Hur ordna hästpass utan att vara registrerad ägare

Det är redan likt som för hundar då hästar ska registreras där dom är uppstallade.
Detta vore bra tycker jag. Vi hade en incident i stallet där en häst var inackorderad. Plötsligt väcktes misstankar mot ägaren då hon vägrade lämna in sitt pass till stallägaren mm, om hästen var stulen (lite annorlunda ras på hästen). Vi kontaktade veterinär och polis men de hävdade man inte kan söka på en häst någonstans vem som äger den officiellt, det finns ingen sån databas. Mkt skumt tycker jag. (lite OT)

Detta vore bra tycker jag. Vi hade en incident i stallet där en häst var inackorderad. Plötsligt väcktes misstankar mot ägaren då hon vägrade lämna in sitt pass till stallägaren mm, om hästen var stulen (lite annorlunda ras på hästen). Vi kontaktade veterinär och polis men de hävdade man inte kan söka på en häst någonstans vem som äger den officiellt, det finns ingen sån databas. Mkt skumt tycker jag. (lite OT)
Fast vad skulle vinsten vara? Det är gott om hundar som inte är registrerade i ägarregister och det är gott om hundar som står med fel ägare i registret osv.

Så ska det du efterlyser ske måste vi ha kontrollanter som åker runt och letar icke registrerade eller felaktigt registrerade individer

Varför skulle stallägaren ha passet öht?! Det skulle jag också vägra.

Det ska bo i stallet, vilket är en lite knivig sits... Får stallägaren kontroll ska dom kunna visa upp passen.

Men det blir ju otryggt för hästägaren att lämna bort passet
Passet ska visas inom en viss tid. Då får jag åka dit helt enkelt. Jag vägrar ha passet hos någon annan, ffa eftersom vi tävlar ofta, då ska det vara lättillgängligt.

"Häst-hållare som inackorderar hästar utan tillgängliga pass kan förbjudas att hålla dessa hästar." Så jag gissar att man blir tvungen att flytta hästen om passet inte är tillgängligt utan dröjsmål.

Från: Länsstyrelsen.se

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 964
Senast: Masse
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
939
Senast: Empooo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?