ansa manen- tips?

Sv: ansa manen- tips?

Ja du, för flera år sedan fick ponnyn sin man söndertuggad av kompisen. Jag ryckte av resten av manen lika mycket, så hon hade knappt någon man kvar alls. Men det var bästa lösningen, blev jämt och bra när det växte ut igen och kompisen slutade. ;) Lite småknepigt att knoppa dock, men det gick.

Hmm.. det är helt borta på en liten del.. så om jag ska knoppa får jag göra få knoppar så jag kan ta stora sektioner - så det blir lite hår i flätan. Hästar med lång tunn hals ska väl ha få knoppisar.. eller?
 
Sv: ansa manen- tips?

Det finns en mansax att köpa på H**ks. Den ser ut som en kam och man gör precis som när man rycker fast istället för att rycka så klipper man av manen långt upp. Den funkar utmärkt på min svårryckta häst och det går utmärkt att fläta.
 
Sv: ansa manen- tips?

Alltså hur gör man med dem? Jag förstår inte riktigt tekniken...
När jag provade fick jag inte av ngn man, och hästen blev lika upprörd som om jag skulle ha ryckt, så jag gav upp ganska fort :smirk:
 
Sv: ansa manen- tips?

NEEJ!! Använd inte urtunningssax/kniv. Gjorde det på min häst när jag skulle tunna ut hans man, och det såg ut osm om någon hade tuggat på stackarn. Fick klippa av allt i samma längd vilket resulterade i stubbman. Sen bli topparna spretiga, och manen ser risig ut. Så jag råder dig till att inte använda det, utan hellre låta den vara som den är.
 
Sv: ansa manen- tips?

fast ridskolehästarna blev snygga i manen, dom som tunnades med saxen! så ni gjorde nog på olika sätt!
 
Sv: ansa manen- tips?

Min häst OTROLIGT tjock man, och jag som ville ha den riktigt tunn kanske drog för mycket. men den såg uppäten ut på vissa ställen :o
Sen kanske det var en konstig kamkniv vad vet jag... Funkade när pållen hade lång man, men inte när den var kort.
 
Sv: ansa manen- tips?

Precis som när man rycker manen så får man inte ta för mkt på en gång och man skall vinkla manen så som det står i beskrivningen som man får med. På min häst funkar det utmärkt och manen ser ut som om den är ryckt. Hon går inte att rycka, då blir hon som ett monster:devil:
 
Sv: ansa manen- tips?

Ryckte min unghäst i går i samband med att han blev pleggad när de fixade hans tänder :angel:

Annars får på rova sådana uttunningssaxar..
 
Sv: ansa manen- tips?

Jag klipper med sax. :p Min häst har tunn fullblodsman så skulle inte finnas nåt kvar om jag ryckte. :crazy:

Kamma håret uppåt och så klipper du rakt av (så som frisörer klipper!!). Det blir snyggt och ser inte "avkapat" ut. Är manen jättetjock kan du klippa lite vid roten på undersidan av manen för att tunna ut.
 
Sv: ansa manen- tips?

Så gör jag också på mitt sto i dagsläget. Ser lite dalahäst ut precis när det är nygjort (speciellt pannluggen) men redan efter någon vecka så ser det bra ut.

Problemet är bara att hon har så himla tjock man så jag skulle gärna vilja tunna ur den på traditionellt vis, men nej. Hon tycker det är så fruktansvärt att jag inte vill utsätta henne för det. Då får hon hellre ha lite för tjock!
 
Sv: ansa manen- tips?

Bremsar!! Brukar räcka med en gång och göra den då riktigt kort och tunn sen behöver man bara ta så lite varje gång hyfsat ofta ist. så då är det inga problem längre... min ena reste sig och levde rövare Bremsade som sagt en gång nu inget problem!! värt det för både mej och hästen!!
 
Sv: ansa manen- tips?

Har du nått tips för oss där manen inte går att rycka. Gränsen på min skrot är att borsta med piggborste allt efter det är nono. :crazy:

Ett alternativ till att rycka manen är att fläta manen i lika dana flätor, i storlek med flätor som knoppas. Låt hästen gå med flätorna i en vecka eller så. Manen tunnas ut, men man kan aldrig veta om det kommer bli jämnt eller inte. Behöver oftast fixas lite grann också. Men det är shysstare än att rycka om hästen har riktigt ont.
 
Sv: ansa manen- tips?

Jag klipper med sax. :p Min häst har tunn fullblodsman så skulle inte finnas nåt kvar om jag ryckte. :crazy:

Kamma håret uppåt och så klipper du rakt av (så som frisörer klipper!!). Det blir snyggt och ser inte "avkapat" ut. Är manen jättetjock kan du klippa lite vid roten på undersidan av manen för att tunna ut.

Ah!! Så ska jag göra. Fick tips om att "tagga ur den" av en frisör, men att kamma rakt upp måste ju vara mkt bättre

:bump:
 
Sv: ansa manen- tips?

Nej rycka hans man det går inte om han inte är pleggad och det tänker jag inte göra bara för att få en fin frisyr :p
 
Sv: ansa manen- tips?

På känsliga hästar brukar det gå utmärkt att rycka manen med trimkniv.
Det går snabbt och kniven gör jobbet så det rycks inte i känsliga hårrötter. Enda nackdelen är om hästen har tjock man för den tunnas inte ur med trimkniven. (däremot ännu bättre om hästen har tunn man.)
 
Sv: ansa manen- tips?

tycker inte det blir bra att knoppa efter trimkniv, bättre än sax men inte mycket. :p (ja jag är kräsen när det kommer till knoppning :D )

spelar ingen roll på henne om man gör det varm eller kall, lika sur blir hon! :p men tunnsax borde väl fungera?

Vad har du för teknik när du rycker med trimkniv?
Manen ska bli som om den var ryckt för hand.
 
Sv: ansa manen- tips?

jag rycker inte med kniv eftersom jag aldrig sett någon göra det bra så vill inte jag ge mig på det o på det sättet förstöra en man.

men folk som alltid använt kniv och som själva tycker att det blir bättre än ryckning känner jag, och jag har provat att knoppa deras hästar.
 
Sv: ansa manen- tips?

Bättre än vid ryckning för hand blir det tex på en häst som har väldigt tunn man, eftersom den inte tunnas ur när man rycker med kniven. Men på en häst med normaltjock man ska den bli lika bra som vid ryckning för hand. På häst med jättetjock man blir det inte lika bra med trimkniven eftersom manen inte tunnas ur alls.
Manen är inte svår att knoppa för att den är ryckt med trimkniv. I så fall har de inte använt trimkniven på rätt sätt. Att knoppa man ryckt för hand eller med trimkniv är ingen skillnad.

Du kanske skulle våga prova? Jag gör så här:
Tar en ganska tunn test av manen, drar mothårs (uppåt) med trimkniven några gånger så jag bara får några strån kvar. Då skär jag ner med kniven istället. Fortsätter sen likadant med hela manen, precis som när man rycker för hand, men istället för att göra ett ryck med stråna mellan fingrarna trycker jag alltså kniven neråt och skär av.
Du kommer inte att förstöra manen.
 
Sv: ansa manen- tips?

fast det är så jag sett folk göra och jag tycker inte att der blir bra när man ska rycka sedan. fast det förstås, kanske har deras hästar dum man redan från början.

får se om jag provar, som det är nu blir det ändå ingen tävling så.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 405
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 407
Senast: ameo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
389
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 323
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp