Antagning HT2016

Beslutsångest!!! Kom in på mitt andrahandsalternativ men är 16 reserv till förstahandsvalet. Kommer inte ihåg hur det funkar, kan jag tacka ja till båda? Det är samma utbildning men olika lärosäten

Du kan tacka ja till den plats du redan har, men stå kvar som reserv på förstahandsvalet. Men om du kommer in där stryks din andra plats.

Spinner vidare. Hur många "kan" man räkna med kommer droppa av om man står som reserv? Jag kom in på en kurs men står som reserv på en annan som jag verkligen skulle vilja läsa för att de båda kommer komplettera min utbildning bra på två olika sätt. Frågan är om tillräckligt många kommer tacka nej i första gallringen?

Antagen till 3 av 5 kurser. Av de andra två är en inställd och en är jag reserv med god chans att komma in.
Hur sjutton väljer man nu? Jag kan omöjligt läsa 3-4 kurser samtidigt som mitt program igen, så jag måste minska ner det till en eller två.
Vad har du sökt utöver programmet? :)

Jag är superduperreserv! Kurserna jag sökt verkar vara väldigt eftertraktade och det var få platser, den ena är jag typ 183 reserv och andra 231 reserv... Och jag har inte särskilt dåliga betyg. Så jag antar att jag inte kommer in:D

Jag står som reserv på husdjursagronom.
Har beslutsångest ifall jag ens vill läsa den. Tycker det är svårt att veta ifall man ens har chans att komma in med. Står som reserv 9 i ena utvalsgruppen och 20 någonting i andra.
Känns väl inte så troligt att jag kommer in kanske.
Nästan så jag hoppas att jag inte kommer in så jag inte behöver besluta mig. Är rädd för att läsa en utbildning och sen ha svårt att få jobb inom det.

Antagningen gick käpprätt åt skogen för min del :cry:

Sökte följande:
- Jurist, SU
- Marknadskommunikation/IT, SU
- Politiceskandidat, SU
- Digitala medier, SU
- Ekonomikandidat, SU

Har 18,3 i betyg och 1,0 i HP.

Kom inte in på någonting :cry:
På digitala medier, där jag ligger bäst till, är jag "bara" 22a reserv. På övriga är jag 100e reserv eller sämre. På jurist är jag 2 028e reserv :crazy:
Är verkligen i chock och känner mig helt misslyckad. Men aja, jag var väl inte menad att gå på universitetet med mina skitbetyg helt enkelt.

Kom in på studie-och yrkesvägledare på distans
står som 1.a reserv på något medicinskt administratörtjofrejs ( kommer inte ihåg namnet)

Och sen reserv på några fristående kurser.

Nu är det ju så att jag redan läser röntgensjuksköterskeprogrammet, men har en släppande tenta jag måste klara i augusti för att få gå kvar vilket ger mig mega ångest, som i sin tur gör att jag i ren panik vill tacka ja till utbildningen jag kom in på:nailbiting:
Dessutom kan jag inte låta bli att känna mig dum om jag kommer IGEN och säger att jag ska byta utbildning till nära å kära.

@Dressyrtjejen_97 Till Digitala medier är det väl inte otänkbart att du kommer in vid andra antagningen.

Högskoleprovet går ju att höja om du skriver fler gånger. Jag skrev inte högskoleprovet så bra första gången jag skrev det, när jag skrev som bäst hade jag 0.8 mer än vad jag hade vid första tillfället.

Antagningen gick käpprätt åt skogen för min del :cry:

Sökte följande:
- Jurist, SU
- Marknadskommunikation/IT, SU
- Politiceskandidat, SU
- Digitala medier, SU
- Ekonomikandidat, SU

Har 18,3 i betyg och 1,0 i HP.

Kom inte in på någonting :cry:
På digitala medier, där jag ligger bäst till, är jag "bara" 22a reserv. På övriga är jag 100e reserv eller sämre. På jurist är jag 2 028e reserv :crazy:
Är verkligen i chock och känner mig helt misslyckad. Men aja, jag var väl inte menad att gå på universitetet med mina skitbetyg helt enkelt.

På just programmen brukar många droppa av mellan första antagningen och kursstart. Många som kommer in på andra saker de hellre vill gå/helt enkelt tackar nej. Plats 22 ser jag inte som helt katastrof-kört för din del faktiskt. Jag klättrade från plats 70-nånting, till åtta eller nio på mitt förstaval när jag sökte program.

Jag är lite extra glad åt att min unge kommit in på Industriell Ekonomi i Linköping - han gjorde ett superbra HP i våras och nu kom han äntligen in. Hans flickvän kom in på sitt andrahandsval och nu tror jag det har transformerats till ett förstahandsval - bland annat för att jag skickade en länk till buke där en med det yrket har en egen svara-på-frågor-tråd :laugh:

Jag blev antagen till alla (3) kurser jag sökt. Sen gjorde jag en sen ansökan till ett masterprogram för några dagar sen, så den står fortfarande som obehandlad. Den vill jag gärna få en plats på då jag tror den kommer öka mina jobbchanser markant :)

Jag står som reserv på husdjursagronom.
Har beslutsångest ifall jag ens vill läsa den. Tycker det är svårt att veta ifall man ens har chans att komma in med. Står som reserv 9 i ena utvalsgruppen och 20 någonting i andra.
Känns väl inte så troligt att jag kommer in kanske.
Nästan så jag hoppas att jag inte kommer in så jag inte behöver besluta mig. Är rädd för att läsa en utbildning och sen ha svårt att få jobb inom det.

Jag tror du har ganska stor chans att komma in på reserv 9, även reserv 20 är inte omöjligt. Det kan vara många som tackar nej :)

Jag väntar för att se om jag kommer in på kurserna som jag sökte för att kunna skräddarsy mitt kandidatprogram. Rätt säker på att det ska gå bra.

Alltså, jag har reservplats 1 till mitt förstahandsval :D
(I en annan urvalgrupp är jag reserv 6 ...)

De andra kurserna har jag kommit in på.

Liknande trådar

Skola & Jobb Du som läst på universitet eller högskola, vad har du gjort med alla de läroböcker du samlat på dig? Jag har ett tiotal läroböcker... 2
Svar
25
· Visningar
1 363
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att... 2
Svar
25
· Visningar
1 810
Senast: Kakis
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 673
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 235
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka