Ansiktsvård

Bukefalos 30 år!

Alltså hur orkar folk? Eller är jag helt sjuk i huvudet som bara blir trött på allt ovanstående? :rofl:
Jag tvättar med tvål/rengöring på kvällen. Beroende på om smink eller ej.
Sover.
På morgonen tvättar jag bort sömnen med tvål.
Klart.

När jag duschat smörjer jag hela kroppen pga väldigt torr hy.

Jag har visserligen lite mer lyxig rutin än du och använder också ansiktsvatten som komplement till rengöring. Vintertid behöver jag smörja kroppen pga torr.

Men ja, jag undrar också alltid hur man orkar med alla steg och produkter, och för egen del så lägger jag hellre pengar på annat. Och spf som en allmän rutin skulle mest kännas deppigt för mig, när UV-index typ är 0 i november och det regnade halva första delen av sommaren...🤣

Men var och en gör ju det som känns bra för en själv tänker jag, och jag har ju andra saker som är obegripligt i andras ögon så jag lägger ingen värdering i det 🙂

Och så brukar jag tänka när jag är inne i dessa trådar och t ex kalendertråden, att trots allt så är nog det ekonomiska läget i Sverige generellt inte så illa som det ibland låter och det ju bra!

Och @Barbabelle, jag skulle också vara lite försiktig med saltet och kolla upp via andra kanaler vad det är för något. Jag vet inte vad det är för grej, om det är något namn på en mineralblandning eller om det faktiskt är "vanligt salt" (NaCl). Generellt så äter vi snarare för mycket salt per person i Sverige, så innan du börjar extrasalta ditt dricksvatten så kolla upp vad det är för något, och utvärdera hur mycket salt du redan får i dig via maten, snacks, nötter etc.

Jag har provat allt möjligt från billigt till dyrt. Har lätt för att få eksem och tål inte en del ämnen som är vanligt i krämer. För mig funkar ACO, Nivea och Lumene.

Morgon tvätt med mousse och sen fuktkräm.
Kväll då jag ofta varit sminkad under dagen rengöringslotion, micellar-vatten och en fet nattkräm. Ibland smörjer jag två gånger på en kväll.

Är 60 om ett par år, har inga rynkor eller hudproblem, så uppenbarligen passar rutinen min hud.

Skulle gissa att min hudrutin kostar ca max 100 kr månad och tar ca 4x2 minuter max att utföra. För mig är det inte för tufft för plånbok eller ork.
Förutom att min hud skulle kännas jobbig annars så tycker jag om smink. Det är lite som att grunda om man målar annat. Det lägger sig snyggare om man preppat rätt.

Nu känner jag mig lite dryg men jag tvättar med tvål och vatten på kvällen (Barnängens hårdtvål ftw!) och om jag blir torr så smörjer jag på lite Helosansalva. :o

Det är ju också en hudvårdsrutin :D

Dock skulle min hud dö av det (är extremtorr atopiker med perioral dermatit samt lite oklar överkänslighet mot en drös ämnen) men en gör ju vad som fungerar för en själv.

Jag tycker hudvård är kul samt att jag är lite som @skiesabove, känns min hud torr och stram blir jag galen.

På morgonen gör jag inte så mycket om jag inte duschar då. Micellvatten på bomullsrondell, toner, ibland essence, serum och fuktkräm samt SPF (det går på lite över 5min, främst för att tonern och serumet ska sjunka in).

På kvällen oljerengöring (speciellt om jag sminkat mig), toner, ibland essence, serum och nattkräm.

Jag varierar mellan olika toners och serum, ibland är det barriärstärkande som gäller och ibland kör jag med aktiva produkter, beroende på hur huden mår.

Praktiskt taget allt jag använder är K-beauty.

Och @Barbabelle, jag skulle också vara lite försiktig med saltet och kolla upp via andra kanaler vad det är för något. Jag vet inte vad det är för grej, om det är något namn på en mineralblandning eller om det faktiskt är "vanligt salt" (NaCl). Generellt så äter vi snarare för mycket salt per person i Sverige, så innan du börjar extrasalta ditt dricksvatten så kolla upp vad det är för något, och utvärdera hur mycket salt du redan får i dig via maten, snacks, nötter etc.
Det verkar vara natursalt från avsaltat havsvatten enligt min googling. Så produkten i sig är nog inte något direkt problem att använda. Om man byter ut vilket salt man äter, inte bara ökar mängden.

Men påståendet att det skulle vara någon skillnad på att dricka saltat vatten mot att kroppen får i sig vanligt dricksvatten plus saltet via maten är inte rimligt. Hade fått mig att fundera på vad mer av det som personen säger det finns anledning att vara skeptisk till om det är menat som professionell rådgivning.

Jag tycker det är superjobbigt att känna mig torr eller ha finnar. Det gör ont och jag kan inte släppa det, det förstör min dag liksom.

Men jag älskar att känna mig blöt och fuktig 😅. Jag är väldigt noga med att smörja in mig efter dusch också, får panik av att känna huden strama, svida och klia när den blir torr.

Så jag gör det alltså för att jag tycker om hur det känns, det är en positiv del av min dag. Solkräm använder jag för att jag inte vill ha cancer, och då måste jag tvätta av den ordentligt också.
Solkräm skyddar inte mot cancer så den kan du ta bort så är det en mindre kräm med kemikalier i.

Min hud är jättetorr men den blir värre ju mer jag håller på. Och den är så känslig att jag inte kan ha så mycket kemikalier på.

Jag har ganska fet hy och får lätt finnar, hopplöst. Använder en serie från body shop (seaweed) som är den bästa av alla jag testat! Men jag gör inget avancerat, bara tvätt + smörja. Har en dagkräm och en nattkräm.
Min hy går banas om jag använder ”fel” produkter ellee inte sköter den alls..

Själv kör jag tvål och vatten. Decubal repair creme från apoteket på morgonen. Decubal började jag med när jag fick eksem på läkares inrådan. Sedan har jag fortsatt. Får alltid beröm av de få hudvårdsterapeuter jag träffat för att min hud är så återfuktad.

Solkräm skyddar inte mot cancer så den kan du ta bort så är det en mindre kräm med kemikalier i.

Min hud är jättetorr men den blir värre ju mer jag håller på. Och den är så känslig att jag inte kan ha så mycket kemikalier på.

Ursäkta?

Behöver jag verkligen ange källa på det? Det är väl etablerat.

Dessutom så äter, dricker, och kissar du kemikalier varje dag. Tillexempel natriumklorid.

Om du menar potentiellt skadliga ämnen så är den rutinen jag har väldigt handplockad för att minimera potentiellt negativa ämnen och maximera bevisat effektiva ämnen. Man ska absolut ha lite koll om man håller på med K-beauty, medans europeiska märken håller sig till en hårdare standard.

Eucerin AtoControl är en serie du kan prova om du har känslig + torr hud.

Vill du bli superminimalist i hudvården så är de bästa rena oljorna i mitt tycke squalane (olivoljeextrakt, finnsäker) och nyponfröolja ("naturens retinol").

I princip ingenting. Sköljer ansiktet när jag duschar på morgonen. Använder cc-kräm på dagen + lite av hudkrämen jag använder på kroppen. Någon kväll då och då använder jag ansiktsvatten när jag vill rengöra lite mer på djupet.

Det verkar vara natursalt från avsaltat havsvatten enligt min googling. Så produkten i sig är nog inte något direkt problem att använda. Om man byter ut vilket salt man äter, inte bara ökar mängden.

Men påståendet att det skulle vara någon skillnad på att dricka saltat vatten mot att kroppen får i sig vanligt dricksvatten plus saltet via maten är inte rimligt. Hade fått mig att fundera på vad mer av det som personen säger det finns anledning att vara skeptisk till om det är menat som professionell rådgivning.

Då innehåller det ju vanligt salt och verkligen märkligt att få råd om att överdosera det 🤔 Jag skulle som du vara tveksam till allt en person som ger sådant råd säger.

(Jag menade inte att det skulle vara något farligt, utan fick intrycket av att det skulle vara salt i vattnet oberoende av det man äter. Men om man byter ut saltet i mat mot salt i vattnet istället så är det ju ingen fara, men låter väldigt trist och så måste man se till att laga all mat själv.)

Jag var på ansiktsbehandling i dag och fick höra att det vore bra om jag kunde få in en regelbunden rutin gällande att ta hand om ansiktet hemma.

Alltså smörja in på morgonen (bara smörja nu när det börjar bli kallt) och rengöra och smörja in på kvällen.

Och dricka mer vatten med celtic salt eftersom utan salt ger inte vattnet någon verkan.

Jag har hittills aldrig lyckas hålla i rutiner för ansiktet en längre tid men nu ska jag testa igen.

Och just ju! Det var viktigt att smörja in halsen oxå! Många glömmer det!

Hur ser era rutiner gällande ansiktet ut? Och vad har ni för produkter? Jag köpte lite nytt på apoteket i dag från Charlotte Kallas serie.
Jag är en av dem som inte alls förstår poängen med alla dessa produkter. Jag tvättar mig med ljummet vatten, sminkar mig sällan och om jag gör det tvättar jag av det redan på kvällen med liiite tvål.
Smörjer med samma kräm som till kroppen eller om jag har progesteronkräm kvar på händerna.
Är jag utomlands i sol eller det är sol här hemma sommartid (är mkt utomhus o i skärgården) så smörjer jag 50 spf ansiktssolskydd.
Har inga problem med hyn men är över 50 och tycker inte att någon enskild produkt genom åren gjort någon skillnad.

Jag har testat lite olika märken genom åren men kör nu mest ACO faktiskt.

Morgon:
Tvätt med en ACO rengöring
Sen hydrating booster serum från ACO
Ögonkräm ACO
Dagkräm med SPF
La roche citaplast på områden jag lätt får finnar

Kväll:
Tvätt med ACO rengöring
2-3 ggr i veckan face scrub från ACO
Exfolierande toner från ACO
Retinol från Revox
Nattkräm från ACO
La roche citaplast på områden där jag lätt får finnar

Använder peeling solution mask från The Ordinary någon gång ibland också.

Jag är också väldigt sparsam med smink. Oftast är jag helt osminkad men när jag sminkar mig använder jag Idun mineralfoundation, lite kajal och mascara, that´s it.

Jag är ökänt slarvig med min hud. Tacksam över att den är rätt okomplicerad ändå. Men jag har iaf blivit bättre på att ta på solskydd (spf50+) och iaf rengöra efter att jag haft solskydd.

Har Niveas ansiktsvatten som jag har på bomullspaddar och rengör med. Hatar att bli blöt i ansiktet.

Sen har jag mantles produkter. Funkar bra när jag kommer ihåg dem… The face jelly på sommaren och the barrier cream på vintern.
Jag är nog något mer slarvig än du till och med.
Men har också okomplicerad hud .

@Barbabelle Tvättar när jag duschar. Men gillar inte heller riktigt vatten i ansiktet så gnuggar inte direkt.
Ansiktsvatten nån enstaka gång. Typ 1-2 gånger i månaden max.

Kör bara en random dagkräm på morgonen de dagar huden känns torr.

Angående Celtic salt:
Får du i dig något salt via maten är det enligt mig bara humbug att du skulle behöva ha salt i vattnet.
Och salt är salt (dvs natriumklorid) NaCl nästan oavsett vilket salt du väljer, dvs samma ämne. Seltin är undantag från det för det är faktiskt ett annat närbesläktat ämne som innehåller mindre natrium.

Sedan sägs celtic salt innehålla spårämnen som magnesium och annat, men dessa får du nästan helt säkert i dig tillräckligt av genom annan mat.
Spar pengarna och använd vanligt salt på det sätt som du alltid gjort.
Saltat vatten tycker jag dessutom inte är gott, så för mig skulle det innebära att jag drack mindre och därmed blev torrare.

MVH utbildad kemiingenjör.

Då innehåller det ju vanligt salt och verkligen märkligt att få råd om att överdosera det 🤔 Jag skulle som du vara tveksam till allt en person som ger sådant råd säger.

(Jag menade inte att det skulle vara något farligt, utan fick intrycket av att det skulle vara salt i vattnet oberoende av det man äter. Men om man byter ut saltet i mat mot salt i vattnet istället så är det ju ingen fara, men låter väldigt trist och så måste man se till att laga all mat själv.)
Det beror ju på vilken dos det handlar om också. Dels hur mycket det är i förhållande till den naturliga salthalten i dricksvatten och dels i förhållande till individens totala intag.
Det kanske bara är menat att vara en symbolisk mängd eftersom effekten i kroppen ändå inte kan vara den som påstås.
Jo, om man vill byta vilken sorts salt man äter ligger det ju närmare till hands för de flesta att fortfarande ha den nya sorten i maten.

Tvål och vatten på morgonen.
Tvål och vatten på kvällen.
Händer nån gång att jag smörjer in ansiktet.

I princip ingenting. Sköljer ansiktet när jag duschar på morgonen. Använder cc-kräm på dagen + lite av hudkrämen jag använder på kroppen. Någon kväll då och då använder jag ansiktsvatten när jag vill rengöra lite mer på djupet.
Samma här, tvättar utan tvål (med tvål får jag fett ansikte på vissa ställen och torrt på andra och allt blir ur balans) använder nu och då (har jag kräm varje dag får jag finnar) ngn kräm jag ändå har på mig i ansiktet och halsen. Och ganska sällan rosenfröolja innan jag sover.

Liknande trådar

• Streaks
  • Inställning till hudvård
  • Fuktgivande produkter
  • Att städa sin diskmaskin (låter väl urspännande!)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka