Där kommer mina fråga in. Hur tänker ni kring videoansökningar?
När det är totalt oväsentligt och har noll relevans för tjänsten (som i det här fallet) ser jag ingen poäng alls med det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Där kommer mina fråga in. Hur tänker ni kring videoansökningar?
Inom vilket åldersspann vill man helst rekrytera?
Men - då är det väl alldeles utmärkt att de människor som inte vill söka med video låter bli att söka? Eftersom de enligt arbetsgivaren är mindre lämpade/relevanta för uppgiften. Så slipper AG lägga ner tid på att processa dem, menar jag.Ja, exempel: Om en arbetsgivare av egen erfarenhet vet att flygvärdinnor visat sig ha det lättare för telefonförsäljning än de ansökande som kommer från andra yrken, så har ju det en relevans för arbetsgivaren - även om det utåt sett inte har någon relevans för själva tjänsten.
Det bor antagligen väldigt många fler människor i Stockholm än i den nya småstaden - antar att det orsaken till att fler har sökt.Tack! Det verkar dock vara tydliga skillnader i stor och småstad.
När vi kört samma typ av ansökan i sthlm har konverteringsgraden varit mycket högre. Det kan såklart bero på många olika saker. Bl.a. att det är fler i Stockholm som känner till oss och som då kan tycka att det är värt en "obekväm" ansökan för att få arbeta här.
Oj, tänk så olika man kan uppfatta det. Jag upplever aldrig att arbetsgivaren har all makt.Jag är i fel bransch och, inser jag nu, tydligen ganska konservativ, men jag hade inte gjort det. Varken i rollen som sökande eller rekryterare (har varit på båda sidor). Det är svårt nog att hålla intervjuer på Skype... Beteendetester etc har jag väldigt lite för. Har gjort ett par och varje gång fått höra från rekryteraren att jag ger ett helt annat intryck i person jmf med testet. Har även deltagit i "gruppintervjuer" och har bara kännt mig vansinnigt malplacerad och obekväm - men så är jag ingen säljare heller. Dock så tror jag det är väldigt få som visar sin fulla kapacitet i en så extrem viktad situation som en arbetsintervju. Arbetsgivaren har all makt och, mer eller mindre bokstavligen, ditt öde i sina händer. Jag tror inte på att göra stackaren som söker ännu mer naken och utlämnad än vad hen redan är i den situationen.
Till den typ av tjänst som du beskriver, som jag spontant uppfattar som "offensivt relationsskapande" snarare än en traditionell butikssäljartjänst, kan jag absolut tänka mig att videoansökan kan vara relevant utifrån de egenskaper ni värderar.Där kommer mina fråga in. Hur tänker ni kring videoansökningar? Skulle ni kunna tänka er att söka en tjänst via video? Varför/varför inte? Och hur stor betydelse tror ni att det har var i landet man befinner sig, och vilken tjänst det handlar om?
Åh såklart! Ser att jag formulerat mig fel i rubriken.
Nu är ju jag bara kontaktperson och inte ansvarig över hur ansökan/anställningen går till men jag förstår hur ledningen tänker.
Det är mycket CV'n som kommer in på daglig basis och vi har sedan fler år tillbaka kört på att vi anställer helt utan CV'n. Eftersom vår tjänst inte kräver tidigare erfarenheter utan snarare en viss typ av personlighet så är det svårt att hitta det via skrift.
Vi har uppmärksammats mycket medialt för våra olika och annorlunda rekryteringsprocesser där vi t.ex. låtit folk ansöka via ett webbformulär och sedan har betalat för kost och logi för de ansökande över en helg där de fått göra olika typer av personlighetstester, IQ-tester, logiska tester etc.
De har t.ex. fått lösa "omöjliga uppgifter" flera gånger om för att mätas i hur lång tid det tar innan de inser att allt de gör är helt i onödan - och då mäts de i hur de hanterar det (blir de arga för att de känner sig utnyttjade, eller tar de allt med en klackspark för att de inser att allt är ett test) Dessa tester har drivits av ett professionellt företag som tidigare arbetat med rekrytering för nationella insatsstyrkan, i samarbete med beteendevetare.
= Superintressant och ofta väldigt uppskattat med ett sånt personlighetstest där man oavsett om man får jobbet eller ej får ett grundligt feedback samtal efter avslutade tester.
Att vi inte kräver CV'n ser ju jag som något som talar emot att vi är inskränkta.
Det har medfört att många av våra bästa medarbetare kommer från lågavlönade jobb som har 0 relevans för vår bransch. Många har försökt att byta jobb i flera år men har misslyckats pga att arbetsgivarna alltid har efterfrågat tidigare erfarenheter.
Detta har också gjort att vi fått pris för att gynna integrationen i vår stad. - Något som bara är en bonus!
Jag hade lätt gjort det. Möjligen iförd lösmustasch. Det värsta som händer är att nån asgarvar och tycker jag är värdelös, men det vet ju inte jag om.
Inte vet jag om det handlar om ålder, jag är ju inte precis tjugo... Kanske är yngre människor mer bekväma med att filma sig själva?Till den typ av tjänst som du beskriver, som jag spontant uppfattar som "offensivt relationsskapande" snarare än en traditionell butikssäljartjänst, kan jag absolut tänka mig att videoansökan kan vara relevant utifrån de egenskaper ni värderar.
Själv skulle jag inte söka, helt enkelt eftersom den typen av tjänst inte är intressant för just mig.
Jag tror att tjänsten har stor betydelse för hur sökande uppfattar kravet på videoansökan. Om videoansökan vore krav för en tjänst som t ex... revisor, bilmekaniker, kock, lastbilschaufför, programmerare eller något annat yrke där direkta kundkontakter rimligen inte utgör så stor del av jobbet så skulle jag själv inte uppfatta arbetsgivaren som seriös.
Jag föreställer mig, utan närmare grund, att det finns större acceptans och förståelse för videoansökningar i mer urbana delar av landet.
Jag tror att de inte tycker att de får fram allt som de vill berätta om sig själva i videon. De kan också vara rädda för att ni sorterar ut på utseende, bakgrund etc. Helt enkelt att processen blir mindre förutsägbar och rättvis.
Om ni skulle få in ansökan med någon som är uppenbart nervös och obekväm framför kameran, hur skulle ni se på denna? Dvs någon som definitivt utmanat sig själv och gått utanför sin comfort zone, svarar tillfredsställande på de aktuella frågorna men vars video är väldigt stel och rent ut sagt ganska dålig? Vad skulle väga tyngst för bedömningen av lämplighet för tjänsten?
Såklart svårt att ge ett generellt svar på, men på ett ungefär.![]()
Ja alltså jag själv hade också föredragit denna typ av ansökan. Går snabbt och är smidigt, och jag känner att jag kan ge en bra och relevant bild av mig själv på det sättet. Men jag är ju partisk i detta sammanhang.![]()
Jag skulle absolut kunna göra det.
Tycker det låter kul faktiskt![]()
Jag hade lätt gjort det. Möjligen iförd lösmustasch. Det värsta som händer är att nån asgarvar och tycker jag är värdelös, men det vet ju inte jag om.
Låter som att företaget (till skillnad från de flesta) vill ha en homogen personalstyrka och därför troligen också vänder sig till en homogen kundkrets? En grupp där du och några till på bukeverkar passa bra inLåter roligt ju! Vart söker man?ska absolut inte ha ett jobb till dock. Men jag har en inre teaterapa som skulle älska att ha videoansökning så kan förstå att alla inte gillar det.
Låter som att företaget (till skillnad från de flesta) vill ha en homogen personalstyrka och därför troligen också vänder sig till en homogen kundkrets? En grupp där du och några till på bukeverkar passa bra inmedan andra inte gör det (möjligen åldersrelaterat?). Får en känsla av att vi som ogillar ansökningssättet inte heller hör till den primära kundgruppen? Kanske är den nya orten för liten för det konceptet eftersom ni inte får in tillräckligt många sökande?