ansvar vid tjuvparning

Sv: ansvar vid tjuvparning

Hur kan det vara så stor skillnad i ansvaret på en hingst och en hanhund???
Det är ju tom lättare att hålla hund hemma än hingst i hagen! En hund är det ok att ha i löplina, inte en häst.

Missförstå mig inte, jag säger inte att hanhundsägare är dumma ihuvudet. Jag undrar varför lagen är som den är... Eller kanske det är avsaknad av lag som är problemet?
[/QUOTE]

Hej, det är olika lagar som gäller, jag är inte jurist men ändå lite insatt.
Ramona som studerar juridik om jag tror rätt kan säkert ta reda på lagarna ifråga.
Häst räknas som lantbrukets djur och där gäller andra lagar än för sällskapsdjur.
Jag ska minsann ta och googla lite och ber att få återkomma.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

tack för svar..

hur mkt kan vara rimligt att begära i skadestånd?? förutom betalning av sprutan då.

Du har ju bara rätt till den faktiska ekonomiska skadan du har lidit dvs inte rätt till något ideelt skadestånd.
Så du får helt enkelt se vilka utgifter du har haft av skadan, rimligtvis abortsprutan, förlorad arbetsinkomst vid veterinärbesöket etc.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

Det var inte så lätt.

Men den här lagen är en "egen" lag,
Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
- och gäller alltså hundar och katter.

Betr lantbrukets djur, dit hästar fortfarande räknas hoppas jag någon annan lyckas bättre. Har för mig att lagen är urgammal men fortfarande gäller.
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

kl

kul:mad: fick precis veta att han minsann inte skulle betala sprutan..

tycker ni att jag ska skicka en räkning??
prillan
 
Sv: ansvar vid tjuvparning

kl

kul:mad: fick precis veta att han minsann inte skulle betala sprutan..

tycker ni att jag ska skicka en räkning??
prillan
Ja, enligt mig ska du skicka en räkning!! Han kommer förmodligen att bestrida fakturan, men det är bara att stå på sig och gå vidare i kedjan med inkasso, kronofogden, domstol etc.

Men vill du inte fortsätta bråka så får du gilla läget och gå vidare. Jag hade dock bråkat!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 283
Senast: AraSlei
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 254
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp