Eventuellt. Eller också är man bara sjuk i huvudet och gillar det.För att kuva, tänker jag, nåt man gör inför att träna för att ”visa vem som bestämmer”.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eventuellt. Eller också är man bara sjuk i huvudet och gillar det.För att kuva, tänker jag, nåt man gör inför att träna för att ”visa vem som bestämmer”.
Jag tror det är som med såna som misshandlar sin partner. När de hittar ett utlopp för sina våldsamma drifter så blir det som ett rus. De går igång på makten.Eventuellt. Eller också är man bara sjuk i huvudet och gillar det.
Han har ju uppenbarligen vant sig vid att vara orörbar. Han har ju kommit undan både att fejka tävlingar (blev väl avstängd ett kort tag) samt hela historiern med avelshundarna hos FM som han skodde sig på.Med tanke på hur totalt gränslöst aggressivt han uttrycker sig i text offentligt, med hot riktade mot hundtränare han inte gillar, så är jag inte alls förvånad att han behandlar hundar så. En aggressiv jävla gubbe som går igång på makt.
Ja, han verkar onekligen speciell. Varför är han inte utesluten permanent?Han har ju uppenbarligen vant sig vid att vara orörbar. Han har ju kommit undan både att fejka tävlingar (blev väl avstängd ett kort tag) samt hela historiern med avelshundarna hos FM som han skodde sig på.
Mycket bra fråga.Ja, han verkar onekligen speciell. Varför är han inte utesluten permanent?
Måste ju vara något sånt. Bara tanken på att hänga en hund i strypsnara över axeln och gå iväg med den... Det är helt vansinnigt.Jag tror det är som med såna som misshandlar sin partner. När de hittar ett utlopp för sina våldsamma drifter så blir det som ett rus. De går igång på makten.
Jag är ledsen men nej, nu snackar du i nattmössan. Den typen av behandling som kommer upp i tråden har absolut ingenting med hundarnas blodslinjer och drift att göra. Ingen människa TVINGAS misshandla sin hund för att den ska fungera.Det är ju tyvärr välkänt hur han tränar.Har hört om det på flera IGP-träningar. Men fattar verkligen inte att det inte går att komma åt honom, men om jag inte har fel så har han laddat upp avslöjande bilder och videor förut och ändå kommit undan
Nu följer jag inte direkt andra raser än boxer inom IGP men skulle inte bli förvånad om hans avel använder sig av mycket utländsk blod där man dragit upp drifterna så högt att de i princip inte är styrbara utan el och stackel. Så tar man in det i den svenska aveln eller köper in såna hundar för tävling, och "tvingas" då använda samma styrmedel som man gör utomlands.
Jag är ledsen men nej, nu snackar du i nattmössan. Den typen av behandling som kommer upp i tråden har absolut ingenting med hundarnas blodslinjer och drift att göra. Ingen människa TVINGAS misshandla sin hund för att den ska fungera.
Jag ser absolut ingenting i artikelns exempel som visar på att hundarna skulle vara okontrollerbara eller onormalt höga i drift, jag ser bara grymhet och onödigt våld i situationer som inte ens är träningstillfällen.Nu har du helt missförstått mig. Jag säger inte att det är ok på något sätt. Men det är absolut så att man utomlands (där användningen av el och stackel sker ännu mer än här) har "extremavlat" ännu mer för att få fram hundar till tjänst och tävling som ligger _för_ högt i drift. Och då tar man till dessa metoder för att kunna träna dem. Vad är det för fel med det jag säger?
Sen är det så klart inte så att ALLA hundar som utsätts för denna träning är av det slaget, men det har ju tyvärr gjort att dessa metoder breder ut sig.
Tillägg: Jag läste för några år sen en tråd här om vissa hingstar inom travet som var ökända för att de var farliga att hantera men de var ju också högpresterande och lämnade väldigt bra tävlingshästar. Det sker inom hundvärlden också så klart. Hundar går i avel som har jäkligt bra skyddsegenskaper, men som har andra fel. Men de presterar på tävling för att de har tränats med förbjudna metoder, och så får de avkommor som är likadana och när deras förare vill tävla med dem eller ha dem till tjänst tar vissa till dessa metoder för annars klarar de inte av hundarna.
Det är fel på både aveln och metoderna i dessa fall.
Det som beskrivs är ju dessutom långt mer än "bara" hårda träningsmetoder. Det är ju rena maffiametoderna med hot, svartlistning från jobb, bränd husbil, sönderslagna bilar, hotfulla brev, anonyma sms och brev till anhöriga. Utöver hundmisshandeln då, för det är ingen sunt funtad människa som kan anse att det som beskrivs är "träning".Jag ser absolut ingenting i artikelns exempel som visar på att hundarna skulle vara okontrollerbara eller onormalt höga i drift, jag ser bara grymhet och onödigt våld i situationer som inte ens är träningstillfällen.
Jag tror det där bara är snicksnack. Det finns ingen ursäkt. Sedan ska givetvis en hund som är för skarp tas ut ur både tjänst och avel.
Jag tror inte att sådana här människor ens överväger att träna humant oavsett vilket hundmaterial de har att arbeta med.
Hästaveln är en annan fråga och kan diskuteras i en annan tråd.
Men absolut, ju mer man läser desto värre blir det! Det är fruktansvärd läsning men samtidigt nödvändig media. Det här har egentligen inte med hundar som är "svåra att träna" att göra överhuvudtaget.Det som beskrivs är ju dessutom långt mer än "bara" hårda träningsmetoder. Det är ju rena maffiametoderna med hot, svartlistning från jobb, bränd husbil, sönderslagna bilar, hotfulla brev, anonyma sms och brev till anhöriga. Utöver hundmisshandeln då, för det är ingen sunt funtad människa som kan anse att det som beskrivs är "träning".
Folk som gör så här mot andra öevande varelser saknar ju normala spärrar och empati.
Det finns (svensk) forskning som visar att FM premierar de mest stressade individerna i sin avel och jobbar man på det sättet får man självklart extrema individer, men antagligen inte åt rätt håll. De uppfödare av bruksschäfrar jag känner vill öht inte befatta sig med FM pga hundarnas dåliga hälsa och mentalitet. Uppfödare som har högt presterande hundar själva.Nu har du helt missförstått mig. Jag säger inte att det är ok på något sätt. Men det är absolut så att man utomlands (där användningen av el och stackel sker ännu mer än här) har "extremavlat" ännu mer för att få fram hundar till tjänst och tävling som ligger _för_ högt i drift. Och då tar man till dessa metoder för att kunna träna dem. Vad är det för fel med det jag säger?
Sen är det så klart inte så att ALLA hundar som utsätts för denna träning är av det slaget, men det har ju tyvärr gjort att dessa metoder breder ut sig.
Tillägg: Jag läste för några år sen en tråd här om vissa hingstar inom travet som var ökända för att de var farliga att hantera men de var ju också högpresterande och lämnade väldigt bra tävlingshästar. Det sker inom hundvärlden också så klart. Hundar går i avel som har jäkligt bra skyddsegenskaper, men som har andra fel. Men de presterar på tävling för att de har tränats med förbjudna metoder, och så får de avkommor som är likadana och när deras förare vill tävla med dem eller ha dem till tjänst tar vissa till dessa metoder för annars klarar de inte av hundarna.
Det är fel på både aveln och metoderna i dessa fall.
Klippet är dock jättemärkligt, för det visar mest dålig träning. All korrigering där hunden inte förstår varför är ju oschysst - oavsett metod. Elen är liksom inte problemet i hans exempel.Jag såg det här inslaget på Insta. Det är från Expressen där pratar de om att det används elhalsband av högt uppsatta personer både inom Försvaret och Brukshundsklubben. Fredrik Steen berättar om varför det är så hemskt och reportern provar hur det känns.
https://www.instagram.com/reel/DRzYd30DFZ8/?igsh=dG84c2l0Zmw1aWJ2
Jag ser absolut ingenting i artikelns exempel som visar på att hundarna skulle vara okontrollerbara eller onormalt höga i drift, jag ser bara grymhet och onödigt våld i situationer som inte ens är träningstillfällen.