Hur ordna hästpass utan att vara registrerad ägare

För ganska många år sedan hade vi en ponny utlånad till en ridskola, där var passen i ett kassaskåp men de stal hela skåpet. Har för mig att det hittades i något vatten, oöppnat, men är inte helt säker. Oavsett, att ha passen i ett kassaskåp som går att flytta är tydligen inte helt säkert det heller...

När jag har haft häst uppstallad så har jag haft passet i bilen, vet att det inte är helt lagligt men det har kännts rimligt. Nu har jag hästarna hemma så då är passen bara inne i ett skåp.

Inte förrän det finns en rimlig lösning där enbart jag och stallägaren har fri tillgång till min hästs pass så kommer jag släppa det från mig. Andra i stallet ska INTE ha tillgång till det, därför är ett gemensamt kassaskåp uteslutet.

Vi "blev av" med ett pass i någon vecka när någon i stallet råkat ta med sig fel pass hem. Det dök upp sedan utan ett uräkta eller något.
Givetvis var det utan uppsåt och tillbakalämnat direkt men om det t.o.m utan uppsåt händer att pass försvinner så är det för osäkert. Hästpartnern har det numer hemma, ca 10 minuter från stallet.

Vi "blev av" med ett pass i någon vecka när någon i stallet råkat ta med sig fel pass hem. Det dök upp sedan utan ett uräkta eller något.
Givetvis var det utan uppsåt och tillbakalämnat direkt men om det t.o.m utan uppsåt händer att pass försvinner så är det för osäkert. Hästpartnern har det numer hemma, ca 10 minuter från stallet.
Problemet är ju att det lagmässigt inte är upp till hästägaren att avgöra. Det är stallägaren som får ta smällen vid en kontroll.

Jag gillar absolut inte reglerna och är glad för varje stall jag står i där stallägaren INTE vill ha passen. Men jag tycker just stallägare glöms bort i diskussionen med. Hur kul är det för dem ha ansvar för 5 - 10 - 25 pass liksom 🙈

Problemet är ju att det lagmässigt inte är upp till hästägaren att avgöra. Det är stallägaren som får ta smällen vid en kontroll.

Jag gillar absolut inte reglerna och är glad för varje stall jag står i där stallägaren INTE vill ha passen. Men jag tycker just stallägare glöms bort i diskussionen med. Hur kul är det för dem ha ansvar för 5 - 10 - 25 pass liksom 🙈

Verkligen!

Det står typ 80 hästar på anläggningen där vi hyr plats. Vår stallägare har aldrig nämnt att hon vill ha passen. Hon skulle ju behöva typ ett sånt rum med bankfack annars🤣🤣

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 997
Senast: Masse
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: Empooo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka