Bukefalos 28 år!

Anträffbar då man är sjukskriven?

Emmahpemma

Trådstartare
Idag fick vi ett allmänt mail från vår chef om lite allmänna ordningsregler på arbetsplatsen, inget konstigt då det är många nya på arbetsplatsen.
Dock reagerade jag på en punkt på listan, det stod att "man måste vara anträffbar på telefonen hela sin sjukskrivningsperiod".
Alltså oavsett om man är sjuk en dag eller längre period.
Har verkligen arbetsgivaren rätt att kräva detta?
Är man sjuk behöver man ju ofta sova, ska man verkligen behöva ha på telefonen och vara anträffbar då?
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Vad skulle hända om man inte var anträffbar?

Jag är nästan aldrig anträffbar, även om jag är sjuk eller inte :D
Jag svarar i telefonen när jag har lust och mail svarar jag också på när jag har lust..
Alltså, jag springer inte benen av mig för det ringer. Gör jag något släpper jag inte det för svara..
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

man får väl sparken antar jag...dom sparkar folk till höger och vänster för dom mest banala saker...
Nej det är ingen dröm-arbetsgivare...men hellre ett dåligt jobb än inget jobb alls...
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Nej det har man inte. Du har skyldighet att sjukanmäla dig på det sätt arbetsgivaren angivit. Däremot om set är en lång sjukskrivning kan man behöva ha kontakt med arbetsgivaren tex för att bestämma tid för rehabsamtal etc. Dock sköter ofta enligt min erfarenhet läkare/ FK den biten.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

FK kräver i princip samma sak, även om min dåvarande handläggare höll med om att jag inte kunde vara anträffbar när jag var på behandlingar där jag inte fick ha mobilen på... Men som princip kräver de att man är anträffbar, sen kan man ju alltid ha en bra anledning till att inte svara, men någon gång under dagen bör man antingen kunna svara eller höra av sig. Nu kollade de aldrig det i praktiken under min sjukskrivning utan jag mailade min handläggare och behövde hon prata med mig så bestämde vi en tid på mailen som hon sedan ringde. Mycket av mina dagar gick åt till att sova så det var ett bra system för mig.

Det är ju sådana regler som kommer till när det finns folk som fuskar och anmäler sig sjuka och sedan tex åker på en resa osv...
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Det är ju sådana regler som kommer till när det finns folk som fuskar och anmäler sig sjuka och sedan tex åker på en resa osv...

Inga problem att komma runt det heller ;)

Man byter telefon med nån man litar på (tex mamma) sen svarar hon om nån ringer och säger att man sover och hälsar att man ringer upp senare när man vaknat. =)

Nu ringde de aldrig :P (preskiberat ärende ;) )
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Det är väl bara att ta med sig telefonen på resan?

Fick själv ett samtal från arbetsförmedlingen när jag var på kreta för nån vecka sen. Nu hade jag beviljad ledighet och fick alltså resa bort, men jag ska ändå vara tillgänglig och det var jag.

Svårare än så är det inte att fuska om man nu vill det.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Det vägrar jag vara ! Är jag sjuk i magsjuka eller influensa är samtal inget jag prioriterar. Jag pratar med folk när jag vill. Är det viktigt kan man tala in på svararen. Har jag en legitim anledning att inte vara på jobbet så ska jag inte tvingas på regler om och när min telefon ska vara där jag är.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Nu beror det ju lite på varför man är sjukskriven och hur problematiken ser ut, men jag har för mig att det har visat sig att viss kontakt med arbetsgivaren/arbetsplatsen under en sjukskrivningsperiod snarast underlättar för den sjuke att komma tillbaka, än omvänt.

Att vara anträffbar betyder antagligen inte att man förväntas svara om de ringer mitt i natten, men även som sjukskriven kan man ju sitta inne med uppgifter och information som de andra på arbetsplatsen behöver. Det verkar underligt att vägra svara på den typen av frågor, om man inte är extremt illa däran.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Om man nu skulle ha en tråkig arbetsgivare som misstrodde en -åh så frestande det skulle vara att svara i telefonen och sen låtsas kräkas sådär riktigt filmspya med diverse ljudeffekter.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Nu beror det ju lite på varför man är sjukskriven och hur problematiken ser ut, men jag har för mig att det har visat sig att viss kontakt med arbetsgivaren/arbetsplatsen under en sjukskrivningsperiod snarast underlättar för den sjuke att komma tillbaka, än omvänt.

Att vara anträffbar betyder antagligen inte att man förväntas svara om de ringer mitt i natten, men även som sjukskriven kan man ju sitta inne med uppgifter och information som de andra på arbetsplatsen behöver. Det verkar underligt att vägra svara på den typen av frågor, om man inte är extremt illa däran.

Fast jag tolkar att om man ska vara anträffbar så ska man kunna svara när chefen ringer. För det där med information kan ju man ta via mail, tala in på svararen osv. Nu skulle det bli en regel, eller om det var en regel redan, som krävde att man är anträffbar. Vem blir arg om chefen ringer när man är sjuk och vill ha viktig info? Inte jag, om det sker på vettigt vis och utan nåt krav enligt någon regel. Låt mig kräkas i fred så kan du tala in på svaren vad du vill så tar jag tag i det när jag inte har kräkvarning i magen. Typ.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Om man nu skulle ha en tråkig arbetsgivare som misstrodde en -åh så frestande det skulle vara att svara i telefonen och sen låtsas kräkas sådär riktigt filmspya med diverse ljudeffekter.

Jaaa :D Det hade inte suttit fel! Och utbrista något om att Fan det kom på telefonen!!! :yuck::eek:
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

"Att vara anträffbar" tolkar inte jag som att man behöver sitta med telefonen i näven och vara beredd att svara på sekunden så fort arbetsgivaren ringer, bara att man t.ex. kollar mailen och lyssnar av telefonsvararen och hör av sig om ag kontaktat en.

Precis som man gör med vilka vänner och bekanta som helst. :)

Du får alltså inte ignorera arbetsgivarens kontaktförsök i tre veckor, utan ska vara normalt anträffbar.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Precis så tolkar även jag det. Ringer min arbetsgivare och jag av någon anledning missar samtalet så ringer jag upp när jag ser det. Svårare än så bör det väl inte vara.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Är man sjuk behöver man ju ofta sova, ska man verkligen behöva ha på telefonen och vara anträffbar då?

Som generellt svar:

Arbetsgivarens rätt eller icke rätt att kontakta sin personal under deras sjukfrånvaro regleras inte i lagtext.
Att ni har en policy som reglerar detta är således inte fel.

Jag arbetar utifrån samma grundtanke och vill någon ha ett argument så är det faktiskt så att arbetsgivaren betalar sjuklön.
Om jag vill ringa och kolla hur någon mår och ev få info om återkomst till arbetet så borde en önskan om dialog inte vara en alltför krävande motprestation.

För att underlätta använder vi oss inte bara av samtal utan även av sms.
Man behöver inte svara direkt utan återkomma när man orkar dvs så snart som möjligt.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Precis så tolkar även jag det. Ringer min arbetsgivare och jag av någon anledning missar samtalet så ringer jag upp när jag ser det. Svårare än så bör det väl inte vara.

Men om det inte är svårare än så, vilket jag håller med om, varför ha det som regel? Är det inte normal hyfs i så fall?

Nu händer det ytterst sällan min chef ringer när jag är sjuk eller ledig eller har semester och när han gör ber han så mycket om ursäkt. Jag skulle aldrig strunta i att svara när han ringer, eller strunta i att ringa upp eller så. Men så har vi heller inte någon regel om anträffbarhet.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

"Att vara anträffbar" tolkar inte jag som att man behöver sitta med telefonen i näven och vara beredd att svara på sekunden så fort arbetsgivaren ringer, bara att man t.ex. kollar mailen och lyssnar av telefonsvararen och hör av sig om ag kontaktat en.

Precis som man gör med vilka vänner och bekanta som helst. :)

Du får alltså inte ignorera arbetsgivarens kontaktförsök i tre veckor, utan ska vara normalt anträffbar.

Jo så tolkar jag det också. Hade en person som jag som arbetsgivare jagade i över 3 veckor för ett rehabsamtal, hade kunnat spendera tiden bättre.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Har man skrivit in den regeln så är det säkert av förekommen anledning... :sneaky:

"Vanligt hyfs" har inte samma innebörd för alla människor.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Men om det inte är svårare än så, vilket jag håller med om, varför ha det som regel? Är det inte normal hyfs i så fall?

Nu händer det ytterst sällan min chef ringer när jag är sjuk eller ledig eller har semester och när han gör ber han så mycket om ursäkt. Jag skulle aldrig strunta i att svara när han ringer, eller strunta i att ringa upp eller så. Men så har vi heller inte någon regel om anträffbarhet.

För att vanlig hyfs uppenbarligen inte fungera för en hel del människor... Skrämmande nog, men för oss som vanlig hyfs fungerar på så är det bara att fortsätta ha vanlig hyfs och inte störa oss på vilken policy företaget nu antar. Ang kontakt med företaget när jag var sjuk så var den opåverkad, snarare ökad... Men å andra sidan så är jag gift med en av delägarna, har kontoret här hemma och de andra två delägarna är kusiner med maken och genuint måna om hur jag mådde, och även deras partners hörde regelbundet av sig för att kolla om de kunde hjälpa till med något eller bara finnas till hands. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 314
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 383
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 876
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 320
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp