Använda spö på rädd häst???

K

Karin_F

Tycker ni att det är rimligt att använda spö på en häst som är rädd??!! Det handlar inte om trots eller något sådant, utan som jag bedömer det, om osäkerhet och rädsla? Bakgrunden är följande:

Jag har nyligen köpt min första egna häst. Har haft honom i 2 veckor och allt gick jättebra - ända tills jag skulle rida ut ensam första gången... Det började med att han gick och spanade på en massa saker. Efterhand märkte jag att han blev allt mer spänd, började andas högt och gick på helspänn. Efter att ha passerat ett par hus, där han verkade vara panikslagen inför tanken att någon skulle hoppa fram, vände jag hemåt (fast inte förrän jag tyckte han var hyfsat lugn). På vägen tillbaka blev han trippelrädd för det han blivit rädd för på ditvägen. Till slut stannade han i en kurva, där han inte hade fri sikt framåt, och praktiskt taget hyperventilerade. Kände hans puls på halsen. Det slutade med att jag hoppade av och ledde honom sista biten till stallet.

Allt detta kan säkert bero på att han är i en ny miljö och har blivit väldigt bunden till sin nya flock. Sedan är jag övertygad om att han kände att jag blev rädd - och att jag inte är någon flockledare han kan luta sig mot i nuläget.

Ringde och frågade den förra ägaren om råd och hon sa då att jag skulle försöka dämpa min egen rädsla och "gå på honom med pisken". "Han ska gå fram, det är du som bestämmer". Jag känner mig dock skeptisk till detta - jag tycker det verkar orimligt att "straffa" en häst som är rädd. Förstärker inte det snarare obehaget? Eller är det det enda alternativet när man sitter på en häst som flåsandas och vägrar gå framåt? I min värld låter det mer logiskt att börja arbeta med ledarskapsövningar, hantera honom från marken och bygga upp förtroende. Vad säger ni?:confused:
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Gå ut och gå med honom frå marken. Låt honom lära känna och se omgivningen, om han blir rädd för något, gå fram och visa att det inte är farligt, ta med honom också så att han får lukta o så.

Så länge han är rädd så tycker jag absolut inte du ska gå på med pisken, det kommer bara göra saken värre!

Har du varit ute och gått med honom mkt eller var detta första gången?
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Visa skrev:
Gå ut och gå med honom frå marken. Låt honom lära känna och se omgivningen, om han blir rädd för något, gå fram och visa att det inte är farligt, ta med honom också så att han får lukta o så.

Så länge han är rädd så tycker jag absolut inte du ska gå på med pisken, det kommer bara göra saken värre!

Har du varit ute och gått med honom mkt eller var detta första gången?

Jag hade varit ute och ridit två gånger - den första gången var en annan tjej i stallet med på sin häst. Den hästen visade sig vara extremt tittig och nervig, kastade sig hit och dit hela tiden. I början hängde min häst på, men sedan verkade han fatta att det var falskt alarm hela tiden. Han är egentligen jättecool, så det var därför jag blev lite paff när han blev så stirrig när vi red ut ensamma. Den andra gången var min man och vår hund med. De gick cirka 50 meter framför och jag tror att hästen kände trygghet och uppfattade dem som en flock. Har övervägt promenader, men samtidigt känner jag att jag blir som en liten mygga på marken när han blåser upp sig och blir rädd. Han är 170 cm och jag är förvisso 173, men känner att han blir stor och stark.
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Om du har möjlighet att rida ut tillsmannans med en lugn och trygg häst vore det bra. Så att din förstår att "här är det ingen fara på taket"...

Att gå på med spöet tror jag inte är lösningen. Om hästen är otrygg blir den väl inte tryggare av att bli tvingad att gå fram? Däremot om det är en äldre, rutinerad häst som i vanliga fall inte reagerar på vissa saker börjar "larva sig", då kan man ställa krav och tillrättavisa den med spöt.

På vår lite "spattiga" funkar bomull i öronen, det dämpar honom. Men han är ju travare... :)

Norrland
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Ta en longerlina och gå ut med honom, ifall du vill kunna hålla dig mer ur vägen ifal han blir rädd.

Vad jag upffattar av vad du skriver är att häten går bra när den ser någon annan, t.ex. din man eller en annan häst.

Mitt tips är att gå ut å gå med den, prata med han mkt osv. Sen då du har varit ute en runda två ggr eller nått kan du rida den rundan och se hur det går. Då känner han igen sig, och om han blir rädd, försök lugna ner honom med din röst. Då kanske han förstår att bara för att han inte ser dig, så betyder det inte att du inte är med! Beröm också mkt då han slutar vara rädd.

Får man fråga vad det är för häst? Ras, ålder?
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Visa skrev:
Ta en longerlina och gå ut med honom, ifall du vill kunna hålla dig mer ur vägen ifal han blir rädd.

Vad jag upffattar av vad du skriver är att häten går bra när den ser någon annan, t.ex. din man eller en annan häst.

Mitt tips är att gå ut å gå med den, prata med han mkt osv. Sen då du har varit ute en runda två ggr eller nått kan du rida den rundan och se hur det går. Då känner han igen sig, och om han blir rädd, försök lugna ner honom med din röst. Då kanske han förstår att bara för att han inte ser dig, så betyder det inte att du inte är med! Beröm också mkt då han slutar vara rädd.

Får man fråga vad det är för häst? Ras, ålder?

Det är en 15-årig halvblodsvallack. Ett av de viktigaste skälen till att jag köpte honom var att han är så stabil mentalt. Den förra ägaren var 13 år när hon fick honom och har känt sig trygg på honom hela tiden, trots att han är så stor. Men som sagt, en ny miljö kan ju göra att hästen inte är sig lik. Dessutom har han gått ensam ett tag på det förra stället, så jag tror att hans nya hästkompisar har blivit extremt viktiga - och då är han säkert inte så pigg på att lämna flocken och rida ut.
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Håller med om att det optimala vore att ta med en lugn häst. Men tyvärr så är det bara två andra hästar i stallet - den spattiga plus en unghäst som inte är inriden... Och jag känner ingen i krokarna heller.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Använda spö på rädd häst???

Men då är det med ganska stor säkerhet al förändring som har gjort den lite rädd. Ett helt nytt staäll, miljö, hästkompisar, människor osv. Det blir nog bättre med tiden.

Men som sagt, far ut å rid med nån, gå ut å gå med han, mys, prata mkt, kela, tjollra, så går det nog snbbt över! ;)
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Det kan ju vara så att han testar dig... Kollar vem det är som är flockledare.
Spö ska inte behövas men du får absolut inte "trösta" eller mjäka honom, då förstärker du hans osäkerhet.
Driv på, var myndig och bestämd och ge dig inte förren han går. Då förstår han att eftersom matte inte är rädd så behöver jag nog inte heller oroa mig.
Bonusen blir att när han inser att om han bara gjorde som matte sa så blev allt bra och därmed vinner du förtroende!
Lycka till!
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Karin_F skrev:
Det är en 15-årig halvblodsvallack. Ett av de viktigaste skälen till att jag köpte honom var att han är så stabil mentalt. Den förra ägaren var 13 år när hon fick honom och har känt sig trygg på honom hela tiden, trots att han är så stor. Men som sagt, en ny miljö kan ju göra att hästen inte är sig lik. Dessutom har han gått ensam ett tag på det förra stället, så jag tror att hans nya hästkompisar har blivit extremt viktiga - och då är han säkert inte så pigg på att lämna flocken och rida ut.

Jaha, det ställer ju saken i en annan dager! :) HAN borde vara den lugna och trygga!

Förmodligen är han osäker på de nya omgivningarna och "tramsar" lite. Och han har fått efterlängtade kompisar!:)

I det här läget skulle jag råda att vara lugn men bestämd. Ha spöet med, var lugn och bestämd, korrigera om du måste. Tycker inte att han ska få "komma undan". Han är erfaren och rutinerad, krav kan du ställa.

Har just bytt miljö på vår gammhäst. Andra stall har han i hela sitt 22-åriga liv kunnat gå förbi utan problem! Men här - ett travstall är fullkomligt LIVSFARLIGT! Det GÅR inte att gå förbi! :eek: Då är jag bestämd och driver framåt, använder spö som förstärkare om det behövs. Hästen taktar, spärrar upp näsborrarna, tror han är 4 år igen, frustar - men går förbi. Sen är det lika farligt på hemvägen...

Norrland
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Karin_F skrev:
Tycker ni att det är rimligt att använda spö på en häst som är rädd??!! Det handlar inte om trots eller något sådant, utan som jag bedömer det, om osäkerhet och rädsla? Bakgrunden är följande:

Jag har nyligen köpt min första egna häst. Har haft honom i 2 veckor och allt gick jättebra - ända tills jag skulle rida ut ensam första gången... Det började med att han gick och spanade på en massa saker. Efterhand märkte jag att han blev allt mer spänd, började andas högt och gick på helspänn. Efter att ha passerat ett par hus, där han verkade vara panikslagen inför tanken att någon skulle hoppa fram, vände jag hemåt (fast inte förrän jag tyckte han var hyfsat lugn). På vägen tillbaka blev han trippelrädd för det han blivit rädd för på ditvägen. Till slut stannade han i en kurva, där han inte hade fri sikt framåt, och praktiskt taget hyperventilerade. Kände hans puls på halsen. Det slutade med att jag hoppade av och ledde honom sista biten till stallet.

Allt detta kan säkert bero på att han är i en ny miljö och har blivit väldigt bunden till sin nya flock. Sedan är jag övertygad om att han kände att jag blev rädd - och att jag inte är någon flockledare han kan luta sig mot i nuläget.

Ringde och frågade den förra ägaren om råd och hon sa då att jag skulle försöka dämpa min egen rädsla och "gå på honom med pisken". "Han ska gå fram, det är du som bestämmer". Jag känner mig dock skeptisk till detta - jag tycker det verkar orimligt att "straffa" en häst som är rädd. Förstärker inte det snarare obehaget? Eller är det det enda alternativet när man sitter på en häst som flåsandas och vägrar gå framåt? I min värld låter det mer logiskt att börja arbeta med ledarskapsövningar, hantera honom från marken och bygga upp förtroende. Vad säger ni?:confused:


Jag känner mkt väl igen mig i det du beskriver. När jag köpte min första häst var han rent av livrädd de första dagarna.
Du ska absolut INTE straffa en häst som är rädd. Då tappar han helt förtroende för dig och de kan bli rent av farligt. Jag tycker du ska göra ledarövningar och gå promenader. Samma runda ett tag sen lite längre och längre. Sen kan du ta och börja rida när han börjar känna sig lugn!
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Vi människor är rovdjur, hästar är bytesdjur... Använd inte spö på en häst som försöker varna dig för faror, men du ska heller inte "dalta" med honom. Din attityd ska vara: "äsch, det där är väl inget, nu går vi vidare" och sedan när allt går bra så går det bara bra!

Eftersom det är en ny häst, ni känner inte varandra, han vet inte vart han är och livet är allmänt konstigt så tycker jag att du ska ha en smekmånad då hästen kan vara annorlunda än det du köpte!

Lite off topic: när jag ställde ut mina hundar var jag dönervös och hundarna kände av detta. Fick världens bästa tips av en van utställare: tugga tuggummi! Nervositeten får då ett utsläpp i kroppen och det uppfattas inte som något konstigt av djuren att du tuggar - det är ju normalt. Spänningarna försvinner, och det är bara att fortsätta tugga det j-vla tuggummit! Detta fungera på hästar också. Fast du kanske inte tänker att du är nervös så kan kroppen vara på helspänn, I FALL ATT du skulle bli rädd. Blir du rädd och hästen reagerar på din rädsla så är det normalt.

Ha tålamod och förvänta inte att allt ska vara perfekt från ruta ett!
Lycka till!
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Vilka bra tips ni ger! :bow: Problemet är väl också lite att jag är så ivrig - det är härliga sommarkvällar, jag har äntligen köpt häst och vill ge mig ut på långa turer och bara njuta. Och då är det ju inte så kul att hästen tycker det är läskigt att bara lämna stallet!

Jag funderar på att testa promenadvarianten i morgon - samtidigt är jag lite kluven. Han är t.ex. jätterädd för att gå förbi ett hundpensionat. Är inte risken att han stirrar upp sig ännu mer om jag går med honom till fots och försöker visa honom runt stället? Att han liksom får "vältra sig" i sin rädsla? Kanske bättre att försöka gaska upp sig och försöka rida honom förbi hundpensionatet (smacka på honom ordentligt, men inte använda spö) - så att det inte blir en "stor sak"? :confused:
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Det är inte alls säkert att han är mer rädd när du går brevid än när du sitter på, snarare tvärtom. Min "tramsiga" 3-åring tycker att vissa saker är jätteläskiga att gå förbi om jag sitter på. Leder jag henne däremot, är det inte mycket som skrämmer henne. Testa!!
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Karin_F skrev:
Tycker ni att det är rimligt att använda spö på en häst som är rädd??!! Det handlar inte om trots eller något sådant, utan som jag bedömer det, om osäkerhet och rädsla? Bakgrunden är följande:

Jag har nyligen köpt min första egna häst. Har haft honom i 2 veckor och allt gick jättebra - ända tills jag skulle rida ut ensam första gången... Det började med att han gick och spanade på en massa saker. Efterhand märkte jag att han blev allt mer spänd, började andas högt och gick på helspänn. Efter att ha passerat ett par hus, där han verkade vara panikslagen inför tanken att någon skulle hoppa fram, vände jag hemåt (fast inte förrän jag tyckte han var hyfsat lugn). På vägen tillbaka blev han trippelrädd för det han blivit rädd för på ditvägen. Till slut stannade han i en kurva, där han inte hade fri sikt framåt, och praktiskt taget hyperventilerade. Kände hans puls på halsen. Det slutade med att jag hoppade av och ledde honom sista biten till stallet.

Allt detta kan säkert bero på att han är i en ny miljö och har blivit väldigt bunden till sin nya flock. Sedan är jag övertygad om att han kände att jag blev rädd - och att jag inte är någon flockledare han kan luta sig mot i nuläget.

Ringde och frågade den förra ägaren om råd och hon sa då att jag skulle försöka dämpa min egen rädsla och "gå på honom med pisken". "Han ska gå fram, det är du som bestämmer". Jag känner mig dock skeptisk till detta - jag tycker det verkar orimligt att "straffa" en häst som är rädd. Förstärker inte det snarare obehaget? Eller är det det enda alternativet när man sitter på en häst som flåsandas och vägrar gå framåt? I min värld låter det mer logiskt att börja arbeta med ledarskapsövningar, hantera honom från marken och bygga upp förtroende. Vad säger ni?:confused:
Användandet av ridspö är en styggelse i alla lägen !!!! Jag tycker det är beklämmande att se ryttare - från det yngsta barnet till vuxna, kloka människor - som inte kan rida utan att ha ett spö i näven. Jag tycker ett spö i näven på en ryttare säger allt om kvalitén på den som rider ! Botten! :mad:
/ Bill :cool:
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Suuz skrev:
Lite off topic: när jag ställde ut mina hundar var jag dönervös och hundarna kände av detta. Fick världens bästa tips av en van utställare: tugga tuggummi! Nervositeten får då ett utsläpp i kroppen och det uppfattas inte som något konstigt av djuren att du tuggar - det är ju normalt. Spänningarna försvinner, och det är bara att fortsätta tugga det j-vla tuggummit! Detta fungera på hästar också. Fast du kanske inte tänker att du är nervös så kan kroppen vara på helspänn, I FALL ATT du skulle bli rädd. Blir du rädd och hästen reagerar på din rädsla så är det normalt.

Ha tålamod och förvänta inte att allt ska vara perfekt från ruta ett!
Lycka till!

Ehh, att tugga tuggummi och på så sätt "föltugga" låter jättedumt tycker jag. Snacka om att säga till hästen, jag är ett föl som du inte behöver bry dig om.


Ne, som tidigare sagt, gå promenader eller ta med en lugn häst, lär känna varandra på banan osv. Lycka till.
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Kardinal skrev:
Ehh, att tugga tuggummi och på så sätt "föltugga" låter jättedumt tycker jag. Snacka om att säga till hästen, jag är ett föl som du inte behöver bry dig om.


Ne, som tidigare sagt, gå promenader eller ta med en lugn häst, lär känna varandra på banan osv. Lycka till.

Och sedan är det väl egentligen en säkerhetsrisk att tugga tuggummi när man rider... Om man skulle sätta i halsen för att man håller på att åka av t.ex.
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Red ut honom en kort runda igår och testade att smacka på honom rejält och prata "hurtigt" med honom. Gick bra några hundra meter, tills vi kom till en skarp, buskig kurva med dålig sikt och två hus på kanterna. Då spände han upp sig rejält, började andas högt och vägrade gå fram trots att jag manade på honom. Kände att risken var överhängande för att åka av, samtidigt som det kändes som om han skulle få sin vilja fram om jag vände. Så jag hoppade av och ledde honom. Han var hur stirrig som helst, men jag gav mig inte förrän han hade gått förbi det han var rädd för. Sedan vände jag när vi kom ut på en "ofarlig" raksträcka. Hur tycker ni att jag ska gå vidare nu - är det bättre att gå hela vägen hemifrån eller ska jag fortsätta med att hoppa av när det blir ohållbart? Är rädd att detta ska skapa ett mönster - "Hon hoppar av, då är det VERKLIGEN farligt". Eller vad tror ni?
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Hellre hoppa av och leda honom förbi, än att ge upp och gå hem!
 
Sv: Använda spö på rädd häst???

Karin_F skrev:
Sedan är jag övertygad om att han kände att jag blev rädd - och att jag inte är någon flockledare han kan luta sig mot i nuläget.

Ringde och frågade den förra ägaren om råd och hon sa då att jag skulle försöka dämpa min egen rädsla och "gå på honom med pisken". "Han ska gå fram, det är du som bestämmer". Jag känner mig dock skeptisk till detta - jag tycker det verkar orimligt att "straffa" en häst som är rädd. Förstärker inte det snarare obehaget? Eller är det det enda alternativet när man sitter på en häst som flåsandas och vägrar gå framåt?

Du har fått en massa inlägg om att det inte är läge att straffa en rädd häst, nej.
men ingen har skrivit något om att det är ÄNNU olämpligare att straffa en rädd häst om man SJÄLV är rädd.

En bestraffning skall vara 100% avvägd och berättigad, och det kan den aldrig bli om den som utdelar straffet samtidigt är rädd, och gör det i samband med sin egen rädsla.

Du skapar ENBART problem om du börjar ta till spöet i en situation där både du och hästen är osäkra. det kan jag lova dig.

varför så fokuserad på att han ska fram om han är så rädd att hjärtat dunkar?. Låt honom stå stilla, klappa, låt honom stå och glo i 10 minuter om det så krävs. använd tiden till att själv ta på dig ledar rollen och vara den Trygga. När han har förtroendet för att du är den trygga, - och att du LÅTER honom titta på det han tror är livsfarlig, kommer han att söka samarbete med dig, och ta en ansats att gå framåt. Då berömer du. vill han stå still igen. låt honom. det bygger förtroende om du låter honom pausa i detta läge. För ni är inne på en farlig väg redan med de episoder som hänt, när du blir rädd när han blir rädd.

stå still och låt honom coola ner. Inte vända, inte flamsa runt. men stå stilla är ok. titta på fåglarna, lyssna på kråksången :angel:

han kommer se det som att du är någon att lita på, och hans häst hjärta som vill vara till lags, kommer sen att ha viljan att gå framåt, och dessa fåter kommer minska.

den största stötestenen här är rädslan hos dig själv.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 462
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 768
Senast: Sel
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 322
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp