App på resturang

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Nebraska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 3 285

Bukefalos 30 år!

Vapiano gör väl likadant numera?

McDonalds i USA (den vi besökte i Florida i alla fall) har ingen synlig personal överhuvudtaget. Man ser inte en levande själ därinne. Men det är väl väntat i och för sig..... På en "riktig" restaurang tycker jag det är ett oskick. Sparar dem väl pengar antar jag?
På kedjor som har det i sitt koncept är som sagt en helt annan sak. Boomers som jag är vill när man går på en restaurang- Restaurang vill ha mer än mat - en upplevelse. Där ingår personlig service.

Jag är väl en äkta boomer men igår så var jag på restaurang för första gången som använde sig av en app till beställning. Då menar jag inte de som ställen som har det som koncept, typ Pinchos. Det är en helt annan grej liksom. Utan ett ställe där varmrätterna går från 300 och man har andra förväntningar på service och maten om ni förstår hur jag menar.
Måste säga att det blev något av en kulturchock. Vi blev placerade vid ett bord och hänvisade att använda en QRkod. Betalningen skedde redan vid beställning och där uppkom frågan om dricks. För det första, vilken insats skulle jag dricksa för. Att blivit hänvisad ett bord och visad QRkoden?
Hade ingen personal att fråga om rätterna eller vilket vin vi skulle välja osv. Men om man INTE dricksar? Konspirationsteoretikern i mig funderar ju om de spottar på biffen då.
Sen när vi väl fått in maten kommer ingen från personalen och kollar läget. I alla fall i vårat sällskap innebar det att stället tappade mycket i merförsäljning. Vi tog inte in mer att dricka och skippade både kaffe och efterrätt. Någon som hade varit mycket lättare att beställa in bara vi fått frågan. Sen VET jag ju att man mycket väl bara kunnat beställa in det via appen också. Men själva gästbemötandet ser jag som en viktig del i mina (få) restaurangbesök. Men jag är väl bara en gnällig boomer.
Jag hade vänt i dörren,

Vapiano gör väl likadant numera?

McDonalds i USA (den vi besökte i Florida i alla fall) har ingen synlig personal överhuvudtaget. Man ser inte en levande själ därinne. Men det är väl väntat i och för sig..... På en "riktig" restaurang tycker jag det är ett oskick. Sparar dem väl pengar antar jag?
De TROR de sparar pengar. Merförsäljningen som en skicklig personal kan uppnå missar de ju.

Jag är väl en äkta boomer men igår så var jag på restaurang för första gången som använde sig av en app till beställning. Då menar jag inte de som ställen som har det som koncept, typ Pinchos. Det är en helt annan grej liksom. Utan ett ställe där varmrätterna går från 300 och man har andra förväntningar på service och maten om ni förstår hur jag menar.
Måste säga att det blev något av en kulturchock. Vi blev placerade vid ett bord och hänvisade att använda en QRkod. Betalningen skedde redan vid beställning och där uppkom frågan om dricks. För det första, vilken insats skulle jag dricksa för. Att blivit hänvisad ett bord och visad QRkoden?
Hade ingen personal att fråga om rätterna eller vilket vin vi skulle välja osv. Men om man INTE dricksar? Konspirationsteoretikern i mig funderar ju om de spottar på biffen då.
Sen när vi väl fått in maten kommer ingen från personalen och kollar läget. I alla fall i vårat sällskap innebar det att stället tappade mycket i merförsäljning. Vi tog inte in mer att dricka och skippade både kaffe och efterrätt. Någon som hade varit mycket lättare att beställa in bara vi fått frågan. Sen VET jag ju att man mycket väl bara kunnat beställa in det via appen också. Men själva gästbemötandet ser jag som en viktig del i mina (få) restaurangbesök. Men jag är väl bara en gnällig boomer.
En av lunchrestaurangerna vid jobbet har så, sen kommer de ändå och kollar att allt smakar bra osv men man beställer allt via telefonen. Så på lunchen har jag inga problem med det.

Sen vet jag att en av de bättre restaurangerna i stan har en del av restaurangen som "drop in" där du beställer via app men de är ocksa tydliga med att det är för de som trivs med det, den "vanliga" delen har man en och samma kypare hela kvällen och får otroligt bra service. Men jag har även suttit på drop in delen när vi bara skulle ha ett enkelt glas vin och något litet innan vi skulle iväg på annat. Smidigt men just med förväntningar som motsvarade just drop in. :)

Alltså service är absolut en (stor) del av ett lyckat restaurangbesök för mig.
Beställning via app går väl för sig på enklare lunchhak men är det kvällstid och ett trevligare ställe, aldrig.
Skulle också ha vänt i dörren.

Uppskattar verkligen restauranger med utbildad och kunnig personal som kan menyn och som kan servera.

Jag kan ändå uppskatta att få läsa menyn i lugn och ro (och med en del kostrestriktioner så finns det oftast mer info om innehåll är min erfarenhet), beställa mer dricka när jag vill osv och inte behöva jaga en servitör när man vill betala, men de flesta app-restauranger som inte har det som koncept (typ pinchos) gör det så taffligt! Hade aldrig dricksat innan jag vet hur maten eller servicen var till exempel. Om allt sker via en app så kan de gott ta betalt efter man ätit tycker jag. Jag är inte helt emot app-restauranger, men man får göra det bra och det måste ju finnas folk att fråga ändå. Och en dyrare restaurang går man absolut på för mer än bara maten är min upplevelse. Annars kan jag ju lika gärna köra take-away.

Jag älskar det! Väljer helst bara restauranger där man slipper prata med folk. Tycker bara det är drygt att de kommer och ska prata mitt i maten.
Jättesmidigt att kunna beställa mer dricka, efterrätt osv utan att behöva vänta på någon seg serveringspersonal.

Edit.
Ger aldrig dricka oavsett, idiotiskt system, vi bor liksom inte Sverige, inte USA.
Jag håller HELT med dig!! Jag vill gärna kunna ägna mig helhjärtat åt sällskapet och maten på restaurang, tycker att interaktionen med personalen oftast är jobbig!

Jag håller HELT med dig!! Jag vill gärna kunna ägna mig helhjärtat åt sällskapet och maten på restaurang, tycker att interaktionen med personalen oftast är jobbig!

Är det ett bra ställe stör inte personalen, det är diskret och professionell service helt enkelt. Sedan vill ju jag ha en diskussion med dem angående rekommendationer etc men det är ju inte de som initierar det.

En av grejerna med en finare restaurang tycker jag att det oftast är personal som är väldigt engagerade och har stor kunskap om det dom serverar. Det är ju liksom också en del av det hela, jag tycker det är trist att beställa på skärmarna på mcdonalds också ärligt talat, att klicka förbi alla 1000 alternativ innan man får betala men det är ok för sådana ställen. Jag accepterar Pinchos också men motvilligt, QR väljer jag bort. För mig handlar det mer om lathet från stället än service, ni kan ha en QR kod också men om jag måste använda det eller app så går jag.

Går jag ut och äter är det för att jag vill ha ett samtal om maten, råvarorna och vinvalet innan jag bestämmer mig. Annars kunde jag lika gärna ha valt hämtmat och eget vin.

Vill definitivt inte behöva fiska upp min telefon vid bordet för att titta på menyn, halva nöjet med att äta ute är ju att gemensamt bläddra i menyn och prata om maten och vinet.

Ett ställe med enbart meny i telefonen eller outbildad personal kommer jag inte gå tillbaka till och det är inte omöjligt att jag vänder i dörren om jag konstaterar att servicen brister.

Enbart nätbeställning är helt okej för hämtmat och snabblunch, men inte om man går ut för att äta.

Jag hade vänt i

Går jag ut och äter är det för att jag vill ha ett samtal om maten, råvarorna och vinvalet innan jag bestämmer mig. Annars kunde jag lika gärna ha valt hämtmat och eget vin.

Vill definitivt inte behöva fiska upp min telefon vid bordet för att titta på menyn, halva nöjet med att äta ute är ju att gemensamt bläddra i menyn och prata om maten och vinet.

Ett ställe med enbart meny i telefonen eller outbildad personal kommer jag inte gå tillbaka till och det är inte omöjligt att jag vänder i dörren om jag konstaterar att servicen brister.

Enbart nätbeställning är helt okej för hämtmat och snabblunch, men inte om man går ut för att äta.
Precis så. Me nu har jag i alla fall testat och vet att det inte är nåt för mig. Man har ju sina förväntningar inför ett restaurangbesök och på väg hem så kände jag mig bestulen på en stor den av den förväntade upplevelsen.

Jag tänker att det finns en tid och plats för både pekskärmar och appar (Max, Pinchos och ChopChop för att nämna dylikt), men även en plats för mer personlig service, i alla fall för mig. Oftast så hör det ihop det mer komplexa, med ett behov av kunskap gällande att kombinera mat och dryck på ett sätt att de förhöjer varandra, men även i att erbjuda ett gott värdskap och bidra med sin kunskap.

Tyvärr får jag ibland intrycket av att folk på restaurang ser servitörerna som lägre stående eftersom de betalar för att få maten serverad och bortplockad. Jag ser det snarare som att jag betalar för deras expertis och som att jag får god hjälp och vägledning av någon betydligt mer kunnig än mig själv.

Att förvänta sig dricks innan servicen ens är utförd är bra fräckt, tycker jag. Jag är inte för tipping economy alls, men kan dricksa i ytterst exceptionella fall där servicen har varit fantastisk. Oftast så säger jag det istället till det den berör – att denne förgyllt besöket.

Detta blev kanske rörigt – jag har alltså inget emot pekskärmar på snabbmatskedjor, men på finare ställen vill jag nog ha mer personlig service.

Jag tänker att det finns en tid och plats för både pekskärmar och appar (Max, Pinchos och ChopChop för att nämna dylikt), men även en plats för mer personlig service, i alla fall för mig. Oftast så hör det ihop det mer komplexa, med ett behov av kunskap gällande att kombinera mat och dryck på ett sätt att de förhöjer varandra, men även i att erbjuda ett gott värdskap och bidra med sin kunskap.

Tyvärr får jag ibland intrycket av att folk på restaurang ser servitörerna som lägre stående eftersom de betalar för att få maten serverad och bortplockad. Jag ser det snarare som att jag betalar för deras expertis och som att jag får god hjälp och vägledning av någon betydligt mer kunnig än mig själv.

Att förvänta sig dricks innan servicen ens är utförd är bra fräckt, tycker jag. Jag är inte för tipping economy alls, men kan dricksa i ytterst exceptionella fall där servicen har varit fantastisk. Oftast så säger jag det istället till det den berör – att denne förgyllt besöket.

Detta blev kanske rörigt – jag har alltså inget emot pekskärmar på snabbmatskedjor, men på finare ställen vill jag nog ha mer personlig service.

För mig blev just det där med expertis så tydligt när jag var ute på dyr-restaurang sist. Supergod förrätt och varmrätt. Sen var jag mätt och gnällde lite till servitören att jag så gärna ville ha en efterrätt men orkade ingen. :( Hen tipsade då om deras sorbet som blev det perfekta avslutet på middagen. Jag var nöjd (kommer gå dit igen nästa födelsedag) och restaurangen tjänade lite mer på mitt besök.

Hade jag suttit med mobilen hade jag aldrig kommit på tanken att ta en sorbet.

Jag är som flera andra här - går jag på ett enklare ställe älskar jag att kunna app-beställa och slippa interagera med folk. Men snackar vi fine dining vill jag kunna prata om rätterna, dryck och vad som passar ihop. Skulle inte dricksat på den restaurangen som TS var på, låter inte som det fanns nån service alls att dricksa för

Precis så. Me nu har jag i alla fall testat och vet att det inte är nåt för mig. Man har ju sina förväntningar inför ett restaurangbesök och på väg hem så kände jag mig bestulen på en stor den av den förväntade upplevelsen.
Skicka ett mejl till dem och framför dina synpunkter, självklart vänligt men ändå så att poängen framgår.

Min uppfattning är att seriösa restauranger är tacksamma över konstruktiv feedback och att de gärna vill veta vad de skulle kunna göra bättre.

Jag som är allergiker och hatar att vara ”besvärlig” älskar app restauranger. Att kunna välja i appen, anpassa valet så det stämmer med allergin och kunna lägga till info om det själv är så mycket lättare än att säga till om allergin och få veta att ”köket får kolla vad de kan göra” när man frågar om innehåll osv…
…sen älskar jag definitivt engagerad personal, så de riktigt bra servitörerna är underbara att prata med. Men jag skulle gärna beställa i appen med hjälp av dem.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Arbetsintervju
  • Hiss & diss - del 8

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur