YH-utbildningar i ekonomi och juridik?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar).

Kan börja med att säga att jag läser juridik på distans (eller ja, ekonomiprogrammet inriktning juridik om man ska använda det långa namnet :D)

Då jag insett att jag rider för dåligt för att kunna gå någon form av eftergymnasial hästutbildning har jag sedan en tid tittat på olika ekonomi/samhällsvetenskapliga högskoleutbildningar, typ ek. kand., jurist och pol. kand.

Så gick jag för skoj skull in på Högskoleverkets hemsida för att se ungefär vilka betyg som krävdes. Fick en smärre chock! :eek:
Nu ska jag absolut inte låta skrytig, men jag hör ofta från lärare och andra (och tycker själv) att jag har rätt bra betyg. Av de gymnasiekurser jag läst hittills har jag ett E och ett D, resten C eller högre. Många B:n. Mitt betygssnitt lär med meritpoäng landa kring 18-19 skulle jag tippa. Har gjort högskoleprovet en gång mest för att se vad jag skulle få "au naturelle" (utan att ha pluggat). Fick då 1,0, men pluggar jag på det jag behöver, skulle jag nog lätt kunna få åtminstone 1,3-1,5. Men det räcker ju ingenstans i dessa sammanhang! :cry:
Med tanke på var jag bor har jag främst tittat på Mälardalens Högskola, Stockholms Universitet, Södertörns Högskola och Uppsala Universitet. Även sneglat lite åt Linköpings Universitet.
Men trots att mina betyg ändå är "rätt bra" och jag skulle få ett helt ok resultat på Högskoleprovet, kommer jag inte in på någon samhällsvetenskaplig utbildning likt ovan nämnda på någon av nämnda högskolor. I alla fall inte om man ser till antagningen de senaste åren :cry: :arghh:

Så jag har börjat kolla på olika YH utbildningar inom ekonomi och juridik istället. Har främst kollat på olika löne-/redovisningsekonom utbildningar samt på paralegal utbildningen.
Men hur är antagningen där? Behöver man så skyhöga betyg som på vanliga högskolan där också? Och hur är det med framtidsutsikter? Kan man få något jobb efter en sådan utbildning? Och i sådana fall, vad får man för lön då? Vet ju att lönen givetvis är högre om man har riktig högskoleexamen, men kan man ändå få åtminstone 20 000 kr/mån efter några år som ex. paralegal?
Annat som kan vara bra om veta om såna här YH-utbildningar? :)
 
Jag vet ingenting om YH-utbildningar men tipsar om att söka ekonomiutbildningarna så att du startar på vårterminen istället för höstterminen. Då är det färre som söker och lättare att komma in :)
Kandidatprogrammet i företagsekonomi på Stockholms universitet (som borde ha den högsta intagningen av de du radar upp) hade 1,2 på högskoleprovet VT2014.
 
Pol kand hade ju ganska lågt på högskoleprovet, 0,8 på Karlstads universitet tex!

Jurist i Örebro hade hp på 1,35 så det är ju inte heller särskilt övermänskligt. :)

Sedan är det nästan alltid lättare att komma in på vårterminen så kolla upp vilka program som börjar då också. (och det hade Idas tydligen redan tipsat om. :D )
 
Hej!
Yh utbildningens antagning går mycket mer på personlig lämplighet och tidigare erfarenheter än höga betyg. De har också ofta intervjuer och antagningsprov.
Det är min erfarenhet iaf :)
Skall själv söka bland annat redovisningsekonom.
Och ja, lönen är garanterat på 20 eller mer. Googla så kan du få fram statistik på de olika yrkena. Eller gå in på tex arbetsförmedlingens hemsida, där finns också info.
 
En förutsättning för att få starta en KY-utbildning är att utbildningsanordnaren ska kunna visa att det finns en efterfrågan på arbetsmarknaden så det SKA finnas goda chanser att få jobb efter att man gått en KY-utbildning.

Jag har en juristutbildning och funderade för några år sedan att bygga på med en KY-utbildning. Jag ringde upp flera kontaktpersoner vid de olika utbildningsinstituten och fick bra information och svar på mina frågor så gör det. Finns också bra info på hemsidorna. Tidigare erfarenhet och betyg tror jag skiftar från utbildning till utbildning.

För paralegal skulle jag tro att ingångslönen ligger en bit över 20 000. Känner en som fick 23 500 i ingångslön och höjning till 25 000 efter ett år, det här är 6-7 år sedan.
 
Jag har läst en hel drös med universitetsutbildningar under mitt allt för långlivade gå i skolan liv. Nu läser jag en YH utbildning på 2 år. första året läste vi allt teoretiskt som vi kunde behöva medan vi nu under andra året har gjort praktik, sammanlagt 30 veckor, flera i min klass har redan fått anställning på sina praktikföretag vilket inte ofta händer när man läser på universitetet.
Jag tycker att YH är ett bra val, man får lära sig det man faktiskt kommer att ha nytta av och de är kortare samtidigt som du får en yrkestitel när du är färdigutbildad.

Vidare så varierar utbildningarna kraftigt och även skolorna så snoka runt så mycket du kan för att inte gå på en nit. plus är att titta på skolans förankring till näringslivet och om de har praktik.

Önskar lycka till och tillägger att jag inte läser ekonomi:idea:
 
Om du verkligen är intresserad av juristprogrammet kan du kolla på lunds utökade juridiska översiktskurs. Min kille (som hade skitbetyg från gymnasiet pga slackerfasoner) kom in på jur.programmet genom att prestera top 20 på kursen. Detta var visserligen typ 5 år sedan så jag vet inte om det är samma principer som gäller fortfarande.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 755
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Snart är det dags för att söka till Högskola/universitet och jag har sådan extrem beslutsångest. Jag har varit och pratat med två olika...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: _FiA_
·
Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 710
Senast: Anders
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 113
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp