Är det dumt?

nexxa

Trådstartare
Om ni hade köpt en gård där ni fått med mark som ni beräknade räka till 3-4 hästar för bete sommartid (och hagar vintertid) men ni ville ha dubbelt antal hästar, hade ni då kunnat tänka er att köpa en mark en bit ifrån er (allt från 500 m till ett par mil) för att släppa på bete sommartid, med tillgång till tex. lösdrift eller uteboxar vid regn? Är det dumt? Eller bra rent av? :confused:

Sv: Är det dumt?

Jag har arrenden på bete som ligger mellan två och fem kilometer hemifrån. Fungerar väldigt bra för då kan skilja på både åringar och ston och hingstar och ston åt på et bra sätt.

Att köpa bara en liten bit mark blir ju rätt dyrt med avstyckningskostnader och sånt, att arrendera är ju helt klart att föredra... Annars tycker jag väl inte att det är en dum idé, många kör ju iväg sina hästar en bit för sommarbete...

Tack för svaren!
Ja arende är förmodligen det bästa. Om man kunde hyra en rejältbit så man kan släppa flera hästar där (unghästar eller de som inte rids) så man kan ha få hemma alltså enbart de som motioneras.

en till fråga; hur hade ni löst hovslagarbiten? Anta att alla som går där enbart verkas, får man ut en hovslagare sådär bara som står och verkar utanför hagen? :crazy:

det är nog beroende på hovslagare, vet en hovslagare som jag hade som skodde ute medan jag höll hästen i grimma + grimskaft. men för egen del känns det säkrare att ha hästarna inne medan de skos å verkas

vi hade våra sommarhagar några mil från stallet i år. nej, hovis kom inte och verkade/skodde hästarna utanför utan vi körde "hem" dom för hovvård.

Okej! tack för svaret!
Tänkte att om man skulle satsa på en lösdrift kanske det varit en idé att också gjuta en bit extra bakom med bra belysning osv. För hovslagartillfällen så man slipper ta hem hästarna varje gång. Kan ju bli ett himla körande om man har en massa hästar :crazy:

Vi har ca 500 m. till vår sommarhage för unghästarna/de som ej rids och vi ser till så att alla är nyverkade när de gemensamt släpps och när Hovis behöver komma en gång under sommaren så promenerar vi hem allihopa (5-7 hästar) och de tas samma dag,så det blir en promenad under sommaren.

*kl*

Arrende är ju att föredra, och inte är det väl så många mindre gårdar som har sitt sommarbete precis vid husknuten (dvs om man inte har typ 2-3 hästar)

Vi kör iväg till stort sommarbete men tillgång skog där avelston och unghästar + pensionär går hela sommaren. Hovslagaren åker till hagen för hovvård. Har man väluppfostrade hästar som står still och att föl och unghästar är vana med att man lyfter hovar osv är det inga problem tycker jag. Inte tycker hovis det heller.

I ena hagen har vi naturligt vatten och i den andra kör vi dit vatten tank. Alla hästarna åker dit på ren semester iaf någon vecka varje sommar (tävlingshästarna)

Låter alldeles perfekt! :bow:
Finns säkert någon hovslagaren som kommer ut, mina pållar är änsålänge inte knepiga när det gäller hovvård

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite... 2
Svar
23
· Visningar
2 986
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 262
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 983
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 735
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka