Äntligen egen jycke!

Sv: Äntligen egen jycke!

Om man vill ha en valp som är en särskild färg menar du? Vilken intressant tanke. Alltså finns det i stort sett inga seriösa schäferuppfödare eller valpköpare, de går ju alla efter färgen (brun)!

Jag skulle kunna göra en hel rad med :grin: nu, men jag hoppar över.

Såg du inte vad de skrev? Schäfer är godkänd som brun med sadel, svart med bruna tecken, svart och ett par olika färger till, och är man då seriös, söker en schäfer som både på papprena och på eventuella utställningar klassas som schäfer, väljer man inte en vit valp eftersom en vitt djur inte klassas som schäfer/har gravt diskvalificerande fel.

Det är klart alla seriösa schäferuppfödare går på de färger som är godkända.

Ska man köpa brukshund är färgen tämligen ointressant. Dock är det intressant om hunden går att tävla med och eftersom man inte kan det med en vit är det troligt att den hunden inte blir tingad alls. Vem vill ha en brukshund som inte kan användas fullt ut. De får man ju i princip skänka bort. Den har inget avelsvärde, ingen framtid inom brukset och kan bara användas till sällskap.

Därför vill ingen seriös köpare ha en vit och ingen seriös uppfödare vill avla fram dem.

Vad som är en "perfekt" valp är väl ganska mycket definitionsfråga? Man behöver inte vara oseriös för att man inte vill ställa ut och därför inte nödvändigtvis behöver en reggad valp. Det klart en vit valp hos en seriös bruksuppfödare går åt som smör i solsken, då har man chansen att få en riktigt bra hund med vad man kanske anser som en roligare färg.

Och jag kan säga att det är halvt omöjligt att bli av med en vit valp om man är bruksuppfödare. Hunden går ju inte att använda. Spelar stor roll då att den har kul färg. De som köper bruksschäfer gör det för att ha en hund att jobba med, inte titta på.

Det lär ju vara exteriöruppfödare och troligen tingas den valpen först just därför att dom blir nästan gratis.

Ska man köpa brukshund är färgen tämligen ointressant. Dock är det intressant om hunden går att tävla med och eftersom man inte kan det med en vit är det troligt att den hunden inte blir tingad alls. Vem vill ha en brukshund som inte kan användas fullt ut. De får man ju i princip skänka bort. Den har inget avelsvärde, ingen framtid inom brukset och kan bara användas till sällskap.

Därför vill ingen seriös köpare ha en vit och ingen seriös uppfödare vill avla fram dem.

Är hundägare som helt saknar intresse av att tävla eller ställa ut per definition oseriösa?:confused:

Nej, inte om de köper sällskapshund men en brukshund ska arbetas med. Om man sedan har hunden i tjänst, till tävling eller liknande är av mindre intresse, men de allra flesta seriösa bruksuppfödare vill att det görs något med hundarna så att de dels ser att hunden fungerar till vad den är avlad för och dels gör reklam för kenneln.

Utställningar ser jag som ganska så onödigt så där dömer jag ingen som oseriös bara för att de struntar i det. Ska man dock ha brukshund ska hunden arbetas.

Är hundägare som helt saknar intresse av att tävla eller ställa ut per definition oseriösa?:confused:

Med tanke på hur mycket arbete en brukshund kräver, tillhör det väl ovanligheterna att man orkar träna, träna och träna utan att ha någon tanke med det. Må det sen vara tävling, samhällstjänst, hunden i yrket eller vad man nu vill.

Därför är det lustigt med alla dessa bruksblandisar och oreggad brukshundar, eftersom de tenderar att inte hamna hos dom som skulle kunna stimulera dem bäst.

**KL**

Kan någon förlara för mig, för jag har inte fattat riktigt rätt tror jag..

Det föds en kull Schäfer från skk reggade föräldrar, fem valpar, två blir vita resterande svarta m bruna tecken. Alla dessa får väl en stamtavla från skk som brukligt, men de två vita får ett X på färg?
För vit inte är godkänd, men man får väl avla på icke godkänd färg och få skk reggade valpar ändå? Eller är det annorlunda inom Schäfer avlen?
Så att de vita inte ens får en stamtavla? (fattade jag det som utav tråden delvis.. :confused:)
Alla valpar i en kull ska ju registreras...

Och man har en Schäfer, vit, undan skk reggade avelsdjur, med statavla, kan man regga in den i vit herdehund istället?
Så vit herdehund, är bara vita schäfrar inget annat?
DVs, är Vit herdehund som jag tror, en ras som bara innehåller vita Schäfrar? Och är det så, varför skapar man en förening till?

Upplys mig.

En bra början för att förstå skillnaden mellan vit herdehund och vit schäfer är nog att läsa här: http://vitherdehund.com/page2/page2.html

Personligen tror jag inte att hundarna bryr sig så värst mycket om färgen. Det gör bara inskränkta människor som missförstått betydelsen av att vara seriös.
Om två vita människor föder ett svart barn så skall de helst avliva det eftersom det ju rimligtvis är värdelöst för framtiden. Att kvalitéerna sitter i färgen begriper väl vem som helst?
Om barnet trots att får leva vidare så är det viktigt att göra klart att det är avvikande och inte bör få kallas människa och alla "seriösa" människor vänder dem givetvis ryggen.
Varför skulle man inte göra såhär? Vem som helst begriper väl att svarta inte kan bli lika bra arbetare som vita? Inga "seriösa" arbetsgivare vill väl anställa dem och de duger väl heller inte som modeller eftersom de inte är snygg....jo, de är de kanske, men de är inte VITA (grisrosa alltså) och SKALL inte få bedömmas som snygga av just DEN anledningen.

Det är väl TUR att det finns så många "seriösa" människor att det är nån jävla ordning på saker och ting.

Titta på rasen Hovawart t.ex.
Kan knappast finnas några seriösa uppfödare där då färgerna varierar ordentligt, precis som bland Grand Danois eller Aussie m.m....?

Förstår de inte att alla måste se likadana ut? Den främsta orsaken till det är.....är....tja, inte fan vet jag, men det ÄR ju så, och då måste det väl FÖRBLI så eftersom förändringar väl ALDRIG kan bli till det bättre?
Men vänta nu.....vita schäfrar VAR ju godkända inom Schäferhundklubben under de första 50 åren som den existerade tills nån herre vid namn Hitler dök upp och började svamla om rasrenhet?
Det var ju först på 30-talet som man började försöka få bort de vita generna från rasen (det lyckades förvisso aldrig) men DEN förändringen av rasen var alltså mer seriös än att låta naturen ha sin gång och att rasen får den färg den får UTAN att inskränkta människor lägger sig i?

De mest seriösa uppfödarna drar i regel till sig de mest seriösa valpköparna, och dessa valpköpare vill ha den "perfekta" valpen. Dvs avvikande färg är ej önskvärt.

ehmmm.. hur var det nu? "en bra hund har ingen färg". jag hade personligen struntat fullkomligt i vilken färg min hund hade. eller önskemål kan man ju ha, men det är inte det som är avgörande i slutändan. jag antar att man inte kan sätta regförbud på vita valpar utan endast avelsspärr?

läste ovan att man inte får tävla med en vit schäfer? vad är det för dumheter? du får ju tävla med hundar som har allvarligare diskvalificerande fel än avvikande färg?

om det inte går är ju frågan om den går att mönstra in som vit herde. går det är ju tävlingsproblemet löst, och det enda du inte kan delta på är schäfermästerskap.

9. Samtliga i kullen födda och levande
valpar skall registreras.

12.SKK äger rätt att avslå en ansökan
om registrering av hund eller att
registrera hund med begränsningar
vad avser avel, utställnings-, prov eller
tävlingsdeltagande om föreskrifterna
i Allmänna registreringsbestämmelser
inte iakttagits eller om uppfödning
av en valpkull skett i strid mot SKKs
Grundregler eller om registreringen
eljest skulle te sig oetisk.

Registreringsförbud för vit schäfer, samt för avkomma efter vita föräldradjur.
Gäller fr o m 1981-01-01.

detta hittade jag på skk.se. och jag begriper ingenting. om du inte får regga vita valpar kan du inte regga någon valp i kullen? annars bryter du ju mot det första stycket jag kopierade? det andra stycket stämmer inte heller med registreringsförbudet?

hur som helst så läste jag också på vit herdehunds hemsiga att det går att mönstra in vita schäfrar där, om de är rastypiska (mot vit herde då). bruksschäfrar borde rimligen ha en vettig chans att komma med, men det blir ju rätt mycket svårare för räkorna. det är ju den kroppsformen man inte vill ha.

ska väl lägga till att tävlingproblemet = risken för att inte få tävla bruks. det går ju att tävla lydnad, agility, starta på viltspår och träna för tjänst (bevakning och räddning t ex) och jag antar tävla på de senares tävlingar.

Senast ändrad:

HAHAHA , det var nog det värsta jag läst på länge :D
Hundvärlden är en hop rasister och nynazister :D

Kan man inte arbeta en hund utan att tävla?:confused:

Givetvis kan man det, väldigt många i min bekantskapskrets gör det och jag skulle kunna göra det.
Jag tror dock folk menar att man i huvudsak letar efter en brukshund på en kennel där man prestationsavlar hundar just för att kunna tävla.

detta hittade jag på skk.se. och jag begriper ingenting. om du inte får regga vita valpar kan du inte regga någon valp i kullen? annars bryter du ju mot det första stycket jag kopierade? det andra stycket stämmer inte heller med registreringsförbudet?

Om jag inte minns fel så får schäferuppfödare dispens just för detta, dvs de kan registrera hela kullen men inte den vita valpen.

Med tanke på hur mycket arbete en brukshund kräver, tillhör det väl ovanligheterna att man orkar träna, träna och träna utan att ha någon tanke med det..

Ibland tycker jag folk här överdriver.
Jag har haft brukshund och inte sjutton kräver de så mycket som folk vill hävda här på buke.
De klarar sig på normal träning, nåt spår i veckan, träning på plan nån gång i veckan. Ja inte mer än vad mina hundar jag har nu vill ha.
Upplet tio minuter när man inte har så mycket tid en dag, det fixar man snabbt.
Faktum är att jag tror inte hälften av de som skriver här hur mycket en brukshund behöver, gör det själva med sin hund.
Nu tävlade jag, både i spår och lydnad. Men inte behövde jag träna hysteriskt för det och inte behövde jag känna att min brukshund behövde sååå mycket arbete för annars skulle den inte fungera.

Självklart ska en brukshund få arbeta, men att säga att folk inte orkar med dom, för de kräver så mycket. Det är överdrivet. Vet inte, vill man lyfta sig själv till skyarna och visa att jag har minsann en brukshund och vi tränar jämt, för de behöver den?
Och som jag skrev i en annan tråd, jag vet flera som tränar väldigt mycket med sina hundar, men inte tävlar. Just för de tycker det är kul.

ehmmm.. hur var det nu? "en bra hund har ingen färg". jag hade personligen struntat fullkomligt i vilken färg min hund hade.

Någon som planerar att tävla och meritera sin hund struntar verkligen inte fullkomligt i om hunden har en färg som gör den oregistrerbar. Det blir ju en "blandras"?

Jag tror inte att de flesta brukshundar får arbeta så mycket som de skulle vilja, det tror jag faktiskt inte. Däremot är det skillnad på kvantitet och kvalitet. Känner man till saker som spår och sök så är det lättare att aktivera hunden på kort tid, än om man bara känner till promenader.

Sedan tror jag det beror på ras och avelsmål också. Är hunden krävande som individ, eller har aveln gått åt utställningshållet. Att en brukshund som är hemma själv om dagarna skulle klara sig på några minuters lydnad och nåt uppsök i veckan köper jag inte.

Kan inte svara för hur andra aktiverar sina hundar såklart, men min egen promenerar med mig till jobbet, vi stannar alltid och kör lydnad på ängen utanför, sedan är hon med mig hela dagen med en promenad/eller lydnadspass på dagen, och på kvällen går vi antingen hem (några dagar i veckan) eller åker och tränar räddning.

Räddningsträningen är 1-3 vardagskvällar ca 3-4 timmar, och en helgdag 5-8 timmar. Något mindre än detta skulle hon säkert klara sig på, men hon har absolut inget emot det.

Nu var det du som skrev att brukshunden ligger själv på dagen och får några minuters lydnat och upplet nån dag i veckan. Så skrev inte jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 785
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Gå gärna in på Hundstallets instagram och läs - en vit blandrashund, korsning schäfer och någon polarras stals i natt vid ett inbrott...
Svar
18
· Visningar
1 642
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Funderade lite på hur man ser på sina hundar. Vad ser ni när ni tittar på eran hund? Tror ni att andra ser på er hund på samma sätt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 532
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Idag har jag vart sämsta matten ever känns det som. Jag har vart så sjuk att det vart helt omöjligt för mig att röra mig. Har haft 40... 2
Svar
30
· Visningar
1 853
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31