skolutbildning inom häst

Gotthard

Trådstartare
Hej!
Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow:

På skolan har vi så kallad häst-/ridutbildning, där vi är i skolans stallar och rider samt sköter om hästarna. Många som rider på ridskola i vanliga fall är överlyckliga och ser det som en stor möjlighet till mer ridning och utbildning. Några med egen häst som tävlar inom hoppning tycker också att detta är superduper, de är relativt duktiga och är favoriserade av läraren. Jag slutade rida på ridskola för 7 år sen och börjad istället rida privat, jag kände att det inte var något för mig: jag trivdes inte med den typen av hästar, jag trivdes inte med att rida i grupp och framförallt inte i den typen av stämning bland människorna som oftast finns i dessa stall.

Jag ser ingen nytta med att rida dressyr på en omotiverad häst med 7 st andra i olika utbildningsnivåer. Jag tycker att ridläraren är bra, men eftersom vi är så många så är det klart att hon inte har tid att fokusera på en elev i taget. Hon försöker, men det hjälper inte mig. Det är mycket fokus på hästarnas form och inget på ryttarens inverkan och sits.

Jag har aldrig varit den som tagit för mig, jag tycker att alla ska få samma möjlighet till utbildning men är lite av en ensamvarg när jag är i stallet. Jag har tidigare varit anställd i stall och även jobbat som någon typ av teorilärare på ridskola. Jag vill jobba effektivt utan att behöva stressa och gärna lägga upp arbetet själv, jag tycker att det är frustrerande med folk som inte är intresserade av att hjälpa till när man ska jobba tillsammans och istället vill hänga och se lite coola ut, kanske diskutera vilken häst de ska rida och dens problem. Jag har ryggproblem och tidigare skada i armbågen som gör att jag inte kan slita järnet, vilket mina lärare är informerade om.

Mina lärare skriver detta om mig:
- I de praktiska delarna på behöver du öka närvaron för att vi ska kunna bedöma dig rättvisare samt öka ditt tempo.
- Du behöver ta kommandot över situationen och bli mer självgående. Du behöver träna på sits och balans. Du behöver öka din närvaro för att ha en möjlighet att träna på detta och därmed ha möjlighet att höja ditt omdöme.

En vanlig stalldag ser oftast ut såhär:
8.40 Samling i stallet, täckning av hästar och utsläpp
Efter det gör vi ordning stallet, lägger in hö, mockar osv
runt 10 har vi en stund teori, förra gången gick vi igenom framdelsvändning och skänkelvikning vilket jag tycker är något vi borde gått igenom i åk 1 (jag går sista året nu..)
11 får vi gå på lunch, enligt schema slutar vi 11.45
12.45 tar in hästar som ska ridas
13 första gruppen rider
14 andra gruppen rider
14.30/15 resten av hästarna tas in, kvälls och eftermiddagshö ges i samma hönät. det är ingen som kvällsfodrar utan hästarna får mat först morgonen efter.

De första två åren i skolan har vi inte haft särskilt mycket tid i stallarna, men nu har vi en gång i veckan. Tidigare hade vi stalltjänst där några elever under en vecka hade ansvar för alla hästar, fodringar, in och utsläpp utan personals närvaro :meh:. detta är nu borttaget och ersatt med detta schema istället. Får en känsla av att skolan inte vill lägga pengar på personal som tar hand om hästarna utan istället utnyttjar elever. Utbildningens innehåll ser även väldigt ut i de två olika stallet, varav ena är travinriktat. De andra eleverna har nyligen fått prova på att genomföra en tävlingsdag, åker ofta till travbanor och kollar på olika lopp, lär sig massage medmera.

Vi har även annan hästubilning i klassrum där vi går igenom foderstater, hästhållning, regler med mera. Detta tycker jag krockar en hel del med vad vi får lära oss i skolans stall.

Till det största problemet:
Den utbildningen jag går gör mig till hästskötare. Jag måste alltså få bra betyg i detta för att få den jäkla examen :arghh: Jag vantrivs så fruktansvärt, jag kommer inte upp på morgonen när jag vet att vi har stalldag, jag har ingen motivation, jag får ångest påväg till skolan och måste samla kraft innan jag går ur bilen. Jag KAN inte och klarar inte av att genomföra dagen "bara för att jag måste". Jag klarar mig tydligen inte enbart på bra betyg från praktiker. Jag vet inte hur jag ska föra fram det här till min lärare, hon anser att det bara är att göra; allting i livet är inte en dans på rosor. Jag hade kunnat byta till travinriktning, men kommer inte vara med i körningen/ridningen där då jag är farträdd. Tidigare har det funnit klassisk körutbildning, vilket hade varit som handen i handsken! men tyvärr finns inte det alternativet kvar.

Jag har kommit fram till att jag inte kommer jobba som hästskötare i framtiden, jag kommer inte jobba i stall då jag varken vill eller orkar psykiskt. Varför började jag då utbildningen? Jo, skolan ligger underbart mitt i naturen, det är lite plugg, inga läxor, bra lärare och jag trivs super i min klass. Eftersom det "bara" är ett halvår kvar till studenten så är det inte aktuellt att byta skola heller.

nåå.. åsikter? förslag? Ska jag bita ihop och göra skiten? ska jag leta efter alternativ? :confused:
 
Sv: skolutbildning inom häst

Jag har ryggproblem och tidigare skada i armbågen som gör att jag inte kan slita järnet, vilket mina lärare är informerade om.

Varför i hela friden utbildar du dig till hästskötare? Du kommer ju att gå sönder.


Varför skriver de att du behöver öka närvaron? Betyder det att du inte är på plats fysiskt? Varför inte?
 
Sv: skolutbildning inom häst

När utbildningen började så framgick det inte att vi utbildade oss till hästskötare, nu under gymnasiearbetet kom det fram. Tidigare har det framgått som en grund till andra hästyrken. Det är väldigt mycket som har varit luddigt med utbildningen och mycket som har kommit fram senare. :/

har pratat med läraren men hon svarar inte riktigt på frågan utan säger att jag behöver visa mig mer aktiv. Pga av bruten arm har jag inte kunnat vara med på lektionsridning och inte heller stallarbete, även om jag har varit närvarande under själva lektionen. Jag har inte varit med på lektionsridning av andra orsaker, men känner att det inte borde ge grunden till hela närvaron heller?
 
Sv: skolutbildning inom häst

Naturbruksprogrammet är en yrkes- och studieförberedande utbildning för dig som tycker om att jobba med hästar. Du får teoretiska kunskaper om hästens beteende, anatomi, foder, skötsel och hantering samt sjukdomar och hur skador förebyggs. Kunskaper du sedan får tillämpa praktiskt genom övningar och praktik på hästgårdar i Sverige eller utomlands.

Inom ridning får du hoppning och dressyr. Om rätt kunskapsnivå uppnåtts kan du i årskurs 3 få möjlighet att ta travkörlicens på Solvalla.

Hästutbildningen ger dig kompetens att jobba som hästskötare, där du efter prov kan bli diplomerad hästskötare. Vill du läsa vidare har du den särskilda behörigheten som krävs för t.ex. hippologlinjen.


Från skolans hemsida. Delen om hästskötare fanns inte när jag började.
 
Sv: skolutbildning inom häst

Fast om du varit borta så mycket är det klart att det är svårt att ge en bedömning.
 
Sv: skolutbildning inom häst

Du får väl göra en plus -minus - lista. Rent intuitivt så tycker jag kanske att du ska göra plats åt någon intresserad.

Plus Minus
 
Sv: skolutbildning inom häst

Ja självklart, det förstår jag med! Jag har godkänt i kursen, dock funderar jag på att leta efter ett annat alternativ, att ha t.ex stallarbete i annat stall den dagen vi har i skolan, för att jag vill trivas bättre.

Skulle gärna vilja höra lite erfarenheter dock, hur man kan lägga upp förslaget till skolan och om någon annan har gjort något liknande.
 
Sv: skolutbildning inom häst

Om du inte vill eller kan jobba som hästskötare verkar ju utbildningen helt galen, så jag skulle nog mest bekymra mig om det. Vad ska du göra i höst?

När det gäller den akuta situationen så kan du ju inte få betyg om du inte är med och deltar, har ni inte pratat om hur armbrottet kommer påverka betygen, och vad du kan göra för att kompensera?

Om du är så pass bra i din arm att du kan jobba i stallet och rida nu så skulle jag göra det bästa av situationen, vill de andra stå och snacka så låt dem göra det, och så sköter du din del av arbetsuppgifterna, helt enkelt. Arbetsuppgifterna är väl desamma mer eller mindre i alla stall - mocka, fodra, ta in och ut hästarna, sopa stallgången... Gör det bara, och tänk inte så mycket på var du befinner dig.
 
Sv: skolutbildning inom häst

Jag är utbildad hästmassör och jobbar på kattpensionat, har även jobb på andra ställen så jobb är inga problem :) Massagen påverkar inte armen eller ryggen, så det är ett bra extrajobb men inget som jag kommer jobba heltid med. Till hösten flyttar familjen och jag har möjlighet till jobb på ett bussföretag.

Jag ska få jobba efter hur jag själv känner att jag orkar. Jag gör mitt bästa efter situationen men eftersom jag får nedsatt betyg så tar läraren inte hänsyn. Jag har även påpekat detta, men de anser att de måste bedöma helheten och inte kan ta hänsyn till att jag inte kan arbeta fullt ut. Så de säger lite emot sig själva :/

tack för åsikter och förslag! :)
 
Sv: skolutbildning inom häst

Kommunikation är säkert en lösning!
Kontakta din klassföreståndare.

Dina lärare säger att du måste öka närvaro då måste du det för att kunna höja ditt betyg, även om du är skadad och finns på plast går det kanske att erbjuda att du gör något annat än att mockar.
Hur tråkigt det än är är det bara att bita ihop det rör sig om 7månader av ditt liv.

När det gäller ridningen är det samma sak prata med ridläraren, känner du att du rider på en för låg nivå går detta säkert att lösa tex när de andra vänder snett igenom så gör du en skänkelvikning.
Njut av de stunderna ridläraren har tid att hjälpa dig istället för att irritera dig på den andra tiden.

Samt skaffa sjukintyg på dina skador (om du inte redan har det) skriftligt papper från läkare är alltid mest betrott.
 
Sv: skolutbildning inom häst

Titta på betygskriterierna (de lokala och, om det finns för den typen av kurser, de nationella). Gå igenom dem punkt för punkt och se om du uppfyller dem, och visa det sedan för läraren - ofta behöver man göra det som elev eftersom lärarna hittar på egna kriterier i stil med att eleven ska se glad ut typ. Det står i skollagen att närvaro inte kan vara ett betygskriterium, så om det står så i din skolas betygskriterier får du prata med rektorn som får ändra (det gjorde jag när jag gick i gymnasiet, då en idrottslärare fantiserade fram egna kriterier som inte hade ett dugg med de nationella att göra och som dessutom bröt mot skollagen ;)). Självklart får läraren svårt att bedöma en elev som har varit borta större delen av kursen, men då ska det ge annan åtgärd än betygssänkning.

I skollagen finns också något avsnitt om funktionsnedsättning som jag använde när jag gjorde upp med idrottsläraren och rektorn och som du eventuellt skulle kunna ha nytta av, kika på det. Jag kommer inte ihåg exakt vad det stod, men det är något om att man inte får betygssänkas på grund av funktionsnedsättning.

Skollagen gäller över lärarnas påhittade regler, men det händer att man får stå på sig och vara riktigt jobbig för att få betyget man har rätt till (sedan vet jag ju inte alls vad du har rätt till för betyg, men känner du att det går fel till skadar det ju inte att i alla fall se till att skolan följer reglerna).
 
Sv: skolutbildning inom häst

tusen tack! ska genast kolla upp med skollagar osv! Det är inte första gången som det blir en "kamp" men skolan av olika andledningar. Överlag känns det som att skolan vill ge de billigaste och enklaste lösningar på alla problem. Man ska ju absolut inte behöva känna sig jobbig för att få utbildningen någorlunda anpassad efter sina behov! morr!

KL

Skrev till läraren idag och fick detta svaret:
Sysslorna som görs i stallet under främst förmiddagen ingår i kurserna Hästkunskap 2 och 3. Sen själva ridningen ingår i Ridning 2. Ridningen skall göras på plats och bedömas av våra instruktörer för att få betyg i den kursen. Sen tycker jag att du ska bita ihop för att ridning 2 kommer att avslutas ungefär vecka 4 så det är inte så mycket övningar kvar för dig. Och ja, man måste rida då det är främst ridrelaterade kunskapskrav som bedöms i kursen Ridning 1.

Angående att ridningen ska göras på plats med deras instruktörer; det är inget som jag läst om på skolverkets hemsida och inte heller någonannastans. Det är visserligen inte lång tid till vecka 4, men betyder fler veckor av ångest. Jag undviker detta gärna.

Jag har möjlighet till att rida hemma för instruktör, är detta ett drömscenario eller tror ni att det kan vara möjligt? Att under förmiddagarna vara i skolans stall, på eftermiddagarna ha ridundervisning på annan plats? Jag har även möjlighet till att filma passet, eller att mejla lärare och beskriva passet. Det är något som går att fixa till t.ex nästa vecka.
 
Sv: skolutbildning inom häst

Jag är utbildad hästmassör och jobbar på kattpensionat, har även jobb på andra ställen så jobb är inga problem :) Massagen påverkar inte armen eller ryggen, så det är ett bra extrajobb men inget som jag kommer jobba heltid med. Till hösten flyttar familjen och jag har möjlighet till jobb på ett bussföretag.

Jag ska få jobba efter hur jag själv känner att jag orkar. Jag gör mitt bästa efter situationen men eftersom jag får nedsatt betyg så tar läraren inte hänsyn. Jag har även påpekat detta, men de anser att de måste bedöma helheten och inte kan ta hänsyn till att jag inte kan arbeta fullt ut. Så de säger lite emot sig själva :/

tack för åsikter och förslag! :)

Jag tycker inte de säger emot sig själva, självklart kan du inte göra mer än ditt bästa, men samtidigt kan ju ditt betyg påverkas av att du inte kan göra ditt allra bästa utan hindras av skada. Betygen ska väl sättas på det man faktiskt har presterat, inte på det man hade kunnat prestera om omständigheterna hade varit andra.
 
Sv: skolutbildning inom häst

tusen tack! ska genast kolla upp med skollagar osv! Det är inte första gången som det blir en "kamp" men skolan av olika andledningar. Överlag känns det som att skolan vill ge de billigaste och enklaste lösningar på alla problem. Man ska ju absolut inte behöva känna sig jobbig för att få utbildningen någorlunda anpassad efter sina behov! morr!

KL

Skrev till läraren idag och fick detta svaret:
Sysslorna som görs i stallet under främst förmiddagen ingår i kurserna Hästkunskap 2 och 3. Sen själva ridningen ingår i Ridning 2. Ridningen skall göras på plats och bedömas av våra instruktörer för att få betyg i den kursen. Sen tycker jag att du ska bita ihop för att ridning 2 kommer att avslutas ungefär vecka 4 så det är inte så mycket övningar kvar för dig. Och ja, man måste rida då det är främst ridrelaterade kunskapskrav som bedöms i kursen Ridning 1.

Angående att ridningen ska göras på plats med deras instruktörer; det är inget som jag läst om på skolverkets hemsida och inte heller någonannastans. Det är visserligen inte lång tid till vecka 4, men betyder fler veckor av ångest. Jag undviker detta gärna.

Jag har möjlighet till att rida hemma för instruktör, är detta ett drömscenario eller tror ni att det kan vara möjligt? Att under förmiddagarna vara i skolans stall, på eftermiddagarna ha ridundervisning på annan plats? Jag har även möjlighet till att filma passet, eller att mejla lärare och beskriva passet. Det är något som går att fixa till t.ex nästa vecka.

Med motiveringen att du inte har lust att rida för skolans egna lärare? Det skulle jag aldrig godkänna som lärare. Att man måste delta i undervisningen och finna sig i att bli bedömd av undervisande lärare tror jag det blir väldigt svårt att komma ifrån, om du inte har extremt starka skäl, starkare än att du gillar din tränare hemma bättre.
 
Sv: skolutbildning inom häst

Jag tycker inte de säger emot sig själva, självklart kan du inte göra mer än ditt bästa, men samtidigt kan ju ditt betyg påverkas av att du inte kan göra ditt allra bästa utan hindras av skada. Betygen ska väl sättas på det man faktiskt har presterat, inte på det man hade kunnat prestera om omständigheterna hade varit andra.

Till viss del ja, men samtidigt ska lärarna ta hänsyn till funktionshinder och kunna släppa lite på vissa kriterier. T.ex. hade jag i gymnasiet en sjukdom som gjorde att jag fick enormt ont av simning, vilket jag kunde hänvisa till och därmed slippa bli bedömd på simningen. Jag fick högsta betyg i idrott fastän jag inte kunde delta alls på simdelen och fastän den fanns med som betygskriterium, allt i enlighet med skollagen.

Däremot så tror jag som du att TS inte kan kräva att få rida för annan instruktör än lärarna, i och med att det är lärarna som ska göra bedömningen. Där tror jag att skolan har helt rätt.
 
Sv: skolutbildning inom häst

tusen tack! ska genast kolla upp med skollagar osv! Det är inte första gången som det blir en "kamp" men skolan av olika andledningar. Överlag känns det som att skolan vill ge de billigaste och enklaste lösningar på alla problem. Man ska ju absolut inte behöva känna sig jobbig för att få utbildningen någorlunda anpassad efter sina behov! morr!

KL

Skrev till läraren idag och fick detta svaret:
Sysslorna som görs i stallet under främst förmiddagen ingår i kurserna Hästkunskap 2 och 3. Sen själva ridningen ingår i Ridning 2. Ridningen skall göras på plats och bedömas av våra instruktörer för att få betyg i den kursen. Sen tycker jag att du ska bita ihop för att ridning 2 kommer att avslutas ungefär vecka 4 så det är inte så mycket övningar kvar för dig. Och ja, man måste rida då det är främst ridrelaterade kunskapskrav som bedöms i kursen Ridning 1.

Angående att ridningen ska göras på plats med deras instruktörer; det är inget som jag läst om på skolverkets hemsida och inte heller någonannastans. Det är visserligen inte lång tid till vecka 4, men betyder fler veckor av ångest. Jag undviker detta gärna.

Jag har möjlighet till att rida hemma för instruktör, är detta ett drömscenario eller tror ni att det kan vara möjligt? Att under förmiddagarna vara i skolans stall, på eftermiddagarna ha ridundervisning på annan plats? Jag har även möjlighet till att filma passet, eller att mejla lärare och beskriva passet. Det är något som går att fixa till t.ex nästa vecka.

Jag har väldigt svårt att tro att de går med på det. Det är väl ganska självklart att man ska rida för skolan instruktör, för att denna ska kunna bedöma? Om läraren ska titta på ett filmat pass blir det u en del mer-arbete och jag har väldigt svårt att se hur de skulle acceptera det, speciellt när det inte handlar om så lång tid. Du får nog hålla ut.
 
Sv: skolutbildning inom häst

Till viss del ja, men samtidigt ska lärarna ta hänsyn till funktionshinder och kunna släppa lite på vissa kriterier.

Samtidigt kan man inte studera till ambulansförare ifall man sitter i rullstol, för att vara rent krass.
 
Sv: skolutbildning inom häst

Samtidigt kan man inte studera till ambulansförare ifall man sitter i rullstol, för att vara rent krass.

Nej fast nu är vi på gymnasienivå, så då är det andra regler som gäller :). Man ska t.ex. kunna få mer än godkänt i idrott även om man sitter i rullstol.
 
Sv: skolutbildning inom häst

Det handlar inte om att jag är lite för lat att åka till skolan. Problemet är detta:

Jag vantrivs så fruktansvärt, jag kommer inte upp på morgonen när jag vet att vi har stalldag, jag har ingen motivation, jag får ångest påväg till skolan och måste samla kraft innan jag går ur bilen. Jag KAN inte och klarar inte av att genomföra dagen "bara för att jag måste".

Detta är inget som jag plötsligt kommit på under sista tiden. Det är ett resultat från att stalldagarna har blivit regelbunda, en hel dag en gång i veckan. Tidigare har vi haft en halv dag i veckan, vilket har funkat bättre, speciellt om den har legat på förmiddagen.

Under hösten och vintern är jag extra känslig för precis allt, stressar lätt upp mig, får ångest och magsår på det. Magsår > vila > missar skolarbete > magsår, det blir en ond cirkel. Att på det behöva vistas på en plats där jag inte trivs och får ännu mer ångest på gör det inte bättre så bara en liten förändring skulle betyda väldigt mycket för mig.

KL

På skolverket står det att en handledare ska undervisa och finnas tillgänglig. Under gymnasiearbetet ska vi ha "praktik" på ett stall för att visa våra färdigheter, där finns ingen lärare från skolan utan enbart en handledare. Läraren och handledaren ska tillsammans bedöma och ge eleven betyg. Det blir väl samma situation som att jag ber min tränare ha kontakt med skolan? :cautious:
 
Sv: skolutbildning inom häst

Fast här är ambulansförare på samma nivå som gymnasiet, d.v.s. andra stadiet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 478
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 069
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 002
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp