Användning av stackel

Bukefalos 30 år!

Du tycker inte att namn på stamtavlor är svart på vitt på vad som faktiskt används i aveln?
Gå in på avelsdata och titta själv. Lätt att slå upp hanar (och tikar)

Ja, jag kikade på en del av hundarna jag känner till. Ser ingen anledning att ändra vad jag sagt om du faktiskt läser, men det verkar du ju skita i.

Jag begriper inte hur dessa människor köper hund som vill undvika utländskt blod när det ligger så nära i princip varje hund.

Jag sa att de undviker att själva para med utländska hanar. Återigen, du antar saker och läser inte vad jag faktiskt har skrivit.

Nö, jag har inte träffat på figgar som sitter och skvallrar eller pratar ner hundar. De figgar och pratar om hundarna de figgar för. Inget annat.

Så trist. Vi skvallrar ganska mycket.

Ren nyfikenhet, gäller det bara Schäfrar eller ska man undvika Boxrar, Mallar, Rottweiler och andra brukshundar från Europa av samma anledning?

Eftersom jag inte känner några uppfödare av rottweiler eller malle så vet jag inte det. Boxer har jag redan skrivit att det egentligen inte finns några för skarpa linjer någonstans, för de ligger ju betydligt lägre än en malle eller schäfer. Däremot finns det rena brukslinjer i östeuropa där man skiter i annat och som de flesta svenska uppfödare därför undviker.

Ja, jag kikade på en del av hundarna jag känner till. Ser ingen anledning att ändra vad jag sagt om du faktiskt läser, men det verkar du ju skita i.

Jag sa att de undviker att själva para med utländska hanar. Återigen, du antar saker och läser inte vad jag faktiskt har skrivit.

Så trist. Vi skvallrar ganska mycket.

Eftersom jag inte känner några uppfödare av rottweiler eller malle så vet jag inte det. Boxer har jag redan skrivit att det egentligen inte finns några för skarpa linjer någonstans, för de ligger ju betydligt lägre än en malle eller schäfer. Däremot finns det rena brukslinjer i östeuropa där man skiter i annat och som de flesta svenska uppfödare därför undviker.
Nätverket mellan Svenska uppfödare uppfattar jag som både stort och bra. Många åker ner till europeiska länder till uppfödare man har kontakter med. Man ser råmaterial, ofta unga hundar och köper in eller parar med släktingar. Och det är inte mentaliteten som brister utan lederna när det slår fel ut.
Jag har själv importerat tre hundar och psrat med två utländska hanar. Allt genom nätverk och råd från några av Sveriges mest etablerade tjänste och tävlingskennlar.
Som sagt, avelsdata talar ett tydligt språk om vad som används i aveln. Även om det finns kennlar som undviker europeiska hundar så är de i minoritet. Och de parar glatt tre generationer vidare- om de inte vill ha skyhög inavelsgrad.

Men kontentan av denhär diskussionen var ett svar på om personen det handlar om har svårstyrda hundar med höga drifter.
Och nä, de är valiga bruksschäfrar.

Jag har hört liknande från bruksschäferfolk. Inte att man undviker europeiskt blod helt, men att det finns en del hundar med bristande mentalitet som ändå kan få fina meriter utomlands tack vare oetisk träning och prov som inte utformas för att fånga upp bristerna. Håller inte på med bruks själv så jag har ingen närmare koll dock.
Det är mest exteriörfolket som skickar hundarna för "utbildning" utomlands. Jag hade själv tänkt skicka Daisy men träningen här hemma har gått så bra att jag ändå väljer att göra ett försök själv.

Men visst är det många som åker ut i Europa och tränar och tävlar vid tillfälle. Men inte för att få använda oetiska metoder utan för att känna på hetluften mer än på ett lokalprov här hemma. Eller så är man ett träningsgäng som åker en vecka till en tränare/figurant och sedan går ett prov tillsammans. Det är nyttigt att gå på nya figgar och dömas av nya domare. Kicken i Sverige är rätt liten så att få nya ögon på sig är utvecklande.

Sen finns det givetvis rötägg som nyttjar den "generösa" lagstiftningen i andra länder också men där vill jag påstå att de tränar på samma sätt här hemma också, bara inte så öppet.

Jag har stött på det från några stycken. Inte boxer, du hittar nog inte för skarpa boxrar nånstans, utan det har varit schäferuppfödare och IGP-figuranter.
Jo, jag förstod att det handlade om schäfer. Rör mig en del i schäferkretsar med och har aldrig hört något liknande. Tvärtom brukar man ju kolla utomlands när man avlar för att få in blod.

Att folk pratar om hundar och träningen är en sak, det finns många hundar som mest är meriterade pga föraren snarare än att hunden är särskilt bra - men aldrig att jag hört att man drar in el i diskussionen. El är ju inget magiskt som får alla hundar att prestera bättre liksom 😅
Det jag hör om import är ju mest att man inte vet om tillgänlighet/socialitet är bra nog för oss svenskar, vi håller ju hund lite annorlunda och har andra krav än på kontinenten.

Det som beskrivs är ju dessutom långt mer än "bara" hårda träningsmetoder. Det är ju rena maffiametoderna med hot, svartlistning från jobb, bränd husbil, sönderslagna bilar, hotfulla brev, anonyma sms och brev till anhöriga. Utöver hundmisshandeln då, för det är ingen sunt funtad människa som kan anse att det som beskrivs är "träning".

Folk som gör så här mot andra öevande varelser saknar ju normala spärrar och empati.
Ja jag tänker att stacklet är det minsta bekymret här. Det är ren tortyr som beskrivs med upphängning, slag och sparkar. Uppenbarligen är något helt felkopplat i hjärnan på de här personerna.

Och jag skäms ögonen ur mig att detta mörkas och sopas under mattan. HUR kan det få fortsätta? Och hur f*n kan ärenden läggas ner?

Han har dessutom skrivit ett inlägg på Facebook där han fortsätter hävda att det är en kudde med ståltråd. Men har givetvis inte lyckats med att ta en bild på det halsbandet eller förklara syftet...

Han har dessutom skrivit ett inlägg på Facebook där han fortsätter hävda att det är en kudde med ståltråd. Men har givetvis inte lyckats med att ta en bild på det halsbandet eller förklara syftet...

Och varför det nu skulle vara okej med en kudde med ståltråd kan han ju också få förklara...

Typiskt gud-komplex på den mannen, han tror han är så jävla fantastisk och onåbar. Och tyvärr har han ju varit det sistnämnda än så länge.

Ja jag tänker att stacklet är det minsta bekymret här. Det är ren tortyr som beskrivs med upphängning, slag och sparkar. Uppenbarligen är något helt felkopplat i hjärnan på de här personerna.

Och jag skäms ögonen ur mig att detta mörkas och sopas under mattan. HUR kan det få fortsätta? Och hur f*n kan ärenden läggas ner?

Exakt. Om det där halsbandet nu existerar så vore ju en bild på det lätt att åstadkomma!

Att folk pratar om hundar och träningen är en sak, det finns många hundar som mest är meriterade pga föraren snarare än att hunden är särskilt bra - men aldrig att jag hört att man drar in el i diskussionen. El är ju inget magiskt som får alla hundar att prestera bättre liksom 😅

Jag ska inte tjata ihjäl mig på den här biten, men det stämmer inte med min erfarenhet, inte ens om jag bara tittar på boxerfolk. När man pratar om utländska mästerskap eller träning utomlands så kommer el/stackel upp en del. Kanske mer el när det gäller boxer, för att hantera bristen på förighet. Det och att det är mycket glädjepoäng på tyska IGP-tävlingar där det är boxerfolk som dömer boxer. Jag älskar min ras men över 90 i snitt är verkligen inte nåt många presterar. ;)

Nu blir det här väldigt OT, men så tråkigt! Anledningen till att jag var så glad när jag hittade westernridning var just att den var mjuk, tåmodig och förlåtande jämfört med den engelska skolan. <3

Nu är det främst klipp på sociala medier jag sett sånt. Främst från USA. De tävlingar jag varit på i sverige har inte varit så men vet det finns då endel westernhästar är "avstängda".

El har jag hört lite inom jakthundsporten. Det var dock 15år sen sist jag var med i den svängen och hoppas det försvunnit nu.
Min första hunds mor var "elad" Det kunde komma kommentarer som "hon är självlysande så elad som hon är"

Nu är det främst klipp på sociala medier jag sett sånt. Främst från USA. De tävlingar jag varit på i sverige har inte varit så men vet det finns då endel westernhästar är "avstängda".

Jag har inte sett nåt som sett elakt ut då jag inte gör mig i den världen. Men ser inte Western pleasure hästarna väldigt avstängda ut? Men Westernhästar från andra discipliner ser mer levande ut.

Sen följer jag Katie van Slyke som föder upp just pleasurehästar och de fölen är redan som föl lugnare och rör sig annorlunda än hoppföl och dressyrföl. Så frågan är vad som är avel och vad som är träning? Jag tycker ju att avel mot lugna hästar är trevligt jämfört med avel mot så högenergiska som möjligt. Men pleasure ser helt klart ut att vara väldigt extremt!

Slut på OT.

Jag har inte sett nåt som sett elakt ut då jag inte gör mig i den världen. Men ser inte Western pleasure hästarna väldigt avstängda ut? Men Westernhästar från andra discipliner ser mer levande ut.

Sen följer jag Katie van Slyke som föder upp just pleasurehästar och de fölen är redan som föl lugnare och rör sig annorlunda än hoppföl och dressyrföl. Så frågan är vad som är avel och vad som är träning? Jag tycker ju att avel mot lugna hästar är trevligt jämfört med avel mot så högenergiska som möjligt. Men pleasure ser helt klart ut att vara väldigt extremt!

Slut på OT.

Jag tycker de ser ut o bära med sig endel spänningar i kroppen och ser generellt "fast" ut i bäckenet.
Men ja, USA är bra på o göra mycket till de extrema tyvärr... fast nog tanken från början är att de ska vara avslappnade.
Tittar en på grenar för hand står det och rycks ner huvudet på hästarna upprepade gånger. Då blir det en forcerad "avslappnad" bild

Elakt är nog själva inridningen där hästarna bryts ner enligt mig. Där finns det kommentarer om att göra det till något roligt för hästen istället där de känner sig glada/bekväma men då kommer svar som att just den hästen är såpass skarp/farlig mm att de inte går.
Även skarpa bett + fasta inspänningar i repbosal t.ex

Exakt. Om det där halsbandet nu existerar så vore ju en bild på det lätt att åstadkomma!
Han har publicerat en bild senare som visades i Aftonbladet på de där halsbandet. Men flera menar att det är en efterkonstruktion. Och jag håller med dem.
Jag har tyvärr fått sett en hel del stacket och de där textilhalsbandet har många på stacklet för att dölja det mest uppenbara.
Eller så har hunden en skarf runt halsen.

El har jag hört lite inom jakthundsporten. Det var dock 15år sen sist jag var med i den svängen och hoppas det försvunnit nu.
Min första hunds mor var "elad" Det kunde komma kommentarer som "hon är självlysande så elad som hon är"
Njää jag tror inte det är så ovanligt faktiskt. Men jag tror att de flesta som använder el gör det någotsånär förnuftigt, som ett citronhalsband med lite mer kräm. Dvs hundarna blir inte så påverkade att det syns efteråt, de lyder på avstånd men det kan ju på de flesta hundar ordnas på laglig väg också. Och med tanke på att det fortfarande finns jägare som ser sina hundar som redskap i första hand (hundgårdstråden) tror jag att det dröjer innan elhalsbanden är helt borta. Har också sett bilder på fågelhundar med stackel vilket jag inte alls förstår syftet med.

Njää jag tror inte det är så ovanligt faktiskt. Men jag tror att de flesta som använder el gör det någotsånär förnuftigt, som ett citronhalsband med lite mer kräm. Dvs hundarna blir inte så påverkade att det syns efteråt, de lyder på avstånd men det kan ju på de flesta hundar ordnas på laglig väg också. Och med tanke på att det fortfarande finns jägare som ser sina hundar som redskap i första hand (hundgårdstråden) tror jag att det dröjer innan elhalsbanden är helt borta. Har också sett bilder på fågelhundar med stackel vilket jag inte alls förstår syftet med.

Okej. Där jag hörde om det var det främst för att göra hunden viltren, på jakt "hemma". Men hundarna lärde sig också att de var just halsbandet som skapa obehaget och därmed fungerade de inte på prov.

Låter märkligt? Har aldrig träffat nån som varit rädd för det. Man konstaterar mest att i vissa länder kör man med el och annat, men aldrig hört någon tro det speglar hundens träningsbarhet.
Det är ett verktyg som alla andra annat på andra platser 🤷‍♀️

Lite OT men: Inom t ex vorsteh är detta vanligt också - man vet inte om hundarna i de kontinentala linjerna har bra, naturliga ståndanlag eller om de är elade att stå…

Jag tror det förekommer ganska frekvent fortfarande, på stående fågelhundar - framförallt de som jagar på fjället och tycker det är lika roligt med renar som med fågel.

@Linda_A

Jag tror jag förstår vad du menar med el och Östeuropa. Men det är väl något man sa för rätt många år sen? Lite i samma veva som vi hade lite mer tröga svenska linjer? Lite samma som man hört om fågelhundar och att det avlades på hundar som var lite väl hårda i huvudet för att om det använts el för att få förigheten på avstånd så märktes det ju inte alltid, om man inte visste om det då.

Om jag jämför Gripa (med tjeckisk mamma) och min förra schäfer så är hon betydligt mycket snabbare och högdriftad. Och då var han inte en loj hund, helt normal bruksschäferhane. Men hon kallas inte halvmalle för intet av folk på skämt ibland 😅 jag upplever att många tjeckiska hundar är såna. Betyder dock inte att man behöver använda el. Men absolut, driftar man upp dom åt helvete så är det ju mer hund att ta ner igen, om man då gör det med hårda metoder så kommer det ju krävas mer. Och det är väl därifrån det kommer?

Folk med kunskap gör dock inte så, skulle jag säga.

@Linda_A

Jag tror jag förstår vad du menar med el och Östeuropa. Men det är väl något man sa för rätt många år sen? Lite i samma veva som vi hade lite mer tröga svenska linjer? Lite samma som man hört om fågelhundar och att det avlades på hundar som var lite väl hårda i huvudet för att om det använts el för att få förigheten på avstånd så märktes det ju inte alltid, om man inte visste om det då.

Det kan absolut vara en fördom som har hängt i hos vissa uppfödare som inte själva tar in så mycket utifrån. :)

Om jag jämför Gripa (med tjeckisk mamma) och min förra schäfer så är hon betydligt mycket snabbare och högdriftad. Och då var han inte en loj hund, helt normal bruksschäferhane. Men hon kallas inte halvmalle för intet av folk på skämt ibland 😅 jag upplever att många tjeckiska hundar är såna. Betyder dock inte att man behöver använda el. Men absolut, driftar man upp dom åt helvete så är det ju mer hund att ta ner igen, om man då gör det med hårda metoder så kommer det ju krävas mer. Och det är väl därifrån det kommer?

Just den biten har jag också hört från en del, att vissa avlar för att få mer "malle-lika" schäfrar som reagerar snabbare, eftersom allt i sporten driver mot det. Men reagera snabbare kan ju också betyda fler felreaktioner och svårare att styra.

Folk med kunskap gör dock inte så, skulle jag säga.

Tyvärr tror jag att kunskap inte är nåt hinder. Klokt folk med kunskap gör det inte, men de två går inte alltid hand i hand.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka