Du tycker inte att namn på stamtavlor är svart på vitt på vad som faktiskt används i aveln?
Gå in på avelsdata och titta själv. Lätt att slå upp hanar (och tikar)
Ja, jag kikade på en del av hundarna jag känner till. Ser ingen anledning att ändra vad jag sagt om du faktiskt läser, men det verkar du ju skita i.
Jag begriper inte hur dessa människor köper hund som vill undvika utländskt blod när det ligger så nära i princip varje hund.
Jag sa att de undviker att själva para med utländska hanar. Återigen, du antar saker och läser inte vad jag faktiskt har skrivit.
Nö, jag har inte träffat på figgar som sitter och skvallrar eller pratar ner hundar. De figgar och pratar om hundarna de figgar för. Inget annat.
Så trist. Vi skvallrar ganska mycket.
Ren nyfikenhet, gäller det bara Schäfrar eller ska man undvika Boxrar, Mallar, Rottweiler och andra brukshundar från Europa av samma anledning?
Eftersom jag inte känner några uppfödare av rottweiler eller malle så vet jag inte det. Boxer har jag redan skrivit att det egentligen inte finns några för skarpa linjer någonstans, för de ligger ju betydligt lägre än en malle eller schäfer. Däremot finns det rena brukslinjer i östeuropa där man skiter i annat och som de flesta svenska uppfödare därför undviker.