Jag har informerat, har en känsla av att de ogillar min taktik men de säger inget så det får vara så här för stunden.
 
Hej
har upplevt liknande situationer med olika förklaringar och lösningar - en lösning som funkade i ett fall var att ta tag i hästens huvud och genom tryck på nosryggen, tryck nosen neråt bakåt, backa den rejält och genom det sättet befästa att den ska flytta på sig.Man kan få smiska till i bringan med fingrarna det är inte meningen att man med styrka ska trycka hästen bakåt. hästen ska ha grimma så den inte kan sno runt. Detta funkade på en unghäst som trodde hon ägde hagen och alla människor. Jag har varit med om en fjording som gick till anfall så jag fick ge den en rejäl högerkrok för att freda mig.han kunde slänga av folk för att vända och anfalla dom, vi levde under väpnad neutralitet i några år medans jag försökte få ägaren att förstå att det var något galet, mycket riktigt hade han ont och dömdes ut. Gissa vem som fick åka till slakteriet med han. Han försökte in i det sista i vänthallen hugga och tränga mig, men då fick han hållas.
Oftast när hästar agerar mur så är det för att skydda flocken mot inkräktare, och jag tror att om inte hästarna fattar att det ÄR människan som bestämmer så är nog ett rapp med ett rep inte något att bråka om , det gör betydligt ondare när hästar läxar upp varandra , jag vet för jag stog på fel ställe en gång när att ungsto kom före ledarstoet i ett grindhål. Den lårkakan var fin. :cry:
 
Nej du har rätt, även om en människa tar i för kung och fosterland så når vi aldrig den styrka hästarna utsätter varandra för som många gånger gör stor skada.
 
Tycker att det är ruskigt tråkigt att handskas med hästar som beter sig dåligt för att de blivit maximalt bortskämda. Det dummaste i allt detta är att hästägaren själv är onåbar för negativa kommentarer.


Fast man står och förklarar för ägaren i timtal så vägrar de ta in något av det man säger, att deras häst skulle vara ruskigt ouppfostrad! Näääää han är så snääääll så, mera godis ska han få, han har inte släpat runt med någon alls idag och bara bitit fyra stycken!!!
Att man ens vågar kritsera deras gullegris???!!
 
Jag hade agerat på precis samma sätt som du. Oberoende av vad hästägarna tycker och tänker. Gud nåde den häst som försöker springa över, sparka eller på annat sätt göra mig illa med vilje. (Det är skillnad om man råkar komma imellan så att säga)I mina ögon har en häst (hur ont den än skulle kunna ha)ingen anledning att attakera mig i en hage. Du föröker ju oftast inte ens hantera den utan den kommer fram till dig med "ont uppsåt".
Bra att du talat med ägarna, men som sagt var hade det hänt mig hade jag struntat i omhästen så vore en världsstjäna. Detta beteende tolererar jag inte.
Hoppas den slutar efter några stjärnsmällar. Annars är den inte bara felhanterat utan också väldigt korkad.... :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 173
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Dejtingtråden del 37
  • Få bort dålig lukt i kylskåp?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp