Apråpå KM

Sv: Apråpå KM

invecklad historia det där haha... men jag tycker man borde anpassa KM efter vad man har för ryttare på klubben!
 
Sv: Apråpå KM

Menar det. Men vi får väl hoppas att det kommer snart så man kan få lite lag och så.. :smirk:
Japp, var funktionär idag, helt slut nu, var där i 9 timmar ungefär ;) :o
Var du med eller kollade du bara?
Fast det var ju riktigt många starter idag, så det var ju bra iallafall :D
 
Sv: Apråpå KM

Nu kom jag på vem du va ju!! :D Kommer tyvärr inte ihåg hur din häst såg ut, utan bara hur du såg ut :p ;)
Gick det bra för dig eller?
 
Sv: Apråpå KM

Vi har våran hoppning i LD (för alla) A1:a
Och så har vi LC2 dressyr för ponny/junior och LB:1 för seniorer..
 
Sv: Apråpå KM

Dressyr: LC:1, LB:1 och LA:1. Det går till så att alla rider på den nivån de normalt tävlar, och sen tar man procenten och alla tävlar mot varandra (kategorivis) :bow: Rättvist och bra! (Det är oftast de som rider på högst nivå som får högst procent, och därmed vinner...)

Hoppningen har vi två klasser i, en i LC/100 cm, och en klass två, där man själv väljer höjden och sedan hoppar banan två gånger, på så lika tid som möjlig (Här kan ju alla ställa upp, man blir ju ingen "riktig" klubbmästare, och får inget hederspris, bara rosett)


2003 var det inga storhästryttare som vågade vara med på KM i hoppning :o Så vi fick hoppa 80 cm istället :p På det sättet lyckades de skramla ihop 3 ryttare så att det iaf blev hel kategori :D
 
Senast ändrad:
Sv: Apråpå KM

Jo, men om det finns ett helt gäng som tävlar högre och ändå någon får igenom att vi ska ha det lägre för att alla ska kunna vara med, vad händer som om då om de "högre" vill vara med långt under sin nivå?? Jo de vinner och blir "skitsnackade" över att de som minnsann tävlar si eller så kommer in i en så låg klass/höjd, de är bara ute efter att vinna... precis om inte resten som är med men som inte tävlar på samma nivå i vanliga fall är ute efter att vinna, det är bara det att de inte har en chans mot dessa.
 
Sv: Apråpå KM

de e ju roligare om alla tävlar på sin nivå men ändå mot varann i KM
 
Sv: Apråpå KM

okej, jag kände igen dej tror jag från när jag såg dej tävla.... du var grymt lik din mamma också :p
Fick 55% i Lc och 52% i Lb, haha :rofl: ...
men det var andra gången pålle såg dressyrstaket, så jag får vara nöjd :p
 
Sv: Apråpå KM

okej men isf. får väl de duktiga välja om de vill ha äran med KM-titel + en massa skitsnack,
eller om de helt enkelt SKITER i KM eftersom de vet att de är bäst ändå, och satsar på att vinna större klasser ex. DM.
 
Sv: Apråpå KM

PÅ våran klubb så har vi flera klasser. Men KM klassen är iaf L:C .
Och i dressyr så är det lika dant fast KM klassen är L:B :p
 
Sv: Apråpå KM

Haha, jag får höra att vi är lika ganska ofta, kul att du la märke till det :p
Jo det var nån häst som gick och sneglade lite misstänksamt på dressyrstaketet, det kanske var din då? ;)
Var du med i KM:et förra året, eller ska du vara med iår?

Jag tycker att det egentligen är lite synd att det går på regional nivå, för alla kanske inte har sån licens eller vill rida regionalt, för det fanns ju ändå ganska många förutom ridskoleponnyerna på klubbtävlingen..
 
Sv: Apråpå KM

Vår klubb är inte speciellt stor, ca 150 medlemmar.

Hoppning går i LC på ponny (undantag för uppklassade ekipage), o 1,00m för häst. nytt från förra året, innan tävlade man max 1 klass lägre än vad man var placerad i.

Dressyren går i LC:1 tror ja, inte så insatt i dressyr i huvudtaget så..osäker.

Måste bara tillägga att ja vunnit km:et två år i rad på min ponny (hoppning) :p
 
Sv: Apråpå KM

mmm, lokal är mkt bättre... Man missar ju en del ryttare, eller det är ju dumt att sätta ribban så högt, det kanske är bättre med en lägre nivå, så kanske man kan locka några hopp-ponnyer iallafall...
jag vet inte om jag ska va med i Km, det går väl i LA3 och jag har ju
inte ens debuterat La1, men han går ju så bra på träning så det är eg. bara staketen som är problemen :D
Hoppkm ska jag inte va med i , men det vore kul... Nästa år får det bli, när jag debuterat 120.
jag red två misstänksamma (hopp)hästar och min var väl ändå inte lika tittig
som den andra jag red haha... hon ville knappt gå runt banan alls...
men hon är bara 5 i år och har heller aldrig sett staket så även där har jag en bra ursäkt :angel:
 
Sv: Apråpå KM

Så KM ska bara var för de som inte kommer längre än till klubbtävlingsnivån??
 
Sv: Apråpå KM

Vi har så man rider den högsta klass man har ridit felfritt (hoppning) eller över 50% (dressyr) på lägst lokal tävling. Om man inte har tävlat lokalt så hoppar man lägst 0.90m och LC:1. Det fungerar jättebra! Kategorierna är lektionsponny, lektionshäst, privatponny och privathäst. Vi skulle inte kunna ha en i varje ponnykategori för vi får knappt ihop startande som det är. Och vi skulle absolut inte kunna ha tex. lägst 1.20/LA. För då skulle vi inte få några deltagare överhuvudtaget.. :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Apråpå KM

Lokal skulle vara perfekt ju ;) Fast vi får väl se hur det blir..
Haha, jo staket är ju JÄTTE läskiga :p :rofl:
 

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: hamilton1
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 135
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 733
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp