appaloosa dålig hovkvalite??

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 383

Mirre

Trådstartare
Stämmer det att appaloosa har dålig hovkvalite och lite man och svans? :confused: Har alridg träffat nån appaloosa så vet inte om det stämmer. Har för mig att jag har läst det nånstans

Sv: appaloosa dålig hovkvalite??

De appaloosor jag träffat/ridit har haft normal man och svans och helt ok hovar.

jag har hört tvärtom om hovarna :confused:

oki låter som att det jag läst inte stämmer :)
Hur är dom i temperament och storlek?

http://www.weststar.nu/artiklar/appaloosa.html
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/raser/appaloosa.html

där har du lite info :smirk: , min appaloosa har dåligt med man och tunn svans, har hört att indianerna inte ville ha mycket tagel eftersom det fastnade i träden,buskar då de red i skogen. Har ingen aning om om det är sant. Det där om hovar tror jag är väldigt individuellt ,inte beroende av en ras.Min appaloosa hade dåliga hovar, men de är på bättringsvägen nu med AANHCP metoden, men jag vet många fullblod,quarter,tinker och varmblod som också har dåliga hovar såå..... :crazy: , bör inte ha med rasen att göra :angel: .

Det finns säkert appaloosor med dåliga hovar, liksom det finns det i andra hästraser. Dom appaloosor vi haft under årens lopp har alla haft mkt bra hovkvalitet men med dålig man och svans.

Min har bra hovar, men väldans lite man o svans.. =( fast jag har ingen erfarenhet av att de skulle vara vanligt.. men de förekommer väl.

Min granne har en Appalosa. Han rider året runt utan skor på den så hovkvaliteten kan det inte vara något fel på. man och svans har han som vilken häst som helst. (Nu är det ju bara den jag träffat så jag vet inte om hans häst är representativ för rasen.)

Kanske har att göra med vita hovar?

sen stämmer nog det där med man och svansen

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Puh
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 263
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 392
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
798
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka