Bukefalos 28 år!

Anträffbar då man är sjukskriven?

Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Men om det inte är svårare än så, vilket jag håller med om, varför ha det som regel? Är det inte normal hyfs i så fall?

Nu händer det ytterst sällan min chef ringer när jag är sjuk eller ledig eller har semester och när han gör ber han så mycket om ursäkt. Jag skulle aldrig strunta i att svara när han ringer, eller strunta i att ringa upp eller så. Men så har vi heller inte någon regel om anträffbarhet.

Normal hyfs för dig och mig behöver inte vara samma sak som normal hyfs för andra.

Ringer det från fängelset så svarar jag gärna omgående för det brukar innebära en chans till extrapengar genom övertid :D
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

För att vanlig hyfs uppenbarligen inte fungera för en hel del människor... Skrämmande nog, men för oss som vanlig hyfs fungerar på så är det bara att fortsätta ha vanlig hyfs och inte störa oss på vilken policy företaget nu antar. Ang kontakt med företaget när jag var sjuk så var den opåverkad, snarare ökad... Men å andra sidan så är jag gift med en av delägarna, har kontoret här hemma och de andra två delägarna är kusiner med maken och genuint måna om hur jag mådde, och även deras partners hörde regelbundet av sig för att kolla om de kunde hjälpa till med något eller bara finnas till hands. ;)

Ja är ju lätt att prata om normal hyfs när man är delägare och har släkten i arbetet..

Jag anser det är ohyfsat att kräva man ska vara anträffbar när man är sjuk.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Ja är ju lätt att prata om normal hyfs när man är delägare och har släkten i arbetet..

Jag anser det är ohyfsat att kräva man ska vara anträffbar när man är sjuk.

Nu är jag gift med en delägare, och det är inte min släkt utan makens och jag har haft andra jobb oxå, men det var under det här jobbet som jag var långtids sjukskriven.
Men jag svarade på enyas om att det räckte med normal hyfs, det behövdes inga regler, men uppenbarligen räcker det inte med normal hyfs eftersom det enligt dig inte innebär att man svarar när ens arbetsplats söker en och inte ringer upp om man inte hade möjlighet att svara, alltså behövs det regler och policy som gör att företaget kan kräva att du som anställd finns anträffbar någon gång under dagen även om du är sjuk.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Nu är jag gift med en delägare, och det är inte min släkt utan makens och jag har haft andra jobb oxå, men det var under det här jobbet som jag var långtids sjukskriven.
Men jag svarade på enyas om att det räckte med normal hyfs, det behövdes inga regler, men uppenbarligen räcker det inte med normal hyfs eftersom det enligt dig inte innebär att man svarar när ens arbetsplats söker en och inte ringer upp om man inte hade möjlighet att svara, alltså behövs det regler och policy som gör att företaget kan kräva att du som anställd finns anträffbar någon gång under dagen även om du är sjuk.

Om jag är sjuk, så är jag hemma för jag orkar inte jobba. Då ska jag inte behöva sitta i telefonen med chefen.
Jag anser det ohyfsat som chef att ringa om någon är sjuk. Jag är inte oumbärlig, är ingen. Långtidssjukskriven, helt ok. Men nån dag/ vecka, då får de klara sig utan mig. Skulle de göra om jag inte jobbade där..

Och jag blir så trött när folk skriver någon man inte skrivit. Jag skrev inte att jag inte svarar för jobbet ringer. Jag skrev att jag inte släpper allt för telefonen ringer, kan vara andra som ringer också.. Jag skrev heller inte, att jag inte ringer upp..

KL....

Och tycker man att man är oumbärlig och måste prata med chefen för man är hemma några dagar.
Så kan jag bara säga att det ligger massor av oumbärliga folk på kyrkogården.
 
Senast ändrad:
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Vad menar de med anträffbar?
Betyder det att chefen ska kunna använda sin sjuka personal som backup = arbeta per telefon hemifrån, så är det inte ok.
Betyder det att man inte får ignorera arbetsgivaren i 3 veckor så tycker jag det är ok. Arbetsgivaren har trots allt ett ansvar att hålla kontakt med sjuka medarbetare.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Är man sjuk behöver man ju ofta sova, ska man verkligen behöva ha på telefonen och vara anträffbar då?

Jag skulle vända på det hela.
Så innan jag skulle sova om jag var hemma och sjuk så skulle jag ringa till chefen och meddela det.
"Hej, jag kommer att sova de närmaste timmarna nu så jag skulle uppskatta om ni inte ringde mig före kl 15:00"
Efter några sådana samtal så backar de nog på den där regeln och gör den mindre rigid.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag vet inte, men på mitt jobb är det så här att är man sjuk så finns det ju saker som måste uträttas ändå,som jag skulle ha gjort om jag varit där.
Det är jag ju lika mån om som arbetsgivaren,måste jag vara hemma av någon anledning ringer jag mina kolleger och talar om läget samt ber dem göra det som absolut inte kan vänta till nästa dag.
Krångligare är det inte där.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Det mest sannolika är väl att de inte ringer, någonsin, om det inte är panik eller chefen faktiskt undrar hur man mår. Många arbetsgivare skickar väl blommor till sjukhuset och bryr sig om. Verkar helt vrickat om någon är utbränd, allvarligt sjuk eller har råkat ut för en olycka, har alkoholproblem och arbetsgivaren ger blanka sjutton i det. Varför skulle de ringa i onödan bara för att det finns en regel om att det ska gå att ringa.

Förhoppningsvis finns i så fall regeln enbart för att kunna jaga den udda prick som hållit sig undan i 3 veckor, med kanske vital information. Det kan säkert vara kul att veta när personen dyker upp igen också och om det behövs vikarier.

Om man har en arbetsplats eller en chef som roar sig med att terrorisera sjuka medarbetare och folk på semester utan anledning så har de sannolikt också stor personalomsättning :sneaky:.

(För mig är det självklart att kollegor eller chef får ringa för information eller hjälp, på semester eller under sjukdom, om de fixar med mina arbetsuppgifter. Ska företaget bara ge blanka sjutton i kunden eller vem som nu drabbas?)
 
Senast ändrad:
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Verkar helt vrickat om någon är utbränd, allvarligt sjuk eller har råkat ut för en olycka, har alkoholproblem och arbetsgivaren ger blanka sjutton i det. Varför skulle de ringa i onödan bara för att det finns en regel om att det ska gå att ringa.

Min arbetsgivare ringde och frågade om saker minst 1 gång/dag när jag var sjukskriven för utbrändhet. När jag tydligt talade om att jag mådde rejält dåligt av det hela så fick jag kommentaren "så du menar att jag måste fixa någon annan att fråga?"
Min chef är på intet sätt en hjärtlös slavdrivare utan bara lite tanklös.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Du kanske hade försvunnit plötsligt och hade släppt väldigt många trådar som ingen annan hade någon koll på alls? Kanske eftersom infon inte var spridd. Det var katastrof och företaget skulle förlora kunder. Men man får väl anta att det inte var så. Dumt att ringa om det fanns andra att fråga.

(Fördom om utbrändhet, att man jobbar väldigt mycket, har mycket ansvar som ingen annan har koll på och försvinner från en dag till en annan.)

(Läskigt skrivet kanske, men en gång i föreningslivet har jag råkat ut för att förutom mina egna uppgifter fått hela skopan från en utbränd över natten också. Självklart när stressen var som värst. Man blir så förtvivlad och panikslagen att man nästan gråter, men vet att man inte får gå under och släppa det. Samtidigt som man tycker synd om sin vän. Samtidigt som man inte får fråga någonting om uppgifterna. Det löste sig genom att vi skar bort bitar, i arbetslivet kan man nog ofta inte göra det.)
 
Senast ändrad:
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

*kl
Jag vet inte om vi måste vara tillgängliga, det tvivlar jag på men de ringer iaf och frågar hur det är, ngn gång kanske lite väl påstridigt men de backar vid tillsägelse.

Hos oss är man i princip en i mängden vilket är hemskt skönt :)
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Vad skulle hända om man inte var anträffbar?

Man kan göra som min chef, ringa 5-6 gånger på 10 minuter och sista gången pratar man in en utskällning på mobilsvaret att "det är din skyldighet att vara tillgänglig när din arbetsgivare ringer"

Jag stod i duschen och hade telefonerna (privat och jobb) på låg signal.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Det var det som var grundproblemet. Det fanns ingen annan att fråga. Det fanns verkligen ingen annan som kunde lösa någonting utan att jag var inblandad. Det var ju därför jag gick i väggen. Om det rört sig om stora problem så hade det varit en sak men istället för att försöka förstå hur saker fungerade så ringde man mig. Steg ett var inte att försöka se hur en fil i datorn fungerade utan steg ett var att lyfta telefonluren och ringa innan man ens öppnat filen. Steg ett var inte att gå in i systemen och kolla vilket pris en kund fått på en viss leverans utan man ringde mig och frågade vilket kundens pris var. Jag anses altså kunna ha hela prislistan i huvudet och känna till alla olika varianter av produkt kunden beställer.
Ett exempel från för ett par veckor sedan. En kund ringer på torsdagen och frågar på en sak på en faktura. Jag meddelar att den som vet något om saken har semester och återkommer på måndag veckan efter. Chefen får nys om det hela och ringer upp den som har semester på fredagen. Saken var definitivt inte viktig utan om tiden för fakturan var på väg ut så hade man kunnat förlägna den med några dagar då det rörde sig om en mycket liten summa.
Jag skulle dra mig för att skriva under den typ av klausul TS nämner om den inte förklaras tydligt. Arbetsgivaren kan genom den mycket väl kräva att man ska ägna sig åt bedrägeri mot försäkringskassan.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jo de verkar ju helt vansinnigt handfallna, jag håller med. (Pysslar med lite liknande och skulle hanterat som du.)
 
Senast ändrad:
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Jag skulle vända på det hela.
Så innan jag skulle sova om jag var hemma och sjuk så skulle jag ringa till chefen och meddela det.
"Hej, jag kommer att sova de närmaste timmarna nu så jag skulle uppskatta om ni inte ringde mig före kl 15:00"
Efter några sådana samtal så backar de nog på den där regeln och gör den mindre rigid.

Kul, så skulle jag helt klart gjort om vi var tvungna att vara anträffbara. Skulle nog ringa flera ggr per dag, eftersom jag säkert skulle sova i omgångar :D :D
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Om jag är sjuk, så är jag hemma för jag orkar inte jobba. Då ska jag inte behöva sitta i telefonen med chefen.
Jag anser det ohyfsat som chef att ringa om någon är sjuk. Jag är inte oumbärlig, är ingen. Långtidssjukskriven, helt ok. Men nån dag/ vecka, då får de klara sig utan mig. Skulle de göra om jag inte jobbade där..

Tänk, så olika man kan se det.

Jag anser att om/när jag är för sjuk för att jobba så är jag som regel också för sjuk för att vara ute och vifta med annat, alltså är jag rimligt anträffbar. Det behöver inte betyda att jag sitter med telefonen i knät hela dygnet.
I mitt fall innebär det samma svårigheter som vanligt beroende på dålig mobiltelefontäckning.

När jag var sjuk för två år sedan, ordentlig förkylning med feber, var jag hemma en vecka. Chefen behövde veta när jag skulle komma tillbaka, för att kunna lösa schemat under min frånvaro.

När jag är borta, måste mina jourdagar täckas av någon annan och det är alltså väsentligt för chefen och alla mina arbetskamrater att veta ungefär.

Jag tycker att det var rimligt att chefen ringde för att höra hur det var med mig trots att det "bara" var en kraftig förkylning. Jag upplevde ingen press att återgå i jobb tidigare, utan snarare en omtanke.
Men det beror ju på hur man uttrycker sig som chef.

Som svar på TS fråga: jag tycker att det är rimligt att man är anträffbar när man är sjukskriven, faktiskt oavsett sjukskrivningsorsak. Däremot är det OK att inte kunna svara omedelbart - man kan vara på toaletten eller duschen eller sova. Sådana gånger hör det dock till hyfs att man själv hör av sig till arbetsgivaren när man ser att de ringt.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Tänk, så olika man kan se det.

Jag anser att om/när jag är för sjuk för att jobba så är jag som regel också för sjuk för att vara ute och vifta med annat, alltså är jag rimligt anträffbar. Det behöver inte betyda att jag sitter med telefonen i knät hela dygnet.
I mitt fall innebär det samma svårigheter som vanligt beroende på dålig mobiltelefontäckning.

När jag var sjuk för två år sedan, ordentlig förkylning med feber, var jag hemma en vecka. Chefen behövde veta när jag skulle komma tillbaka, för att kunna lösa schemat under min frånvaro.

När jag är borta, måste mina jourdagar täckas av någon annan och det är alltså väsentligt för chefen och alla mina arbetskamrater att veta ungefär.

Jag tycker att det var rimligt att chefen ringde för att höra hur det var med mig trots att det "bara" var en kraftig förkylning. Jag upplevde ingen press att återgå i jobb tidigare, utan snarare en omtanke.
Men det beror ju på hur man uttrycker sig som chef.

Som svar på TS fråga: jag tycker att det är rimligt att man är anträffbar när man är sjukskriven, faktiskt oavsett sjukskrivningsorsak. Däremot är det OK att inte kunna svara omedelbart - man kan vara på toaletten eller duschen eller sova. Sådana gånger hör det dock till hyfs att man själv hör av sig till arbetsgivaren när man ser att de ringt.

Skulle jag vara hemma och vara kraftigt förkyld och chefen ringde och undrade när jag tror jag kan vara tillbaka så visst skulle jag absolut inte se det som något dåligt.
Det som jag inte gillar är regeln, kravet att jag ska vara anträffbar när jag är sjuk eller sjukskriven. För det första finns det saker jag kan göra när jag är för sjuk för att jobba och för det andra tycker inte jag att chefen ska ha möjlighet att ringa och jaga mig, så som det är beskrivit längre upp i tråden.

Det är normal hyfs av chefen att inte ringa och störa i onödan och ska det vara ett krav att man som anställde ska vara anträffbar vid sjukdom så vill jag se kravet från andra hållet, regel om att chefen ger fan i att ringa om det inte är absolut väldigt nödvändigt. Det tillhör normal hyfs att svara när chefen ringer eller ringa upp, men det tillhör normal hyfs att chefen inte ringer och stör om det absolut inte behövs. Om båda funkar på det viset behövs ingen regel och då är det ett ickeproblem helt och hållet.

Jag var med om att jag ringde och sjukanmälde mig och sedan lämnade barnen till skolan och åkte in om och handlade det viktigaste och där såg chefens arbetskamrater mig och berättade det för chefen. För det första bor jag på landet utan körkort och mor kör mig dit jag ska, således även barnen till skolan. När jag ändå var och lämnade barnen så körde vi in om affären där jag köpte det viktigaste i matväg och värktabletter. Bara för att jag är för sjuk för att jobba i ett aktivt jobb utan möjlighet att vila då och då och där jag går och står konstant i över 4 timmar, så betyder inte det att jag är sängliggande till 100% och inte kan köpa mat som är lätt och utfodra mig och barnen med när jag inte orkar laga en rejäl husmanskostmiddag som tar en timme. Det sa jag till honom också och han höll ju med ändå.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Idag fick vi ett allmänt mail från vår chef om lite allmänna ordningsregler på arbetsplatsen, inget konstigt då det är många nya på arbetsplatsen.
Dock reagerade jag på en punkt på listan, det stod att "man måste vara anträffbar på telefonen hela sin sjukskrivningsperiod".
Alltså oavsett om man är sjuk en dag eller längre period.
Har verkligen arbetsgivaren rätt att kräva detta?
Är man sjuk behöver man ju ofta sova, ska man verkligen behöva ha på telefonen och vara anträffbar då?

Nej, ni behöver inte vara anträffbara när ni är sjuka, där har arbetsgivaren helt fel! Är man väl sjukanmäld råder det inget tvivel om att man inte har någon arbetsskyldighet.

Är man anträffbar är man egentligen fortfarande i tjänst (och inte sjukskriven) vilket innebär att arbetsgivaren ska betala lön som vanligt, eller åtminstone nån form av ersättning för beredskap. Och det är definitivt ingenting f-kassan ska betala (i t ex form av sjukpenning).

Jag föreslår att du vänder dig till ditt fackförbund och tar tag i den här saken på allvar. Om ni som är/varit sjuka och är anträffbara enligt arbetsgivarens instruktioner kanske det finns möjlighet att begära vanlig lön för den tiden (kanske även retroaktivt).

Jag vet heller inte vad f-kassan har för syn på det här, men jag tror inte det är meningen att de ska betala sjukpenning till anställda (som per definition) är i tjänst.
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Nu beror det ju lite på varför man är sjukskriven och hur problematiken ser ut, men jag har för mig att det har visat sig att viss kontakt med arbetsgivaren/arbetsplatsen under en sjukskrivningsperiod snarast underlättar för den sjuke att komma tillbaka, än omvänt.

Att vara anträffbar betyder antagligen inte att man förväntas svara om de ringer mitt i natten, men även som sjukskriven kan man ju sitta inne med uppgifter och information som de andra på arbetsplatsen behöver. Det verkar underligt att vägra svara på den typen av frågor, om man inte är extremt illa däran.

Om arbetsgivaren vill att den anställde ska kunna svara på frågor i vederbörandes frånvaro (i detta läge sjukskriven) så ska han betala för det!
 
Sv: Anträffbar då man är sjukskriven?

Nej, ni behöver inte vara anträffbara när ni är sjuka, där har arbetsgivaren helt fel! Är man väl sjukanmäld råder det inget tvivel om att man inte har någon arbetsskyldighet.

Är man anträffbar är man egentligen fortfarande i tjänst (och inte sjukskriven) vilket innebär att arbetsgivaren ska betala lön som vanligt, eller åtminstone nån form av ersättning för beredskap. Och det är definitivt ingenting f-kassan ska betala (i t ex form av sjukpenning).

Jag föreslår att du vänder dig till ditt fackförbund och tar tag i den här saken på allvar. Om ni som är/varit sjuka och är anträffbara enligt arbetsgivarens instruktioner kanske det finns möjlighet att begära vanlig lön för den tiden (kanske även retroaktivt).

Jag vet heller inte vad f-kassan har för syn på det här, men jag tror inte det är meningen att de ska betala sjukpenning till anställda (som per definition) är i tjänst.

Du är väl skyldig att vara anträffbar för försäkringskassan när de betalar din sjukpenning...ergo ska du väl vara anträffbar dvs man ska kunna nå dig i rimlig tid, så länge arbetsgivaren betalar sjuklön. Naturligtvis inte för arbetsrelaterade frågor, men exempelvis för rehab, etc etc
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 575
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 637
Senast: manda
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Min pojkvän blir utnyttjad
  • Hårtråd

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tvillingdräktighet
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp