Antidrag-sele

nja... fick hem en tik som hade en sån sele och hon hade stora sår. Dom fungerar väl, men jag skulle personligen aldrig använda en sån sele på mina hundar.
 
No, no, no!

Visserligen fungerar de, men de är ändå förkastliga. Selen fugnerar på så vis att den trycker på hundens känsliga lymfkörtlar i armhålorna och orsakar smärta. Därför slutar hunden dra. Selen kan också orsaka fula skavsår och häftiga ryck akn ge permanenta skador på de känsliga körtlarna. Man vet ju aldrig om man råkar snubbla.

Många hundar lär sig dessutom snabbt att inte dra med selen, men kör på som vanligt när halsband kommer på. Har man den intelligentare typen av hund är detta vanligt.

Enda gången jag kan tycka att det är befogat med en sådan sele är om hunden riskerar att skada antingen föraren eller sig själv genom sitt dragande, exempelvis om det är isgata ute och ägaren är höggravid eller om man hoppar på kryckor och måste rasta hunden.
 
Som tidigare sagt så riskerar man skavsår på hunden och det är ingen lösning på problemet.

:banana:
 
Håller med om skavsåren!
Men det finns ju Halti för extrema fall.Men man ska alltid ha i åtanke att det finns orsaker till att en hund drar.Som en hundvetare sa till mig en gång: Det är människan som orsakar att hunden börjar dra från början.Därav går det att träna bort utan en massa tillbehör utöver en vanlig sele/halsband/koppel.
En del hundar mår bättre att gå med sele i stället för halsband.
 
Halti är inget annat än en senväg. Gå till botten med varför han/hon drar istället.

Det finns som sagt var inga genvägar...endast senvägar!
 
Tack för era svar!
Var lite nyfiken på dessa, men jag håller mig nog borta från dom :crazy:
 
Hur får man reda på orsaken till att hunden drar då?
Är i ganska stort behov av att veta, då man inte kan slappna av 2 sekunder när man är ute med min ångvält.,., Speciellt när man möter andra hundar,.,. :crazy:
 
Tjaa, antagligen är det bristande lydnad. Eller ingen respekt för dig och det du säger.. Dessutom har jag för mig att han var en omplaceringshund? Då tror jag att det tar mer än 2 månader innan den har accepterat dig som sin ledare fullt ut, om du inte är väldigt konsekvent och tydlig.

Exempelvis går du en kurs och rådfrågar din instruktör.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 739
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej! E de någon som har lite erfarenhet av Adaptil? Både halsbanden, tuggtabletterna o doftavgivaren? Funkar något av dom eller kanske...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag funderar på köpa en springer att ha på cykel för att kunna cykla på trafikerade vägar utan ett koppel i handen för att ta oss till...
Svar
3
· Visningar
824
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Nu är det såhär att jag ska få en hund valp som är en flat coated retriever 💙 Och han kommer flytta hem till oss i helgen så jag...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp