Hur kass är däckeln?

Mli

Trådstartare
Jag har fått med en sele från H**ks med min nya ponny. Beställde genast en bättre sele som visade sig vara för stor... Nu funderar jag på hur kass den selen jag har egentligen är för hobbykörning av shettis, 2-3 dagar i veckan max. Jag har mest använt loksele så det här med bröstsele är ganska nytt för mig.
Att däckeln är kass det vet jag, men hur kass, och går det att göra något åt den? Tjock tryckavlastande pad? Sen är ju inte bröstan lös, men den är ju ändå separat från däckelgjorden. Hur kan man göra så att den fungerar optimalt? Baksele fanns inte till ponnyn, så det får jag beställa. Hur räknar man ut storleken där, "ring till ring", vart ska ringarna sitta för bäst tillpassning? De har fixat till så att man fäster skaklarna högre upp genom att fästa skakelremmarna (heter det så?) högre upp med bultar. Blir som en slags snabbkoppling, verkar smidigt. Vagnen i sig är väl avvägd, draglinor och svängel finns också.

Så... kan jag fixa till den selen jag har och bara köpa en baksele, eller ska jag köpa en ny sele?
 
Sv: Hur kass är däckeln?

Känn igenom däckelputorna ordentligt, på vissa av dessa "skitselar" känns skruvarna till tömringarna igenom. Gör de det, är det ingen idé att ens försöka fixa det. Känns de inte igenom kan du testa med ett underlägg, kolla då noga att det fortfarande finns någon mankfrihet så det inte klämmer någonstans och att ponnyn inte får ont vid körningen.

Bröstan kan vara svår att ställa in ordentligt, jag antar att det bara är en rem över nacken? Men prova att ha uppehållsremmarna väldigt löst spända och kolla att svängeln rör sig och bröstan inte skaver. En shettis brukar ju inte ha jättestora bogrörelser.

Jag brukar mäta ungefär virvel till virvel för att få fram ett bra mått för bakselen. Blir då "ring-till-ring"-måttet på bakselen.

Hur som skulle jag personligen bara använda en sådan sele under en begränsad tid, tills en ordentlig sele införskaffats.
 
Sv: Hur kass är däckeln?

Tja, hur bra hur hade det varit att rida med en dåligt stoppad sadel 2-3 dagar i veckan? :)

Köp en helt komplett sele istället, de finns för en billig peng numera.
 
Sv: Hur kass är däckeln?

Svarar båda:

Jag har redan köpt en ny sele, men den kommer inte förrens om en ca två veckor. Den jag köpte var för stor. Köpte den innan jag fick hem ponnyn. Stod på deras hemsida att den var stor i strl, så jag ringde och frågade. Men då menade de på att det bara var ryggstycket som var långt, men inte sååå långt. Den var normal ändå. När jag provade den på ponnyn så var ryggstycket en halvmeter för långt och bukgjorden ca 15cm för stor. Det var strl shettis, och min shettis är maxad. Irriterande att behöva betala nästan 500kr extra i frakt för det..
Tills dess så kör jag med min skitsele.

Nu till min befintliga sele:
Däckeln verkar vara bra stoppad, känner inte alls tömringarna undertill. Dock så hade de fäst "snabbkopplingen" med vanliga bultar :eek: och det kändes verkligen igenom! Har bytt till vagnsbultar direkt och då var det ju lugnt.

Att jämföra denna selen med att rida med en dålig sadel tycker jag är lite att ta i. I alla fall när man har en väl avvägd rockard med svängel och broms, och har fäst om skakelremmarna högre upp. Att det inte är optimalt håller jag verkligen med om. Blir en nödlösning tills jag får nya selen.
 
Sv: Hur kass är däckeln?

Det känns som du själv har rätt bra koll eftersom du har beställt en ny sele. Så visst kan du göra det bästa av din bröstsele (selunderlag osv) och köra med den så länge. Tror ponnyn mår bättre av att bli körd med en inte helt optimal sele än att det bara blir stående. Hästar kräver ju rörelser för att må bra.:) Även shettisar ;)
 
Sv: Hur kass är däckeln?

Jag håller med dig. Tyvärr visade det sig att skaklarna inte gick att fästa i selen på ett säkert sätt så ponnyn har tagit det väldigt lugnt ändå. Stilla står dom inte ändå på en lösdrift, och så är han ju alldeles ny här så det funkar bra med lite vila. Men det kliar i hela mig som är så sugen på att ge mig ut och köra :-)
 

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 827
Senast: ameo
·
Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: Cilva
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 823
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 157
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp