annat, det kanske fungerar annorlunda då.
 
Och jag tycker att det är jätteskönt att Facebook är på bollen med att försöka motverka fejkade konton som bara ställer till problem med cat fishing och bedrägerier.

Det är en sak om kontot/användaren rapporteras givetvis, men att börja kräva fotoidentifikation för att någon har ett ovanligt namn känns sisådär. Jag har i alla fall ingen lust at skicka ut fotografier på mitt pass ut i etern.
 
Det är en sak om kontot/användaren rapporteras givetvis, men att börja kräva fotoidentifikation för att någon har ett ovanligt namn känns sisådär. Jag har i alla fall ingen lust at skicka ut fotografier på mitt pass ut i etern.
Jag har flera kompisar som har förkortat sitt namn. De är tex poliser mm. Där verkar det ju inte vara något problem. Men det är klart, heter man Whiskars Karlsson så kanske någon ifrågasätter om man dessutom har de striktaste säkerhetsinställningarna.

Jag vet en person som bara har initialerna i förnamnet(dubbelnamn) och det verkar heller inte vara ett problem för jag skickade och frågade den personen nu och den hade aldrig fått något från Facebook. :)
 
Jag har flera kompisar som har förkortat sitt namn. De är tex poliser mm. Där verkar det ju inte vara något problem. Men det är klart, heter man Whiskars Karlsson så kanske någon ifrågasätter om man dessutom har de striktaste säkerhetsinställningarna.

Jag vet en person som bara har initialerna i förnamnet(dubbelnamn) och det verkar heller inte vara ett problem för jag skickade och frågade den personen nu och den hade aldrig fått något från Facebook. :)

Det kan ju vara så enkelt att det var någon som av någon anledning rapporterade @Ridinglady så att de fick upp ögonen.
Jag tycker personligen att det är himla skönt att inte ha mitt namn offentligt men ändå kunna vara öppen!
 
Jag har flera kompisar som har förkortat sitt namn. De är tex poliser mm. Där verkar det ju inte vara något problem. Men det är klart, heter man Whiskars Karlsson så kanske någon ifrågasätter om man dessutom har de striktaste säkerhetsinställningarna.

Jag vet en person som bara har initialerna i förnamnet(dubbelnamn) och det verkar heller inte vara ett problem för jag skickade och frågade den personen nu och den hade aldrig fått något från Facebook. :)

Så gör många av mina vänner också (militärer). De har en förkortning av sitt namn, eller något helt hittepå och dragit åt alla säkerhetsinställningar så mycket det går.
 
Det är en sak om kontot/användaren rapporteras givetvis, men att börja kräva fotoidentifikation för att någon har ett ovanligt namn känns sisådär. Jag har i alla fall ingen lust at skicka ut fotografier på mitt pass ut i etern.
Man kan ju dölja det som är känsligt, t.ex. personnummer och annat. Facebook behöver bara se namn (och fotot?) på den som har kontot, på id-handlingen.
 
Tack hörni det verkar ju som att det ska gå bra ändå :)

Att någon kan söka på mitt namn och se att jag finns på facebook kan jag acceptera men jag vill liksom inte att de ska kunna "snoka sig runt" via min släkt osv. Men om min vänlista är dold så bör de ju inte kunna hitta mig på det viset ändå? Jag har inte ett jätteovanligt efternamn.

Att använda ett annat namn går nog tyvärr bort. Dels på grund av köp/sälj som sagt men också för att jag vill kunna ha lite kontakt med vissa släktingar som bara finns på facebook och de skulle nog tycka det var mysko :)
 
Jag känner lite att vill man inte använda sitt riktiga namn på facebook är inte facebook rätt ställe att vara på. Det är en av få ställen folk har svårare att låtsas vara andra och jag hoppas det förblir så. Sen är det också ganska onödigt skulle jag säga att vara i köp och säljgrupper nu med fejkade namn och profiler då väldigt många inte vill sälja till sådana personer då det kryllar av bedragare.

Vill man inte kunna bli hittad pga andra så dölj bara vänlistan och låt ingen tagga dig, då är du i princip osynlig men folk kan ändå se att det är en riktig människa bakom kontot. Det finns inget krav att skriva in vad man jobbar med eller att ens ha en på sig själv, så jag förstår faktiskt inte alls riktigt det här med att inte vilja ha sitt riktiga namn.
 
Naturligtvis måste det vara någon slags administratör som sitter och mailar, men jag tycker att det känns lite märkligt att man ska tvingas sitta och dela fotoidentifikation på nätet. Oh well. Tydligen var det så det gick till.

Och kanske de flesta men inte alla. Jag har det inte och kan räkna upp i alla fall två i bekantskapskretsen som inte har det heller, varav en har facebook för att hålla kontakt med släkt och vänner.
Du tvingas inte till något, det är bara att säga hej och tack om man inte gillar villkoren.
 
Man kan skapa konto i annat namn men det är som sagt inte tillåtet egentligen och ibland kommer FB på folk (vet inte om det är andra som rapporterat kanske?). Bara bra att veta.

Du kan styra om andra kan hitta dig, men om du går med i en grupp kommer alla andra som är med i samma grupp att se dina inlägg. Det kan ju vara folk du känner, framförallt i de stora köp/säljgrupperna.
Det du själv postar kan du helt styra över vilka som får se.

Du behöver ju dock inte acceptera någon vänförfrågan även om någon skulle lyckas hitta dig.
 
Jag fick fota mitt pass och bifoga ett mail. De var envisa. Jag ignorerade det men blev då påmind och kontot stängdes faktiskt ned. När jag mailade och medgav att det inte var mitt riktiga förnamn och angav mitt andranamn som det rätta så öppnade det igen,
Jag får medge att min katts namn vore lite udda på en människa så om katten hetat ett månniskonamn så hade det nog gått bättre. Eller om jag bara hittar på ett namn.
Nu kunde valde jag att medge att jag fuskat med förnamnet men kunde ju visa rätt efternamn. Sen vet de ju inte vilket av mina förnamn verkligen använder .

Min häst har ett människonamn och jag öppnade ett konto i hennes namn för flera år sedan. Det var främst för att kunna få hjälp i olika spel som sysselsatte mig då. Ingen har någonsin hört av sig angående det.

Däremot har jag flera vänner som reggat sig under namn som de kallats för länge och som blivit hotade med att få kontot låst om de inte visat att de verkligen heter som kontot.
 
Jag känner lite att vill man inte använda sitt riktiga namn på facebook är inte facebook rätt ställe att vara på. Det är en av få ställen folk har svårare att låtsas vara andra och jag hoppas det förblir så. Sen är det också ganska onödigt skulle jag säga att vara i köp och säljgrupper nu med fejkade namn och profiler då väldigt många inte vill sälja till sådana personer då det kryllar av bedragare.

Vill man inte kunna bli hittad pga andra så dölj bara vänlistan och låt ingen tagga dig, då är du i princip osynlig men folk kan ändå se att det är en riktig människa bakom kontot. Det finns inget krav att skriva in vad man jobbar med eller att ens ha en på sig själv, så jag förstår faktiskt inte alls riktigt det här med att inte vilja ha sitt riktiga namn.
Man kanske vill kunna skriva i grupper utan att noggrant överväga varenda ord, även om ett inlägg inte ger så mycket information så om nån söker information om en så kan många inlägg sammantaget ge mycket information. Jag har bara mitt förnamn (räknar dock inte med att vara anonym med det) och har ett par vänner som pga hotbild har helt påhittade namn.

Tillägg: vill man vara helt anonym får man såklart tänka sig för även med påhittat namn. Som här räknar jag med att flera kan ta reda på vem jag är IRL för lägger man ihop informationen jag delat under många år och dessutom att jag bor i en liten by så blir det ganska enkelt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Man kanske vill kunna skriva i grupper utan att noggrant överväga varenda ord, även om ett inlägg inte ger så mycket information så om nån söker information om en så kan många inlägg sammantaget ge mycket information. Jag har bara mitt förnamn (räknar dock inte med att vara anonym med det) och har ett par vänner som pga hotbild har helt påhittade namn.

Tillägg: vill man vara helt anonym får man såklart tänka sig för även med påhittat namn. Som här räknar jag med att flera kan ta reda på vem jag är IRL för lägger man ihop informationen jag delat under många år och dessutom att jag bor i en liten by så blir det ganska enkelt.
Har man en hotbild mot sig så är ju situationen en annan och då bör man nog tänka till om man ska vara på vissa sidor övht för folk kan hitta en och snabbt lista ut vem man är oavsett.

Jag tycker nog ändå att man bör ha sitt riktiga namn även om man nu vill skriva i grupper. Man står väl ändå för det som man skriver? Kan man inte stå för det bör man nog fundera på om man ska skriva det alls.

Och "noga överväga varenda ord" osv bör man ändå göra om man vill bli tolkad och sedd på rätt sätt. Det ska man alltid göra.

Hoppas facebook fortsätter att vara noga med att folk står för vilka dom är och hellre tänker till när dom skriver än att bara sprida sina åsikter utan att behöva ta ansvar för dom.
 
Senast ändrad:
Har man en hotbild mot sig så är ju situationen en annan, men jag tycker nog ändå att man bör ha sitt riktiga namn även om man nu vill skriva i grupper. Man står väl ändå för det som man skriver? Kan man inte stå för det bör man nog fundera på om man ska skriva det alls. Därför jag tycker facebook är hyfsat bra för där är folk mer tvungna att stå för sina åsikter på ett annat sätt.

Stå för det man skriver kan man väl göra/inte göra ändå? Jag står för det jag skriver här också, det har ingenting att göra med namnet jag använder.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 841
Senast: Barbabelle
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 978
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 691
Senast: Jeps
·
Relationer Hur går man vidare efter sexuella trakasserier? När folk man trodde var ens vänner visar sin rätta sida. När andra vänner vänder en...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: IzeUnicorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp