Apelsiner med bebisar

gammalek

Trådstartare
Nu när vi närmar oss juletider: Varför är det bebisar, alltså småapelsiner, i alla apelsiner nuförtiden? Åtminstone en tredjedel av apelsinen är bara att kasta.
Såvitt jag minns var det inte så förr.
 
@Jeps och @mamman: I så fall finns det bara navelapelsiner i de affärer jag handlar i numera.
Bebisen är stenhård och oätbar. Därför kastas den.
 
@Jeps och @mamman: I så fall finns det bara navelapelsiner i de affärer jag handlar i numera.
Bebisen är stenhård och oätbar. Därför kastas den.
Navelapelsiner är väl populära för att de är lättskalade, söta och ofta ganska stora. Sedan tror jag att det är en av de tidiga apelsinsorterna, de andra kommer inte på allvar förrän efter jul? Jag tycker "bebisen" kan vara ännu sötare än resten av apelsinen (om de är tillräckligt stora vill säga). Minns att man älskade dem som barn (läs 60-70-tal).
 
Navelapelsiner är väl populära för att de är lättskalade, söta och ofta ganska stora. Sedan tror jag att det är en av de tidiga apelsinsorterna, de andra kommer inte på allvar förrän efter jul? Jag tycker "bebisen" kan vara ännu sötare än resten av apelsinen (om de är tillräckligt stora vill säga). Minns att man älskade dem som barn (läs 60-70-tal).
De apelsiner jag har är små med tunt skal och syrliga, inte alls som dina. Bebisarna är torra och stenhårda. De kanske säljer sekunda b-apelsiner i mina affärer :down:
 
Men säljer bägge två samma sort?
Ja! Jag har inte tänkt på att det handlar om en speciell sorts apelsin utan tänkt att sådär är väl apelsiner nuförtiden; säkert snabbodlade med gödning och kemikalier och därför bildar de småapelsiner innan de ens är färdigvuxna :D
 
Tänk vad man får lära sig på buke :rofl:
Jag hade aldrig hört talats om navelapelsiner, har aldrig sett såna i affärer heller O_o:cautious:

Lät som världens skummaste grej innan jag googlade, och ser fortfarande skumt ut men ändå så blir jag sugen på att hålla ett öga öppet och se om jag får möjligheten att prova ... :p
 
Ja! Jag har inte tänkt på att det handlar om en speciell sorts apelsin utan tänkt att sådär är väl apelsiner nuförtiden; säkert snabbodlade med gödning och kemikalier och därför bildar de småapelsiner innan de ens är färdigvuxna :D
snabb googling: sorten har funnits i cirka 200 år!
Jag har också råkat ut för att "bebisarna" är hårda ibland. Då brukar de (bebisarna) dock vara små, när de är stora så har de fina klyftor. Det kan vara så att det är tidigt på säsongen och att apelsinerna inte är riktigt mogna än.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Piaff
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 435
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Gravid - 1år Ni som har haft småbarn och hund samtidigt, hur har ni löst det rent praktiskt? Hur har ni gått till väga för att komma ut genom dörren...
Svar
11
· Visningar
1 596
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp