Bukefalos 28 år!

Behöver lite hjälp och tips från er när det gäller att kombinera vagn och sele

Nikki o Fabian

Trådstartare
Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna.

Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till bröllopskörningar, men självklart matchar inte vagnen och selen varandra.
Jag har en bröstsele och vagnen är en finare o större variant av trilla.(har tyvärr ingen bild på ekipaget tillsammans än, väntar på den bild som togs)

Vi var hos nuvarande vagnsägare och prövade vagn och häst tillsammans och det såg ut att kunna bli ett snyggt ekipage. Men utöver att bara titta på sakerna så utbytte vi tankar om vad som behövde ändras på vagnen för att passa Fabians sele. Så här ser nuvarande vagn och sele ut:
Nttar-09095.jpg
[/IMG]

Det vi kom fram till var att vi måste ändra "ögglorna" på skacklarna som är till för seltungorna, göra en mycket vidare "öggla" där skackeln har sitt spelrum men ändå inte kan sticka iväg på nått vis. Skackeln ska ju ligga som den gör när vi kör våran rockard men kruxet med att vi måste ha en "öggla" nu är för att det blir en annan vinkel på skackeln än vad det är på rockarden då det är mer likt en gigg.

Bakselen måste ju nu fästas i skackeln och inte i drag/arbetsringen som den skulle ha gjort om det hade varit en loksele vi kört med. Vi kom fram till att bakselen då borde kunna fästas i samma "öggla" som jag pratade om i det tidigare stycket. Är det fel tro?

Vagnen saknar svängel och en sådan måste vi ha samt ett fäste för den. Man ska ju sträva efter den vågräta linjen och gör vi så gott vi kan så får den fästas i den undre snurr grejen(den runda "leden" mellan framhjulen). Det jag kan se bli ett problem där är att svängeln kommer att kila fast i själva vagnskorgen när vi sväger runt ordentligt, men jag kan ha fel.


Så nu till alla frågor:
Hur förhindrar jag att skackeln sticker iväg uppåt när bakselen gör sitt jobb, alltså bromsar?

Vart har ni era svänglar när ni kör typ trilla?
Hur viktig är den räta linjen?

(såg nu efter att ha kollat på bilden jag lagt in att vi inte har den korrekta linjen mellan draglinor och svängel.)
 
Sv: Behöver lite hjälp och tips från er när det gäller att kombinera vagn och sele

Har suttit o kollat runt lite och jag såg nu hur fel jag tänkt ang draglinjen så den frågan kan vi skippa.

Har nu fått bilden från provkörningen idag:
Fabianmedfinvagnen.jpg
[/IMG]
 
Sv: Behöver lite hjälp och tips från er när det gäller att kombinera vagn och sele

Och här kommer bilden som inte längre syns uppe i det första inlägget:
Nttar-09095.jpg
[/IMG]
 
Sv: Behöver lite hjälp och tips från er när det gäller att kombinera vagn och sele

Jo ang din rockard så är det väl nerförsbacke, då draglinorna e så långa?

När det gäller trillan så kan du väl kolla runt noga där i fram, kan tänkas de finns en mindre öggla för svängeln...

Att sätta bakselen i skakelögglan längst fram brukar funka bra de mä:)

Har en ponnyvagn och dom skaklarna e raka och sitter lågt i vagnen och högt på ponnyn och dom sticker oxå iväg uppåt när man bromsar.
Man får se till att bukgjorden och skakelögglan i selen är lite mera spända.

Kommer ihåg en gång när ja va ute å körde me en av shettisarna för nåra år sen, vipps åkte båda skaklarna upp till mankhöjd; jag hade glömt att spänna bukgjorden en extra gång:angel::cool:

Ja nä nu ere dax att slita sig härifrån, på återseende:p
 
Sv: Behöver lite hjälp och tips från er när det gäller att kombinera vagn och sele

Jo precis, det går lite nedför, man ser att bakselen gör sitt jobb. Kanske var en dålig bild....

Då borde det alltså funka i praktiken om vi gör som vi har tänkt ang skacklarna.

På min förra trilla så fanns det där lilla fästet för en svängel men på denna kan vi inte hitta något. Nuvrande ägare är hästkunnig och någorlunda körkunnig så han är väl medveten om att det han ska svettsa ihop måste hålla för stora krafter så han fixar nog nått bra.

Jag har nojjat jätte mycket för hjulen och frågat 100 ggr om dom är helt ok, inte ska gå av på mitten eller ramla av osv. Men vi ska ta hem vagnen på prov i ca en månad o köra mycket med den så vi ser att den rullar som den ska så vi kan börja köra kunder sen. Hoppas verkligen att allt kommer funka så man äntligen kan få göra det man planerat i en massa år nu.
 

Liknande trådar

Körning Hur gör man på bästa säkraste sättet? Det som stör mig mest är hur man gör med tömmarna när man måste använda båda händerna för att...
2
Svar
20
· Visningar
7 064
G
Körning Jag har kört lite häst hos tidigare sköthästar, gått några kurser på ponnytrav osv. Efter det så har mitt körintresse vilat då jag ridit...
Svar
1
· Visningar
737
H
Körning Hej allt körningfolk! Jag behöver hjälp av er nu! Jag har precis köpt en rockard och en bröstsele med stilettdäckel till min...
Svar
9
· Visningar
1 418
Senast: schelin_j
·
Körning Har äntligen köpt en rockard efter att ha letat i över ett år :banana: Men jag skulle vilja förbättra den lite och behöver därför...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp