Antiglidpad - ska ligga hur?

janna

Trådstartare
Har inhandlat en antiglidpad (equality line's tunna rektangulära) Men hur ska den ligga egentligen? Jag har tänkt ha den närmast hästen.

Ska den ligga "platt" mot hästen eller ska man göra en "kanal" längs ryggraden?
Ska den ligga längs med hästen, alltså den är ju liksom rektangulär, eller ska den ligga "tvärs över"?

Gud vad jag känner mig korkad :angel: men jag har aldrig under alla år använt en antiglidpad :crazy:

Hoppas att någon kan bringa lite klarhet för mig :D

Sv: Antiglidpad - ska ligga hur?

Jag lägger den längs med så att den täcker hela sadeln, sen drar jag upp lite kanal i mitten.

Så gör jag också. Men förutom att man drar upp så det blir en kanal kan man nog lägga den i stort sett som man vill.

Nu har jag testat :)
Men jag har en liten följdfråga:

Nu satte jag den närmast hästen, sedan schabrak och mattespadd och sist sadel.
Min häst skjuter sadeln till höger. (Detta efter en lång historia, jag har precis fått en sadel utprovad och denna ligger SUPER men som sagt den skjuts till höger, då hon blivit ojämt musklad pga den gamla skitsadeln :cry: )

Hon lyckdes skjuta den ngt till höger nu också, genom att schabraket "vek" sig.
Hur ska jag lägga antiglidpadden så att inte sadeln åker åt sidan? Ska man ha två antiglidpaddar, en närmast hästen och en mellan schabrak och sadel?

Tips mottages tacksamt :laugh:

Nu har jag testat :)

Hon lyckdes skjuta den ngt till höger nu också, genom att schabraket "vek" sig.
Hur ska jag lägga antiglidpadden så att inte sadeln åker åt sidan? Ska man ha två antiglidpaddar, en närmast hästen och en mellan schabrak och sadel?

Tips mottages tacksamt :laugh:

Jag tror inte du kan komma åt problemet med en antigilid pad, utan du måste stärka hästens vänstra sida så att den inte knuffar över dig och därmed också sadeln på den andra sidan.

En antiglidpad kan nog inte lösa det. Det enda som hjälper är att balansera och rakrikta och själv kunna motverka att man flyttas, för det är egentligen du som flyttas - inte bara sadeln. kan hästen inte flytta dej kan den inte flytta sadeln - om den ligger bra.

Tack för svaren #flashlight & #qrumelur :)

Det känns som att jag är på god väg mot att få henne rak, bara att byta sadel har gjort stor skillnad :)

Har ni några bra tips på övningar för att stärka vänstra sidan? (är det den vänstra sidan som är svag om jag och sadeln åker till höger? Känns som att det skulle vara tvärtom, men jag känner mig väldigt virrig idag :cool: )

Jag vet inte om den är svagare i någon sida, det brukar mera handla om att ha svårare åt ett håll, pga hur de väljer att arbeta med sina bakben bla. Det låter som om din skjuter på kraftigt med vänster bak snett fram mot höger fram s a s.

Ahh Ja det har du nog rätt i :)

Hon är väldigt positiv till arbete, hon älskar att jobba :laugh: Jag försöker rida väldigt omväxlande pass i skogen, klättra, rida rakt ut i skogen, sidvärtes mm på skogsvägar osv. Min ridbana är under konstruktion, så just nu är det skogen som gäller, och det har varken jag eller pållan ngt emot :D

Men efter att jag upptäckte att den gamla sadeln var väldigt sned (skjut mig, jag känner mig så jäkla hemsk att jag inte upptäckte det tidigare :cry: ) så skulle jag misstänka att problemet kommer väldigt mycket från det... Men jag är överlycklig att jag äntligen hittat en ny sadel som passar, så nu hoppas jag att det ska räta ut sig ( ;) ) med rätt träning och utrustning :) Hon är kollad av veterinär och verkar inte ha ont någonstans, och jag har bokat tid hos en ET. Ska nog gå och kolla upp mig själv också, om jag också är sned ;)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 187
Senast: Blyger
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 006
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
4 142
Senast: __sofia__
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 442
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka