Använda spö på rädd häst???

Sv: Använda spö på rädd häst???

ja exakt. Fast jag uppfattade det som att hon skulle ha tuggummi under promanaden, vilket kan vara minst lika farligt ^^
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Grattis till det lilla framsteget, det är dock ett framsteg! :bump:

Jag tycker du ska rida som vanligt. Tänk inte på att han kanske blir rädd, det är så lätt hänt. Men det vet du nog redan om. Hoppa av om det inte finns några andra utvägar, vänd inte. Mycket beröm när han följer efter.

Testat med en lugn och trygg häst ännu?
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

mackan skrev:
Du har fått en massa inlägg om att det inte är läge att straffa en rädd häst, nej.
men ingen har skrivit något om att det är ÄNNU olämpligare att straffa en rädd häst om man SJÄLV är rädd.

En bestraffning skall vara 100% avvägd och berättigad, och det kan den aldrig bli om den som utdelar straffet samtidigt är rädd, och gör det i samband med sin egen rädsla.

Du skapar ENBART problem om du börjar ta till spöet i en situation där både du och hästen är osäkra. det kan jag lova dig.

varför så fokuserad på att han ska fram om han är så rädd att hjärtat dunkar?. Låt honom stå stilla, klappa, låt honom stå och glo i 10 minuter om det så krävs. använd tiden till att själv ta på dig ledar rollen och vara den Trygga. När han har förtroendet för att du är den trygga, - och att du LÅTER honom titta på det han tror är livsfarlig, kommer han att söka samarbete med dig, och ta en ansats att gå framåt. Då berömer du. vill han stå still igen. låt honom. det bygger förtroende om du låter honom pausa i detta läge. För ni är inne på en farlig väg redan med de episoder som hänt, när du blir rädd när han blir rädd.

stå still och låt honom coola ner. Inte vända, inte flamsa runt. men stå stilla är ok. titta på fåglarna, lyssna på kråksången :angel:

han kommer se det som att du är någon att lita på, och hans häst hjärta som vill vara till lags, kommer sen att ha viljan att gå framåt, och dessa fåter kommer minska.

den största stötestenen här är rädslan hos dig själv.

Tack för ditt kloka inlägg! :bow: Jag köper ditt resonemang rakt av. Många hästmänniskor jag pratat med menar att jag låter hästen vinna om jag inte får honom att gå framåt nästan direkt. Och att en häst som får stå stilla när den är rädd jagar upp sig ännu mer. Men min instinkt när jag tittar på min häst är den motsatta - jag känner att han behöver andrum och bli lugnad. Och att "lugna" och "dalta med" är ju trots allt inte samma sak.
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Karin_F skrev:
Många hästmänniskor jag pratat med menar att jag låter hästen vinna om jag inte får honom att gå framåt nästan direkt. Och att en häst som får stå stilla när den är rädd jagar upp sig ännu mer. Men min instinkt när jag tittar på min häst är den motsatta - jag känner att han behöver andrum och bli lugnad. Och att "lugna" och "dalta med" är ju trots allt inte samma sak.


Hästen är ett flyktdjur. När den blir rädd vill den fly. Om den får chans att titta och känna sig för, kan du minska behovet av att fly rakt av. Att få stanna innan den går framåt när den är så rädd minskar impulsen att fly rakt av, utan att lyssna på ryttaren eller ens pausa en sekund.

Det beklämmer mig att "häst människor" som rått dig resonerar så. Varför skulle en så rädd häst jaga upp sig ännu mer av att få stå still, än att bli pressad in i situationen som gör en så uppjagad. Det enda du inte ska göra om du väljer att låta den stanna är att göra en GREJ av att ni stannar. dvs inget såja såja eller direkt klappande på hästen, bara lugn och sans. ju mer du klappar och duttar desto mer ger du hästen en anledning att tro att det är en grej som kräver lugnande. Det bästa är att ingorera, inom en ram du klarar av. dvs låt hästen stanna om du inte kan få den framåt ändå, vilket du ju vet vid detta laget inte fungerar. Däremot får den INTE vända, inte hoppa runt, inte backa osv. stilla eller fram , det är vad som gäller. Jag brukar prata om att "vissla inombords" - dvs du är lugn och lite frånvarande över situationen och låter hästen stanna och glo lite (gärna ha tråkigt :)

därmed sätter du "ramar" och tappar INTE att det är du som trots allt är tryggheten och den man ser upp till (ledar egenskaperna) i hästens ögon.

Blir vansinnig när jag hör om såna råd som att sitta och slå och pressa i en situation man själv är rädd och inte kan hantera fullt ut. När ska folk lära sig att en människa aldrig kan vinna med råstyrka över en häst? vi har däremot en hjärna som övervinner hästens, och då får man använda den för att ta sig runt problemet istället.

önskar dig Varmt lycka till och vill gärna höra hur det går.
 
Senast ändrad:
Sv: Använda spö på rädd häst???

Visa skrev:
Gå ut och gå med honom frå marken. Låt honom lära känna och se omgivningen, om han blir rädd för något, gå fram och visa att det inte är farligt, ta med honom också så att han får lukta o så.

Så länge han är rädd så tycker jag absolut inte du ska gå på med pisken, det kommer bara göra saken värre!

Har du varit ute och gått med honom mkt eller var detta första gången?


NEJ NEJ NEJ!

TS: Lyssna inte på såna råd. Då blir du snart stående vid stallet och kan inte rida ut.

1. Lyssna på förra ägaren som känner hästen.

2. Rid med andra så vet du att hästen har sett vägarna och det är inte anledningen till blåsandet.


3. Rider du ordentligt? Så att den inte är full av överenergi som kan yttra sig i blåsande och att jaga upp sig själv. Hur mycket har den jobbat förrut? Rider du lika mycket som den är van att jobba?

4. Gå samma väg några gånger, så kommer det att bli bättre och bättre, sen tar du nya vägar allt eftersom.

5. Bli arg - men slå inte! Ilskan ska du bara samla inombords och göra om till beslutsamhet. Vi ska gå här!,Och kom ihåg: ÄVEN OM HÄSTEN ÄR RÄDD SKA DEN GÅ FRAM NÄR DU BER DEN. Den får blåsa och stirra men den ska gå!

6. Lyd inte råd som börja på marken för du gör bara större sak av alltihop det blir bara värre när du väl ska ta det från hästryggen och sen kanske du aldrig törs rida ut. Läs alla trådar här på buke om folk som får rida runt på stallplanen för att hästen vägrar gå och ta varning i tid, så du inte hamnar där.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Använda spö på rädd häst???

oopsie skrev:
6. Lyd inte råd som börja på marken för du gör bara större sak av alltihop det blir bara värre när du väl ska ta det från hästryggen och sen kanske du aldrig törs rida ut. Läs alla trådar här på buke om folk som får rida runt på stallplanen för att hästen vägrar gå och ta varning i tid, så du inte hamnar där.

Hon hade ju nyss köpt hästen, den är i en helt ny miljö. Varför INTE börja från marken? Jag menar ju inte att hon ska vara ute och leda hästen 50 ggr innan hon ger sig upp på ryggen, men att han får titta sig runt lite och vänja sig vid den nya miljön.

Jag gjorde så med mitt väldigt nervösa varmblod, och det blev då bättre då jag var ute och gick, pysslade och myste med henne mkt. Då fick hon mer förtroende för mig och blev mkt lättare och mindre nervös när jag sedan red ut.

Men alla hästar är ju olika och även människor. Olika saker funkar för olika individer. Det är ju bara prova sig fram.

Men jag råder trådskaparen att först försöka överkomma sin egen rädsla, annars ger det lite dubbla budskap till hästen.
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Tycker också mackans råd verkar väldigt klokt :bow:
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Karin_F skrev:
Är rädd att detta ska skapa ett mönster - "Hon hoppar av, då är det VERKLIGEN farligt". Eller vad tror ni?


Ja det är stor risk för det. Du ska inte göra något som den kan uppfatta som att du reagerar på det han reagerar på. Han ska bara gå¨när du ber honom. Har du pratat med gamla ägaren igen? Vad säger de?

Om det varit någon av mina skulle jag blivit djupt bekymrad, av flera skäl. En annars lugn häst som börjar med ett sånt beteende. Nja.
Hästar som är så lugna som du beskrev att den varit, blir inte plötsligt rädda för varje buske. Det köper jg inte. Det är viktigt att du inte hamnar i en ond cirkel nu. Kan de inte komma och prova att rida (gamla ägaren) i den nya omgivningen? Så du får se hur hästen går då?
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Hmm alltså, tanken är ju att vi ska vara som en ledare för hästen och en bra ledare är en som man kan lita på till 100% som inte lätt brusar upp och blir arg och om man är rädd för något så går ledaren före och visar att det är lugnt, så om ledaren är lugn och kan gå där så betyder det att det är Ok.

Man kan lätt jämföra med människor vi är ju också flockdjur, tänk dej på dagis där fröknarna är ledarna under dagarna och så ska gruppen gå förbi en stor Förbannad hund som (bunden)skäller vilket funkar bäst tro?

1: Fröknarna börjar gapa och skrika och slå de stackars rädda barnen för att de ej vågar gå förbi:devil: ELLER

2: Fröknarna är lugna, ignorerar totalt hunden och går mellan (och före) barnen och hunden

(Ok kanske dåligt Ex med en hund och en dagisgrupp men kom inte på nåt annat men ni kanske förstår poängen;) )
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

minda skrev:
Hmm alltså, tanken är ju att vi ska vara som en ledare för hästen och en bra ledare är en som man kan lita på till 100% som inte lätt brusar upp och blir arg och om man är rädd för något så går ledaren före och visar att det är lugnt, så om ledaren är lugn och kan gå där så betyder det att det är Ok.

Man kan lätt jämföra med människor vi är ju också flockdjur, tänk dej på dagis där fröknarna är ledarna under dagarna och så ska gruppen gå förbi en stor Förbannad hund som (bunden)skäller vilket funkar bäst tro?

1: Fröknarna börjar gapa och skrika och slå de stackars rädda barnen för att de ej vågar gå förbi:devil: ELLER

2: Fröknarna är lugna, ignorerar totalt hunden och går mellan (och före) barnen och hunden

(Ok kanske dåligt Ex med en hund och en dagisgrupp men kom inte på nåt annat men ni kanske förstår poängen;) )



Men snälla vän, var skrev jag att man ska gapa och skrika och slåss??? Läs en gång till. Eller svarar du någon annan?:confused:
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Men snälla lilla vännen vart har JAG skrivit att du skrev att man ska skrika och slåss:crazy: !!!!!!!!!!!
Ingenstans kan jag berätta läs nogrannare så ser du att jag skrev ett överdrivet exempel för att försöka säga att det absolut inte är ett nederlag på något sätt att GÅ med hästen förbi istället för att prompt sitta kvar på ryggen.

Och som jag sa dåligt exempel och vem vet kanske fel svarsknapp:angel:
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

mackan skrev:
.
Det beklämmer mig att "häst människor" som rått dig resonerar så. Varför skulle en så rädd häst jaga upp sig ännu mer av att få stå still, än att bli pressad in i situationen som gör en så uppjagad. Det enda du inte ska göra om du väljer att låta den stanna är att göra en GREJ av att ni stannar. dvs inget såja såja eller direkt klappande på hästen, bara lugn och sans. ju mer du klappar och duttar desto mer ger du hästen en anledning att tro att det är en grej som kräver lugnande. Det bästa är att ingorera, inom en ram du klarar av. dvs låt hästen stanna om du inte kan få den framåt ändå, vilket du ju vet vid detta laget inte fungerar. Däremot får den INTE vända, inte hoppa runt, inte backa osv. stilla eller fram , det är vad som gäller. Jag brukar prata om att "vissla inombords" - dvs du är lugn och lite frånvarande över situationen och låter hästen stanna och glo lite (gärna ha tråkigt :)

därmed sätter du "ramar" och tappar INTE att det är du som trots allt är tryggheten och den man ser upp till (ledar egenskaperna) i hästens ögon.

Mycket bra sagt! Jag menade också att det vikitgaste är att hästen inte backar, vänder eller får sin vilja igenom. Han får gärna stå stilla och tänka över situationen.

JAg tolkade det som att hästen hade börjat med dessa fasoner nyligen och inte varit "rädd" innan? Därför tycker jag att du ska vara bestämd mot honom och inte jamsa eftersom jag inte tror han är rädd egentligen utan bara testar vem det är som bestämmer. Jag har haft en häst som gjorde likadant mot mig och efter jag hade klarlagt vem det var som bestämde och att jag aldrig skulle utsätta honom för fara blev han en helt underbar häst! Jag tror du fixar detta, det går ju redan bättre!
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

JAg tycker du ska sitta kvar på hästen. Det verkar inte som att han försöker resa sig, slå över och sådan farliga saker.
Det kommer ta längre tid innan du kan rida honom ordentligt om du hoppar av.
Är du helt säker på att han är rädd? Ibland hispar de upp sig bara för att kolla hur man reagerar. Ignorerar man deras anfall så brukar de sluta om de inte är rädda på riktigt.
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Websters girl skrev:
Mycket bra sagt! Jag menade också att det vikitgaste är att hästen inte backar, vänder eller får sin vilja igenom. Han får gärna stå stilla och tänka över situationen.

JAg tolkade det som att hästen hade börjat med dessa fasoner nyligen och inte varit "rädd" innan? Därför tycker jag att du ska vara bestämd mot honom och inte jamsa eftersom jag inte tror han är rädd egentligen utan bara testar vem det är som bestämmer. Jag har haft en häst som gjorde likadant mot mig och efter jag hade klarlagt vem det var som bestämde och att jag aldrig skulle utsätta honom för fara blev han en helt underbar häst! Jag tror du fixar detta, det går ju redan bättre!

Jo, jag tolkar det som att han är rädd på riktigt. Han är en rakt igenom ärlig och bussig häst, det känns inte som om han är typen som skulle testa mig och låtsas vara rädd. När jag hoppade av sist såg jag också hur han såg ut i ögonen och jag tycker att han såg genuint skärrad ut. Hästar som testar gränser och "filmar" tycker jag brukar se annorlunda ut. En viktig faktor tror jag också är att han hade gått ensam på sitt gamla ställe i flera veckor. Och innan dess fick han inte gå tillsammans med den andra inackorderade hästen, de gick i varsin hage. Nu tror jag att han är väldigt lycklig över att ha en ny flock (två ston). Dessutom står han lägst i rang i flocken och detta kan kanske göra att han har svårare att klara sig på egen hand och lämna flocken bakom sig? När flockledaren - som ändå är väldigt tittig och spattig - var med på vår första uteritt var han bara lite småskärrad först när hon gjorde sina utspel. Sedan gick han som värsta polishästen och blev inte rädd för någonting. Det är allt detta sammantaget som får mig att tro att jag måste bygga upp min ställning som flockledare, så att han kan se MIG som tryggheten och inte bara den andra hästen. Och nyckeln till det är väl främst att få bukt med min egen rädsla för att trilla av på asfalten eller för att det ska hända något med honom ... Har hört att en del fäster ett grimskaft runt halsen på hästar som är spattiga, för att man ska ha något att hugga tag i om det blir svårt att hålla balansen. Kanske vore nåt? Sitta tungt i sadeln och mana på honom vänligt men bestämt och samtidigt ha ett grepp om grimskaftet för att bättre kunna parera eventuella utbrott?
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Låter väldigt klokt allt du säger:)
Jag tror absolut du är på rätt spår. Är han rädd så forcera inte fram honom men det vikitga är att han går fram förr eller senare och absolut inte vänder. Du ska vinna i slutändan.
Jag hade försökt rida honom framåt hellre än leda honom, så länge det inte finns risk för att någon blir skadad, eftersom det är det som är meningen i slutändan.
Det blir säkert en jättefin häst när ni har klarat av det här. Lycka till!
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Karin_F skrev:
Jo, jag tolkar det som att han är rädd på riktigt. Han är en rakt igenom ärlig och bussig häst, det känns inte som om han är typen som skulle testa mig och låtsas vara rädd. När jag hoppade av sist såg jag också hur han såg ut i ögonen och jag tycker att han såg genuint skärrad ut. Hästar som testar gränser och "filmar" tycker jag brukar se annorlunda ut. En viktig faktor tror jag också är att han hade gått ensam på sitt gamla ställe i flera veckor. Och innan dess fick han inte gå tillsammans med den andra inackorderade hästen, de gick i varsin hage. Nu tror jag att han är väldigt lycklig över att ha en ny flock (två ston). Dessutom står han lägst i rang i flocken och detta kan kanske göra att han har svårare att klara sig på egen hand och lämna flocken bakom sig? När flockledaren - som ändå är väldigt tittig och spattig - var med på vår första uteritt var han bara lite småskärrad först när hon gjorde sina utspel. Sedan gick han som värsta polishästen och blev inte rädd för någonting. Det är allt detta sammantaget som får mig att tro att jag måste bygga upp min ställning som flockledare, så att han kan se MIG som tryggheten och inte bara den andra hästen. Och nyckeln till det är väl främst att få bukt med min egen rädsla för att trilla av på asfalten eller för att det ska hända något med honom ... Har hört att en del fäster ett grimskaft runt halsen på hästar som är spattiga, för att man ska ha något att hugga tag i om det blir svårt att hålla balansen. Kanske vore nåt? Sitta tungt i sadeln och mana på honom vänligt men bestämt och samtidigt ha ett grepp om grimskaftet för att bättre kunna parera eventuella utbrott?


Har du inte martingal? Då kan du hålla i den remmen.(Det ska du nog ha om du är osäker på hästen f ö)
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Låter som en häst med lågt självförtroende. Hade en sköthäst med liknande symptom och började leka 7 games med honom - det blev verkligen en helt annan häst. Det sista han behöver är ett spörapp - men det näst sista han behöver är någon som daltar med honom också. Han behöver en självsäker, trygg men sjysst ledare som visar honom att du kommer få som du vill men att du INTE behöver eller ens tänker göra illa honom för att nå dit. Eftersom han är låg i rang OCH osjälvsäker söker han en ledare. Slår du honom så skrämmer du honom från att lita på dig - men daltar du med honom så är du inte heller en ledare (bara en till lika osjälvsäker individ som honom; en som anpassar sig efter omständigheterna (i detta fallet till hästen.))
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 454
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 767
Senast: Sel
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 322
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp