Användandet av Dagbok

Jag röstar för alterativ 1 då jag inte riktigt förstår syftet med dagbok på ett socialt forum om reglerna dessutom ska vara helt annorlunda. Ser mycket problematik ang Dagboken som den är nu - både utifrån förväntningar av de som skriver, och de som svarar utifrån nuvarande upplägg.

Tycker utöver det att tråden är viktig och behövs - bra @Gunnar att det förklaras och motiveras nu.

Jag tror kanske inte det är tydligt vad dagboken möjliggör allmänt - eller egentligen regler ang den, så om alternativ 2 skulle väljas så kanske det räcker en del på vägen att tydliggöra hur dagboken funkar i en nålad beskrivning ?
 
Dagbokstrådar borde inte komma upp i flödet alls. Folk missar att det är en dagbokstråd.

Jag använder alltid bara nytt-knappen och får alltså upp allt. Skulle dagbok ligga på ett ställe så att det inte kommer med i flödet för nytt tror jag det skulle underlätta.
Håller med!

Och dagbokstrådar är väldigt lika en vanlig tråd och skiljer knappt i färg tex, det är inte säkert man alltid uppmärksammar att det är en dagbokstråd.
 
Jag saknar förvisso när dagbok hade en egen liten (vad man nu ska kalla det i höger spalten, där nya trådar i de olika forumen). När den fanns var det väldigt lätt att hitta dagbok, nu tycker jag det är väldigt svårt att hitta den.

Håller med @em-pirre och @Magnum att dagbokstrådar inte borde hamna i flödet under vanligt, precis som de skriver att den kan misstas för en vanlig tråd...
 
Men om de inte kommer upp blir de väldigt svåra att hitta, vilket någon kanske tycker är bra. Då är dock frågan om det finns någon anledning alls att ha dem.
Visst skulle man kunna utforma dem ännu lite mer annorlunda, de har dock redan idag ett prefix som innehåller dagbok med en egen väl synlig färg, vilket teoretiskt innebär att alla som klickar på en rubrik under nytt bör veta att det handlar om en dagbokstråd.

Ni som inte svarat vilket av de tre alternativen ni skulle föredra får gärna göra det då det underlättar lite i vilken förändring ni skulle vilja se.
 
@Gunnar
Finns det ingen annan lite mer tydligt avvikande färg för dagböcker?
Nu är tex bakgrundsfärgen lite annorlunda och mörkare men tänker man inte på det så smälter den (väldigt) bra in i övriga trådars bakgrundsfärger.
Prefixet smälter också in bra, iaf jag tänker oftast inte på prefixen alls utan klickar på intressanta rubriker bara helt enkelt.
Den är väldigt grön men sticker inte ut nåt särskilt.

JAG har gärna dagböcker i flödet under 'nytt' men de kan vara väldigt personliga och det kan nog vara bra att det är tydligt att det är en dagbok.
Så att man hajar till, man kanske svarar annorlunda beroende på om det är en vanlig tråd eller personlig dagbok sas.
1DF217EB-2E4C-416B-B39B-9F16DEB0977E.png
 
Men om de inte kommer upp blir de väldigt svåra att hitta, vilket någon kanske tycker är bra. Då är dock frågan om det finns någon anledning alls att ha dem.
Visst skulle man kunna utforma dem ännu lite mer annorlunda, de har dock redan idag ett prefix som innehåller dagbok med en egen väl synlig färg, vilket teoretiskt innebär att alla som klickar på en rubrik under nytt bör veta att det handlar om en dagbokstråd.

Ni som inte svarat vilket av de tre alternativen ni skulle föredra får gärna göra det då det underlättar lite i vilken förändring ni skulle vilja se.
Jag föredrar inget alternativ alls eftersom jag inte ALLS förstår poängen med dagboken. Jag tänkte alternativ 4: slopa den helt och hållet.
 
@Gunnar
Finns det ingen annan lite mer tydligt avvikande färg för dagböcker?
Nu är tex bakgrundsfärgen lite annorlunda och mörkare men tänker man inte på det så smälter den (väldigt) bra in i övriga trådars bakgrundsfärger.
Prefixet smälter också in bra, iaf jag tänker oftast inte på prefixen alls utan klickar på intressanta rubriker bara helt enkelt.
Den är väldigt grön men sticker inte ut nåt särskilt.

JAG har gärna dagböcker i flödet under 'nytt' men de kan vara väldigt personliga och det kan nog vara bra att det är tydligt att det är en dagbok.
Så att man hajar till, man kanske svarar annorlunda beroende på om det är en vanlig tråd eller personlig dagbok sas.
Visa bifogad fil 49628
Visst skulle man kunna byta till "chockrosa" eller något, men jag vet inte om det skulle ge någon större effekt.
Nu är det ett mörkt prefix med ljus text, något som även används av hästnyheter och radannonser, alla lite speciella forum. Alla "vanliga" forum har ljus bakgrund med svart text.

Hur rangordnar du de tre alternativen?
 
Jag föredrar inget alternativ alls eftersom jag inte ALLS förstår poängen med dagboken. Jag tänkte alternativ 4: slopa den helt och hållet.
Jag håller med. Det är väl inte mycket som skrivs i Dagbok som inte skulle kunna skrivas i ett annat forum i stället?

Om det handlar om ett djur, t.ex., så finns det ju fullt med både snack-trådar och andra trådar om hund, häst, katt, osv.

Och vill man bara skriva om hur man mår/vad man gör så går det väl ypperligt i Vad-gör-vi-tråden?
 
Jag håller med. Det är väl inte mycket som skrivs i Dagbok som inte skulle kunna skrivas i ett annat forum i stället?

Om det handlar om ett djur, t.ex., så finns det ju fullt med både snack-trådar och andra trådar om hund, häst, katt, osv.

Och vill man bara skriva om hur man mår/vad man gör så går det väl ypperligt i Vad-gör-vi-tråden?
Fast de trådarna borde också slopas.
 
Jag röstar på att ta bort dagboken helt.
Anledningarna är:
Svårt att veta hur trådskaparen vill ha just sin tråd utformad. Vill den personen ha kommentarer eller inte?

Många bemöter en dagbokstråd som vilken annan tråd som helst.

Onödigt att krångla till det. Vill någon skriva av sig enbart kan den starta en vanlig tråd på tex Allmänt. I första inlägget kan det då förtydligas att det är i syfte att skriva av sig och ingenting annat.
 
Jag föredrar inget alternativ alls eftersom jag inte ALLS förstår poängen med dagboken. Jag tänkte alternativ 4: slopa den helt och hållet.

Håller med!

Jag ser inte heller den rätta användningen för ”Dagbok”, och om det gick skulle jag också rösta för att de inte kommer upp i ”Nytt”-flödet utan bara visas på ett dagboksforum. Särskilt inte om de inte ska/får kommenteras och diskuteras i, då ser inte jag någon användning för dem att synas på ett diskussionsforum?

Jag ser heller inte skillnaden på vad man kan/ska skriva om i en vanlig tråd eller i en dagbokstråd, om det inte är det att man inte vill ha några kommentarer på det man skriver, och då ser jag inte poängen med att de syns på diskussionsforum.
 
Jag röstar på att ta bort dagboken helt.
Anledningarna är:
Svårt att veta hur trådskaparen vill ha just sin tråd utformad. Vill den personen ha kommentarer eller inte?

Många bemöter en dagbokstråd som vilken annan tråd som helst.

Onödigt att krångla till det. Vill någon skriva av sig enbart kan den starta en vanlig tråd på tex Allmänt. I första inlägget kan det då förtydligas att det är i syfte att skriva av sig och ingenting annat.
Jag vill i så fall lägga dagbokstrådarna som redan finns någonstans, jag vill inte radera dem och jag tycker det vore fel om det inte gick att se att de skapades som dagbokstrådar. Vilket i mitt tycke leder till alternativ 1.
 
Det är ju väldigt intressant att de som inte är intresserade av blogg/dagbok, ska få bestämma om vi som faktiskt tycker om att skriva dagbok, att ha möjligheten att ha överblick över vår dagbok, se uppgång och nedgång... vilket man inte kan göra i "vad gör vi trådarna". Men, det är @Gunnar som bestämmer och jag vet ju hans syn på blogg/dagbok, sen min tid som moderator på "alla vi bukefalisters" fina forum.

Så jag böjer mig för den ointresserade blogg/dagboksmajoriteten om det blir så.
 

Liknande trådar

Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 666
Senast: SiZo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För att undvika missförstånd, vill jag härmed börja med ett citat gällande detta "forum", som ni just nu läser i... "Den nya platsen...
Svar
8
· Visningar
1 415
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp