Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Då är det köplagen som gäller vilket gör det svårare att reklamera. Byta hästen kan de troligen hävda att de ska få göra men då är man nog utlämnad till säljarens godtycke om det finns något lämpligt objekt.
För en så billig häst skulle jag INTE gå i tvistemål med säljaren.
En tvistemålsadvokat tar ungefär 2000-2500 kr i timmen och sådana mål blir ofta mycket kostsamma. Slutnotor på 150.000 och över för vardera part är inte alls särskilt ovanligt.
Dessutom är det den förlorande parten som får stå kostnaderna för BÅDAS ombud. Inte värt att ta den risken för 20.000 kr.
Sedan så tar sådana tvister fruktansvärt lång tid - jag jobbar på tingsrätt och i dagsläget sätter vi ut muf:ar (muntlig förberedelse som endast går ut på att få parterna att förlikas typ) i oktober/november och huf:ar (huvudförhandling) nästa vår så räkna med att få hålla hästen med allt vad det innebär ända tills dess.
I din väns fall skulle jag hellre försöka sälja hästen för en billig peng för att minimera förlusten (om h*n inte vill ha kvar den).
Jag har mycket svårt att se att ohyra skulle vara skäl för reklamation. Det har ju inte någon betydelse för användbarheten och det kan inte sägas vara en stor olägenhet för köparen.
Däremot verkar ju bytesrätten vara helt obestridlig.
Ekonomi & Juridik
Äger häst men säljaren vill häva köp (se annan tråd) och rasföreningen vill avvakta tills tvisten är löst med ägarbyte då säljaren...
Juridik & Ekonomi
Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
Ekonomi & Juridik
En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...