Jag tänker att det finns en tid och plats för både pekskärmar och appar (Max, Pinchos och ChopChop för att nämna dylikt), men även en plats för mer personlig service, i alla fall för mig. Oftast så hör det ihop det mer komplexa, med ett behov av kunskap gällande att kombinera mat och dryck på ett sätt att de förhöjer varandra, men även i att erbjuda ett gott värdskap och bidra med sin kunskap.
Tyvärr får jag ibland intrycket av att folk på restaurang ser servitörerna som lägre stående eftersom de betalar för att få maten serverad och bortplockad. Jag ser det snarare som att jag betalar för deras expertis och som att jag får god hjälp och vägledning av någon betydligt mer kunnig än mig själv.
Att förvänta sig dricks innan servicen ens är utförd är bra fräckt, tycker jag. Jag är inte för tipping economy alls, men kan dricksa i ytterst exceptionella fall där servicen har varit fantastisk. Oftast så säger jag det istället till det den berör – att denne förgyllt besöket.
Detta blev kanske rörigt – jag har alltså inget emot pekskärmar på snabbmatskedjor, men på finare ställen vill jag nog ha mer personlig service.