APT utan tårta?

Är supermatmotiverad. Tror till och med att sambon ”klickertränade” bort nån grej jag gjorde med choklad när vi bodde i lägenhet, kan det ha varit att jag fick choklad när jag stängde skåpdörrar efter mig tro… 😆
Underbart! Det skulle lätt funka på mig med.


Allmänt:
Jag har brukat vara väldigt matmotiverad; finns något att äta är det alltid trivselhöjande för mig. Senaste åren har jag inte haft någon aptit och mått illa, så då är det fortfarande mysigt men inte samma ”ge mig vad som helst ätbart så blir jag lycklig”.

Mitt jobb har varit under rekonstruktion, vilket har inneburit att det enda som bjuds är kaffe/te på byråmötena som sker ett par gånger/år (inte i vardagen). Lunch betalas själv. Sommarfesten blev knytispicknick i en park där företaget bjöd på fördrink. För mig är det lite giltigt förfall; det FANNS helt enkelt inte pengar. Men såklart är det trevligt nu när det är bjudmiddag två gånger/år och lunchbuffé på möten ett par ggr/termin. Det känns i hela gruppen att det gör gott för motivationen.

Jag har till och med fått hemleverans på julbord och sommarlunch de senaste åren när jag inte jobbat alls/kunnat komma till tillställningar. Gesten är helt klart minst lika värdefull som maten.
 
Jag är oxå väldigt matmotiverad, jobbar kommunalt, vi får fika då och då, på studiedagar osv. Men, vi får lunch! Skollunch iofs, men finns alltid något att äta, stort salladsbord.
När vi har sena möten, APT, ämneslag osv hade jag önskat något sött, vi har pratat om i mitt arbetslag att fixa något sådant internt.
 
Jag är oxå väldigt matmotiverad, jobbar kommunalt, vi får fika då och då, på studiedagar osv. Men, vi får lunch! Skollunch iofs, men finns alltid något att äta, stort salladsbord.
När vi har sena möten, APT, ämneslag osv hade jag önskat något sött, vi har pratat om i mitt arbetslag att fixa något sådant internt.

FÅR ni lunch?

Fusk. Vi behöver betala för vår
 
Jag tror på de "små belöningarna" i vardagen så att säga. När vi nollade diktatlistan föreslog vi tårta från tillfälliga chefen till sekreterarna.... det mottogs med kommentar " eller så tar man med sig det i lönesamtalet". You wish att det har betydelse vid ett samtal en gång om året liksom..... Det är de små uppmuntrande sakerna i vardagen som gör skillnad, för lönen förändras inte drastiskt i mitt yrke, tvärtom är den väldigt låg. Behöver förstås inte vara fika som belöning, men som exempel.

Jag kommer från en privat vårdcentral där vi serverades enkel frukost, men ändock frukost (bröd, smör, ost marmelad) varje dag och fredagar bullar/frallor. Varje dag hade vi också frukt att ta fritt. Och förstås kaffe och te. Dock placerade de APT på lunchen, vilket är obetald arbetstid.... och när jag och fler ville ha betald för det så började de bjuda på sallad istället då.....
 
Jag är väldigt för uppmuntran och belöning med fika osv så vår enhet fika ganska ofta. Bjuder på frukost varje fredag, samt stor utvecklingsdag med alla måltider inkluderade. Därutöver så ser jag till att drivna medarbetare som är lösningsorienterade och drivna i sin tur får ordna worksshops/ träffar och då bjuda de som kommer, typ handledarträffar eller komma iväg tex på halvdagskonferens när det är något extra som behöver brainstormas kring. Jobbar som chef inom regionen och nu har vi precis fått uppmaningar om att spara in på allt sådant. Så himla trist. Våra anställda gör ett livsviktigt jobb och löser ut många av vårdens vardagsproblem utan att få erkännande eller lön värt namnet. Tror det är rent dumsnålt att spara in på sånt här.
Vad kostar inte vantrivsel och personalflykt?

Precis vantrivsel och personalflykt kostar enorma summor. På min förra arbetsplats, statlig myndighet, så var omsättningen på personal inom vissa områden 50 procent på årsbasis. Nu tror jag inte fika, frukt och lunch någon gång hade ändrat på det men att det aldrig bjöds på något överhuvudtaget tycker jag visar på något vis hur man ser på sin personal. Lägg till stress och urusel löneutveckling. Det tog ca 6 månader till ett år innan någon ny var fullärd lite beroende på vad man jobbade med. Många stannade inte ens i ett år. Otroligt slöseri med skattepengar.
 
Är matmotiverad, eller snarare fika/frukostmotiverad 😅 ett tidigare ställe jag arbetade på som inhyrd (lokalvårdare med ansvar för företagets kök) så bjöds det på frukostbuffé varje fredag med nybakade frallor som kom med taxi från bageriet 👌. Semlor, kanelbullar och påskgodis när den tiden var inne. Alltid frukt och kaffe i mängder (det var jag själv som bryggde det dock 😂 24 paket kaffe i veckan gick åt 🙄) sommargåva och julklapp till alla anställda, även oss lokalvårdare som egentligen inte var anställda. Hade dom konferenser/möten bjöd dom på lunch till deltagarna och blev det över så fick vi ta. Bästa matkulturen på någon arbetsplats som jag varit på tror jag 🤩
 
En gång i tidens begynnelse så jobbade jag på bredbandsbolaget. Där fanns det gratis läskautomater och oändliga korgar med frukt (och godis) och varje fredag aw med bubbel och snittar. Sedan gick det åt helvete och det första som försvann var läskautomaterna :D sedan aw och sist fruktkorgarna, vilket jag tyckte var lite snålt.

När jag jobbade på Telenor-uppdraget för Webhelp (Andelen kunder som ringde bara för att säga att det var bättre på BBBs tid! :rofl:) 2018 så kom det nya fruktkorgar varje dag, kanske försöker de ta sig tillbaka till fornstora dagar? :D
 
Egentligen oändligt matmotiverad, men har dessutom kämpat mig ner från att ligga på gränsen till svår fetma till en betydligt hälsosammare vikt. Så alla typer av fika, pizzabjudningar och liknande är jobbigt, drömmer om att det normaliseras att bjuda på mer spännande frukt och bär än typ äpplen och banan till företagafikor istället för enbart tårta. (Gnälligt jag vet, och kräver det inte, men drömmar)

Men har jobbat för både arbetsgivare som varit väldigt generösa med mat och dryckoch sådana som inte bjuder på något. Och jag föredrar helt klart den förstnämnda typen. Upplever att det generellt har varit bättre stämning på den typen av företag. Ofta lägger de ju mer pengar på personalvård rent allmänt.
 
Jag älskar när vi får goda grejer på jobbet!

Jobbet bjuder på godis/fika osv vid särskilda dagar. Typ godis vid påsk, selma på fettisdag, pepparkakor vid jul osv. Vi har dock rullande "fikaansvar" på våra mötesdagar där vi turas om att köpa förmiddagsfika. Men då är det främst gott bröd, extra gott pålägg osv. De flesta köper dock även choklad eller liknande till dessa tillfällen också. Älskart! Och framförallt så älskar jag att alla på mitt jobb tar med helt vanligt "riktigt" fika, dvs inga konstiga låtsasvarianter/bantningsvarianter som dadelbollar, bröd som mest består av frön eller liknande ;)
 
Egentligen oändligt matmotiverad, men har dessutom kämpat mig ner från att ligga på gränsen till svår fetma till en betydligt hälsosammare vikt. Så alla typer av fika, pizzabjudningar och liknande är jobbigt, drömmer om att det normaliseras att bjuda på mer spännande frukt och bär än typ äpplen och banan till företagafikor istället för enbart tårta. (Gnälligt jag vet, och kräver det inte, men drömmar)

Men har jobbat för både arbetsgivare som varit väldigt generösa med mat och dryckoch sådana som inte bjuder på något. Och jag föredrar helt klart den förstnämnda typen. Upplever att det generellt har varit bättre stämning på den typen av företag. Ofta lägger de ju mer pengar på personalvård rent allmänt.
När jag gick på medborgarskolan hade vi fika en gång i månaden. Var vissa som bara ville att det skulle vara bullar och sånt. Men våran klassföreståndare eller rumsansvarig eller vad det nu hette vid detta tillfälle var duktig på att det blandades. Så vi fick gott bröd och gott pålägg med mera regelbundet. En gång vart det flera som ville ut i motionsspåret och sen grilla men då kassaföreståndaren avskydde utomhus arrangerade hon kokt korv med bröd i vårat rum och gjorde lite hästmysigt istället. Saknar henne enormt grymt underbar människa som alltid gjorde det där lila extra.
 
Jag har för övrigt också jobbat på ett företag där man var frikostig med fika, godis och fredagsfrukost, men där var det snarare att alla tryckte i sig godis för att orka jobba 60-70 Tim i veckan utan betald övertid 🙃 där kändes det mer som en muta om vi säger så...
 
Helt obegripligt. APT ska inbehålla en vettig dagordning, någon som styr upp mötet så det blir effektivt och alla får komma till tals. Oandet och fnissandet för att chefen kommer med vaniljbullar förstår jag inte. Det är ju inte lekis. Jag uppskattar en god macka och kaffe när jag snubblar in på mornar på gemensamma utbildningsdagar. Blir det bullfika så är det väl ok. Men det ska ligga utanför mötet. Uppskattning på jobbet visas med ord/beröm och helst en slant i lönekuvertet.
 
På mitt jobb utesluter det ena inte det andra. Vi får jättemycket ätbart OCH jättebra löneökningar/beröm.
Jag har jobbat privat, statligt, kommunalt och nu regionalt. Flera olika arbetsgivare. Ser ingen övergripande koppling mellan frikostig gofika/måltider OCH bra arbetsmiljö. Snålhet däremot har ofta koppling till sämre arbetsmiljö. Dåligt arbetsklimat/ledning kan ju inte ursäktas med vaniljbulle. Då är det illa. Vi är väl inte får som går att få vart som helst med en hink havre.
 
Jag har jobbat privat, statligt, kommunalt och nu regionalt. Flera olika arbetsgivare. Ser ingen övergripande koppling mellan frikostig gofika/måltider OCH bra arbetsmiljö. Snålhet däremot har ofta koppling till sämre arbetsmiljö. Dåligt arbetsklimat/ledning kan ju inte ursäktas med vaniljbulle. Då är det illa. Vi är väl inte får som går att få vart som helst med en hink havre.

Jag ser istället en ganska tight koppling i att vara beredd att bekosta saker som kommer personalen till del och hamnar på kostnadssidan för företaget, med god arbetsmiljö och värnande om att folk stannar på företaget. Men har bara erfarenhet från privat sektor.

Däremot har du såklart rätt i att utebliven vaniljbulle mer är ett symtom på hur man ser på sådana kostnader, än det egentliga problemet att lösa, om man motvilligt tar fram en vaniljbulle då och då är det inte mycket vunnet. Men lite ändå. Att man mot sin vilja kan ta en sådan kostnad. Ett uns av frö till förändring?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp