Antagningspoäng

Singoalla

Trådstartare
Hej!

Jag kollar utbildningar (var ett tag sen jag pluggade nu) och undrar hur man förstår sig på antagningspoängen. Exempevis kollar jag just nu på en utbildning som ser ut såhär:

Urval 1:

Urvalsgrupp - APS
Antagningspoäng - 188
Antagna - 38
Reserver - 127

Urval 2:
Urvalsgrupp - APS
Antagningspoäng - 65
Antagna - 39
Reserver - 17

Vad innebär detta? Själv har jag enbart koll på vilket snittbetyg jag hade när jag tog studenten. Sedan skrev jag högskoleprovet också när jag var 18 men fick så oerhört dåliga resultat :o Så jag räknar inte att komma med i den gruppen som kan komma in på den poängen :D

Skulle vara bra att lära sig vad den här antagningsstatistiken betyder så jag har lite koll på vilka utbildningar som jag har chans att komma in på.
 
Sv: Antagningspoäng

Antingen så har de ändrat systemet radikalt sen jag sist läste om antagningspoäng eller så har du missat någon rad/kolumn?

Är inte det där bara antal personer? Själva poängen brukar jag anges i format 17,6 tex. Alltså från 0-22,5.
 
Sv: Antagningspoäng

Jag tänkte det också? Fast är inte snitt på gymnasiebetyg 0-20? Där 10 är "alla G", 15 är "alla VG" och 20 är "alla MVG".

Eller kommer jag från stenåldern? :angel:

Siffrorna är tagna från antagning.se
 
Sv: Antagningspoäng

Nuförtiden kan man ju få meritpoäng på max 2,5 poäng så maxpoängen höjs från 20,0 till 22,5.
 
Sv: Antagningspoäng

Jaha. Innebär det att vi gamla rävar har mindre chans att komma in då när vi tävlar mot dom som fick chans att få 2,5 poäng mer än oss? :cautious:

På ett annat ställe står det 19.00 som antagningspoäng på samma utbildning. Innebär det 19.00 i gymnasie-snittbetyg då antar jag?
 
Sv: Antagningspoäng

På ett annat ställe står det 19.00 som antagningspoäng på samma utbildning. Innebär det 19.00 i gymnasie-snittbetyg då antar jag?


Hittade svaret på min egen fråga:

BI = Gymnasiebetyg utan komplettering (Urvalsgrunden Betyg)

APS är tydligen en annan urvalsgrupp (som jag inte vet vad den betyder)
 
Sv: Antagningspoäng

Vi "gamla" kan också få meritpoäng :)

Det beror på hur gammal man är ;)
Om jag minns rätt, och om det inte är ändrat, så finns det en gräns för när meritpoäng kan börja räknas. Jag minns att jag var upprörd över det för länge sen, för att regeringen uttalade sig om att man ändå inte ville ha de gamla tillbaka i skolbänken. Typ.
 
Sv: Antagningspoäng

Jag är 26 :D

Jag har 82, hp inom Humaniora sen tidigare, yrkesexamen i projektledning från YH samt några års arbetslivserfarenhet. Är det nåt av det som kan gynna mig för att komma in på högskolestudier? Eller är det enbart gymnasiesnittet och högskoleprovet som gäller?
 
Sv: Antagningspoäng

Då är det lugnt. Du kan tillgodoräkna dig meritpoäng, förutsatt att du har läst kurser som ger meritpoäng generellt och för just det programmet du söker.

Ang om du kan tillgodoräkna sig annat så vet jag inte.
 
Sv: Antagningspoäng

Det beror på hur gammal man är ;)
Om jag minns rätt, och om det inte är ändrat, så finns det en gräns för när meritpoäng kan börja räknas. Jag minns att jag var upprörd över det för länge sen, för att regeringen uttalade sig om att man ändå inte ville ha de gamla tillbaka i skolbänken. Typ.

Det där är så himla korkat. Ska vi orka jobba tills vi är 70 år eller äldre så måste många ha möjligheten att byta yrke en eller ett par gånger och då är utbildning många gånger en förutsättning.
 
Sv: Antagningspoäng

Ja eller hur! Men nu går vi ju mer och mer mot att man tidigt ska inrikta sig och att förändringar senare i livet blir svårare och svårare. Iallafall om de involverar utbildning.
 
Sv: Antagningspoäng

Verkligen!

Plus att det är svårt att veta vad man vill göra när man är ung. Jag började plugga direkt efter gymnasiet och vill absolut inte arbeta med just det nu. Som tur var så var det univesitetskurser som jag nu kan tillgodoräkna för att få en kandidatexamen.

Jag är 26 nu och börjar små smått hitta rätt.
 
Sv: Antagningspoäng

Urval 1:

Urvalsgrupp - APS
Antagningspoäng - 188
Antagna - 38
Reserver - 127

Urval 2:
Urvalsgrupp - APS
Antagningspoäng - 65
Antagna - 39
Reserver - 17

Har kollat runt lite och för att få reda på vad APS betyder måste jag veta vilket universitet du söker till. Skickar ett PM med en länk där du kan kolla upp vad APS betyder för just dig :)
 
Sv: Antagningspoäng

Ja eller hur! Men nu går vi ju mer och mer mot att man tidigt ska inrikta sig och att förändringar senare i livet blir svårare och svårare. Iallafall om de involverar utbildning.

Grejen är ju den att det är inte så svårt att plugga när man är äldre, inte ens om man som jag till och med hoppade över gymnasiet. Det krävs en handfull ämnen, att man jobbat några år och så ett högskoleprov. Jag fixade det på under ett år vid sidan av mitt vanliga jobb.

Problemet är att tammefan ingen vet om att den möjligheten finns! Många kände till den gamla 25:4-regeln men verkar tro att när den försvann så försvann möjligheten att plugga helt om man inte gått gymnasiet. Mer information till folket!
 
Sv: Antagningspoäng

Hittade svaret på min egen fråga:

BI = Gymnasiebetyg utan komplettering (Urvalsgrunden Betyg)

APS är tydligen en annan urvalsgrupp (som jag inte vet vad den betyder)
Jag gissar att APS betyder högskolepoäng.

Alltså är det antagligen en master som du kollar statistik för? :)
 
Sv: Antagningspoäng

Yes, kollade på länken som Masqueradee skickade till mig och för SU som jag kollar på så är APS precis som du säger - Högskolepoäng. Dock kollar jag grundutbildning, har 97,5 hp kvar till kandidatexamen så jag tänkte få arslet ur vagnen och skrapa ihop en examen. Så jag antar att dom tar in elever på tidigare högskolepoäng även på grundutbildningar.

På den här utbildningen som jag kollade nu så verkade det lägsta hp vara 65 för hösten 2013. Så då kanske jag har en chans på mina 82,5 hp. Dock var gymnasiesnittet 19.00 och jag har enbart 17,2. Dock såg jag att samma utbildning fast på engelska enbart hade 15,5 i lägsta snitt och lågt APS så kommer jag inte in på den svenska utbildningen så kanske jag kommer in på den engelskspråkiga :p
 
Sv: Antagningspoäng

*PUTT*

Hej igen, det dök upp en till fråga. Nu har jag sökt några kurser och så står det såhär:

Sökande med gymnasiebetyg utan komplettering (BI)
Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: 19,08 av max (22,50)


Sökande med gymnasiebetyg utan komplettering (BI)
Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: 18,08 av max (22,50)


Betyg gymnasiet direkt gruppen (BI)
Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: 18,08 av max (22,50)


Det här är exempel på 3 olika kurser jag sökt. Står 19,08 på två av kurserna jag sökt och 18,08 på fyra. Gruppen BI borde väl vara densamma? Hur kommer det sig att jag har olika meritvärden? :crazy:

När jag tog studenten har jag för mig att jag räknade ut att jag hade 17,2 i snitt av 20. 18,08 är kanske det nya sättet dom räknar det på?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!! Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på...
2
Svar
32
· Visningar
4 260
Senast: Morran
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 130
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 469
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 159
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp