Jag jobbar på ett medelstort företag som för första gången skall öppna en butik i en småstad.
I och med öppningen söker vi butikspersonal och vi driver en trafikmässigt lyckad annonskampanj för att få människorna i området att se platsannonsen.
Vi har medvetet valt att gå på video-ansökan eftersom det för oss visar att den som ansökt är modern och nytänkande, samtidigt som man vågar vara utanför sin comfort zone. Man kan alltså enbart söka genom att svara på 6 frågor och via en mycket enkel webb-app i telefon eller dator spela in sig själv när man svarar på frågorna. Man får göra om hur många gånger som helst.
Jag som kontaktperson har blivit överröst av förfrågningar av människor som är "mycket intresserade, men vill söka tjänsten via telefon eller CV istället" och jag har fått otaliga meddelanden i stil med "Kan jag söka på något annat sätt förutom video-intervjun?"
Vi har hittills bara fått en handfull ansökningar och vi behöver minst det dubbla.
Eftersom tjänsten är en säljande och utmanande butiks-tjänst där du förväntas vara bekväm med dig själv och vara orädd för att testa nya sälj-metoder så känns det helt klart inte troligt att någon som inte är bekväm eller modig nog för att svara på 6 klara frågor via video skall våga bemöta kunder på det sätt vi vill att de skall bemötas.
Jag är både förvånad och negativt överraskad över hur man tänker som sökande när man ber om att få söka på ett annat sätt - men jag är också ödmjuk till att jag kanske har missat någon viktig poäng?
Där kommer mina fråga in. Hur tänker ni kring videoansökningar? Skulle ni kunna tänka er att söka en tjänst via video? Varför/varför inte? Och hur stor betydelse tror ni att det har var i landet man befinner sig, och vilken tjänst det handlar om?
Jag tycker ärligt talat att det känns lite krystat