ansvar vid tjuvparning

Sv: ansvar vid tjuvparning

Vad jag anser och vad lagen kan hjälpa till med skiljer sig.

Så om jag inte vill ha valpar genom tjuvparning ( vilket jag givetvis inte vill ) så får jag vackert betala om hanens ägare inte känner för att betala = vill ha en söt liten avkomma efter hunden sin.

Av den anledningen så är inte min tik utan uppsikt under sitt höglöp :)
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

I en sådan situation skulle jag polisanmäla hundens ägare, o om parning skett kräva ägaren på skadestånd samt naturligtvis kostnad för sprutan.

Du, det har du naturligtvis rätt i att jag borde ha gjort. Jag har inte ens tänkt tanken.
Lyckligtvis så hände ju inget mer än att tiken blev rädd och jag blev förbannad, men det är illa nog.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Jag skulle aldrig sätta ut löptik i lina.
så där håller jag med om delad kostnad.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

KL

Gör det skillnad om en hanhund på rymmen kommer in och parar tiken, eller att hanhundsägaren medvetet bussar in sin hund/öppnar och släpper in den?

Om man har en ordentlig hundgård till exempel där det inte går att rymma varken in eller ut, men en hanhundsägare öppnar och släpper in sin hane, det är väl inte mitt fel?
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

kl

kan berätta hur allt gick till; jag brukar normalt aldrig lämna en löptik utan uppsikt o framför allt nte när det ska paras inom närmaste dagen..

jag for förbi mitt ( förb:devil: idiot % jäv..:devil: otrogna) EX,egentligen
o relevant för er men ändå;) han o hans far står ute o jobbar hanhunden sitter bredvid i lina på inhägnad gård när jag kommer hem så sätter jag fast tiken vid bron och de andra hundarna springer lös på den inhägnade gården, jag går in o sätter på kaffe o då ringer tfn med
exet som säger till dottern att hanen är lös.

När jag tittar ut sitter de redan ihop:(
eft jag o exet redan ligger i storbråk om allt så blir detta såklart extra känsligt.... att hanen var lös beror på slarv, de hade inte satt fast haken ordentligt o DÄRFÖR anser jag att han ska betala o jag känner banne mig att han ska få betala skade stånd för valparna som inte kom... men jag vet att jag inte har nåt kanske o komma med där.

Han fick ringa o boka spruta och han har i allafall sagt att han ska betala den..
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Jag har faktiskt hamnat i en sån situation för inte alls längesen och fick många tankar i huvudet.

Vid tillfället satt min löptik på lina på trappen, kanske 25-30 m från staketet som är gott och väl en meter högt. Jag var längre bort i trädgården men hade full koll på vad tiken hade för sig.

Då kommer det en medelålders man med en stor svart hanhund (såg ut som en märklig schäferkorsning av något slag) och tycker att hans hund ska få leka med mina, och skickar sin hane över staketet med ett ljudligt "Ja hopp in du!".

Hanhunden blir såklart överlycklig och kastar sig fram till min löptik som ju inte kommer undan eftersom hon är bunden. Lyckligtvis var hon inte mottaglig utan fick mest panikoch skrek i högan sky (hon är jävligt tuff annars och ingen man bråkar med så). Hundens husse tyckte "men de leker ju bara!" och förstod ingenting när jag vrålade att han skulle ta sin hund.

Följande kom jag att fundera på som ni kanske kan hjälpa mig att besvara:

1. Om karln medvetet skickar in sin hund över mitt staket till mina tikar, blir jag fortfarande ansvarig att betala spruta vid tjuvparning?

2. Jag hann inte fram till tiken innan hanen var där, hur god uppsikt måste man ha? Ska man stå på en meters avstånd?

3. Även om man står på en meters avstånd, vad f*n gör man när en stor svart jagvetintevad försöker våldta ens tik? Nu drog jag bort honom på rent adrenalin, men vad hade jag gjort om han visat tecken på aggressivitet?

4. Hade jag blivit ansvarig att betala för hannens skador om min tik bitit ifrån och skadat honom?

5.Vad är det för fel på folk som gör nåt så inihelvitte dumt?

Om nån gjort så mot mina hundar hade jag polisanmält direkt ...
prillan
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Man behöver inte ha ett ex för att det ska hetta till vid en tjuvparning... Här hemma fick vi en tjuvparning när den gullige mannen släppte ut höglöpande tik med den hane vi var hundvakt åt. Jag låg kvar i sängen och for snabbt upp när jag hörde ett skrik utifrån. Från sovrumsfönstret såg jag hur hane och tik satt ihop. Snabbt på med kläderna, några väl valda kraftuttryck åt maken och sedan fick jag assistera en tjuvarning (se till att de stod still under hänget). Maken insåg att han tabbat sig och ringde veterinär och bokade tid för abortspruta och fjäskade för mig hela dagen. Jag hade kunnat sätta ut honom under "Bortskänkes" på Blocket den dagen!
Allt löste sig, tiken fick sina sprutor och jag och maken är fortfarande lyckliga tillsammans. Vi hade dock kunnat ha mer nöje av de 1000 kr som det hela kostade oss... Att låta tiken gå fram med valpar var dock inte aktuellt, då tiken då officiellt hade HD C (röntgades senare om till B) och hanen var hennes morbror...
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

*kl*

Jag har inte egen hund och egentligen ingen stor kunskap om hundar heller så min fråga kanske låter dum...

Om en hingst smiter ut ur sin hage och betäcker ett sto, så är det antingen stallägarens ansvar eftersom denna inte har nog bra staket (...), eller om det finns en överennskommelse med hingstens ägare att denna har ansvaret så är det ägarens ansvar.

Om en hingst komemr ut från sin hage och betäcker ett sto är det hingstens ägares ansvar att betala ultraljud samtt abortspruta.
Jag har även hört om fall där hingsten tjuvbetäckt i smyg och ingen vetat om det.
Där det gått för långt innan upptäckt dräktighet och hingstens ägare (som varit ägare till enda hingst på många mil) fått stå för extrautgifterna under dräktigheten...



Hur kan det vara så stor skillnad i ansvaret på en hingst och en hanhund???
Det är ju tom lättare att hålla hund hemma än hingst i hagen! En hund är det ok att ha i löplina, inte en häst.

Missförstå mig inte, jag säger inte att hanhundsägare är dumma ihuvudet. Jag undrar varför lagen är som den är... Eller kanske det är avsaknad av lag som är problemet?
 
Senast ändrad:
Sv: ansvar vid tjuvparning

Har aldrig hört talas om den lagen. (Hur skulle det fungera med t ex jakthundar?) Däremot står det i lagen strikt ägaransvar. Viss skillnad blir det med den formuleringen.
Du har helt rätt. Jag visste själv när jag skrev det att det var fel formulering, men jag kom inte på den rätta. Bra att du korrigerade.

Saxat ur Karnovs kommentarer till lagen om tillsyn av hund och katt:

Ett strikt ägaransvar: När det gäller hundar finns det bestämmelser om ett strängare ansvar. En hundägare har ett så kallat strikt ansvar för de skador som orsakas av hunden. Detta innebär att ägaren ansvarar för skada även fast han inte varit vårdslös. Också annan som har hand om hunden bär ett sådant ansvar. Såväl hundens ägare som den som mottagit hunden för vård skall oberoende av vårdslöshet ersätta skada som hunden orsakar. Den som till exempel använder hunden eller som fungerar som fodervärd, har tillsammans med ägaren ett strikt ansvar.

En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Strikt ansvar gäller enligt tillsynslagen för den som äger en hund, vilket innebär att alla skador som orsakas av hunden skall ersättas av ägaren oavsett vem som är vållande. I princip råder alltså omvänd bevisbörda för skador som orsakas av hund; den skadelidande behöver inte bevisa att den som håller hunden har gjort fel för att ha rätt till ersättning för skadorna.


Den fetmarkerade meningen innebär enligt mig att även om det är så att tiken varit utan uppsikt och att ägarna själva riskerat lite väl mycket, så kommer inte hanhundsägaren undan för det.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Ja, det är den (i många fall) iom att tiken i fråga faktiskt var inbokad hos annan hane för parning denna helg och nu istället måste ges abortsprutor eftersom hon blivit parad av sin egen pappa..

Detta pga slarv från hanhundsägaren, som inte satt fast haken i linan korrekt på halsbandet när han skulle sätta fast hanhunden + att han faktiskt var ute med hanen utan att märka att han stack..
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Va?

Tiken ifråga och bokad hos annan hane ??

Jag frågade bara om man kan åberopa lagen om tillsyn vid en tjuvparning, hade ingen exakt situation jag tänkte på.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Hanhundsägaren har slarvat vid fastsättningen, missade att hanhunden avvek från gården och att han hoppade över ett stängsel in på granngården och tjuvparade tiken.

Tiken skulle ha åkt till hane för parning i går/i dag för parning, vilket det naturligtvis inte blir något av nu.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Då är ju frågan om en parning räknas som skada ?
Skada är det ju nästan alltid om man inte vill ha valparna. Och även då är det ju en skada.

Behåller man valparna så är det ju först och främst så att det är en skada i och med att vi i Sverige max får ta 5 st kullar på våra tikar. Helt plötsligt har man en kull mindre att ta. Oftast är valparna blandraser så det är ju dessutom en inkomstförlust att inte kunna sälja renrasiga valpar istället för att sälja blandraser. Behåller man inte valparna så kostar det ju att ta en abortspruta, eventuellt vara hemma från jobbet för att vaka över tiken, beroende på hur långt gången hon är.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Jo jag anser också det som du tar upp i svaret, frågan var mer om det håller rättsligt ?

Någon som vet om tjuvparning rent juridiskt kan räknas som skada ?

Gnist:
Jo jag förstod bara inte vad ditt specifika fall hade med min allmänna undran att göra :)
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Om hanhundsägare (rent allmänt) slarvar och deras hane smiter från gården, in till en annan (inhägnad gård) och parar en tik som förutom att den befinner sig bakom stängsel och dessutom i lina, så är det givet denne som brustit i sitt uppsikt över hunden.

Att det räknas som skada i detta specifika fall anser jag vara självklart och som jag skrev, så räknas en tjuvparning oftast även i andra fall som skada när det handlar om renrasiga hundar som ska avlas på.

Om situationen varit omvänd; att tikägaren slarvar med fastsättningen, inte märker att tiken lämnar gården för att hoppa in till en hane som befinner sig bakom stängsel och sitter fast i löplina, så är det hanhundsägaren/hanhunden som lider skada av exakt samma anledning och då är det tikägaren själv som får stå för sprutorna om denne vill avbryta ev. dräktighet.

Att använda just detta fall som prillan skrivit om här kom som ganska naturligt för att klargöra vari skadan i fråga ligger.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Så då säger du att en tjuvparning rent juridiskt kan räknas som skada alltså, det var enbart det jag undrade över ?

Huruvida lagen ser på detta med tjuvparning och vem som ska stå för vad :)
 
Senast ändrad:
Sv: ansvar vid tjuvparning

Jo jag anser också det som du tar upp i svaret, frågan var mer om det håller rättsligt ?

Någon som vet om tjuvparning rent juridiskt kan räknas som skada ?
Ja, det håller rättsligt, annars hade jag inte skrivit någonting om det.

Du kan söka på flera NJA-fall där tikar blivit tjuvparade och när hanhundsägaren blev skadeståndsskyldig.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Så då säger du att en tjuvparning rent juridiskt kan räknas som skada alltså, det var enbart det jag undrade över ?

Huruvida lagen ser på detta med tjuvparning och vem som ska stå för vad :)
Jo jag anser också det som du tar upp i svaret, frågan var mer om det håller rättsligt ?

Någon som vet om tjuvparning rent juridiskt kan räknas som skada ?




En tjuvparning av en renrasig tik med avelsvärde räknas som sakskada och skall således ersättas av skadevållaren ( hanhundens ägare), detta slogs fast av domstolen i rättsfallet NJA 1990 s. 80.
https://lagen.nu/dom/nja/1990s80

Är tiken en blandrastik kan man diskutera om tikägaren överhuvudaget drabbats av en skada enligt allmäna skadeståndsrättsliga grundprinciper
(även om jag inte ser några stora problem med att argumentera för att så var fallet).

Enligt den situation som TS beskrivit bedömmer jag inte att hon varit medvållande till den grad, att det eventuella skadeståndet skulle jämkas.
 
Senast ändrad:
Sv: ansvar vid tjuvparning

tack för svar..

hur mkt kan vara rimligt att begära i skadestånd?? förutom betalning av sprutan då.

rasen ( o hon förra gången) brukar lämna många valpar

sen kommer det ju ta hus i hels....om jag kräver skade stånd men just nu känner jag mig allt annat än snäll o medgörlig:crazy:
prillan
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 283
Senast: AraSlei
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp