Är det jag eller ha Hööks spottat upp sig? (läderkvalitet)

Sv: Är det jag eller ha Hööks spottat upp sig? (läderkvalitet)

nää utetäckena är inget att hurra över om man ser till priset.
Men mkt annat är bra :)

Fascinerande med täcken, rör ju inte alls Hööks och eg inte tråden, men jag har och har haft ett antal amigo. De har inte läckt, inte förrän år av vanvård när de tvättats flitigt i vanligt tvättmedel. Då har de dock blivit som nya när de fått en professionell impregnering.

De har inte läckt, inte förrän år av vanvård när de tvättats flitigt i vanligt tvättmedel.
Jag tvättar alltid mina regntäcken med vanligt tvättmedel och de läcker inte.

Prova tvätta dem var 14:e dag i 5 - 10 år, då brukar de ge sig tillslut. (Inte alls, men alla amigo har inte gett sig heller. Tror det beror mkt på häst med, hur mycket den rullar osv, så att ytskiktet repas/slits)

Åter till ursprungsfrågan....

Jag handlade från både Hööks och Börjes när jag 1984 köpte min första egna stora häst. Och då var det riktigt bra kvalite på både läder och täcken.
Då fanns ju så klart inte samma utbud på utetäcken eller ens innetäcken för den delen. Men jag köpte både innetäcken, Jutetäcken, och utetäcken, New Zealand... Tyvärr måste jag säga att dessa täcken verkar ha ett evigt liv... Dom används fortfarande ! ! !

Har även träns m.m kvar sen den tiden, så klart.... här slängs inget...

Men sen tycker jag att när Hööks flyttade från Tranemo till Borås sjönk kvaliten på både läder och täcken...
Inga av dom täcken jag fått från den tiden har hållit ute vätan, nästan tvärtom......
Och lädret har varit riktigt uselt...

Men dom senaste åren har deras läder återigen blivit riktigt bra, nu senast köpte jag det billiga kryssnosgrimmetränset att ha till vardags i dåligt väder och det provet hjar det klarat med acklamation ! ! !
Visst var det färgskiftningar i lädret, vilket knappt syns längre efter att ha använts, tränset är brunt. Men so what, vad kan man begära till det priset ? Speciellt som inte en söm har släppt eller trasmat sej...

Sista köpet är Troja-tränset, också det i brunt, och det är lika snyggt och mjukt som jag hade hoppats på. Tyvärr har det inte varit läge att använda det ännu då vi inte har haft ridbara vägar så detfår nog dröja en 2 veckor till eller så innan det kan testas...

Täcken köps nu bara av Svea Sverigetäcket eller Charlies Häst & Hunds eget märke då dessa täcken inte ger mina hästar skav eller läckage vid ruskväder.....

Jag var där höromdagen för att i desperation leta XFull träns, men tyckte nog kvalitén var ganksa kass.

Kass nog att jag inte skulle stå ut att ha den, men å andra sidan var Stübbens träns som jag också kollade på där lika kassa.

Båda ovannämnda klarade inte "böjtestet" och började visa små sprickor på ytan och i hålen när jag börjde på diverse remmar.

En del var stenhårda också, dock inte alla.

Gold Medals Artemis, och nån annan modell, var hårda och sprack på böjtest. (synd för jag ville ha ett Artemis och hade hoppats på acceptabel kvalité).

CH var isånnafall bättre tyckte jag, något mjukare och sprack inte lika mycket.

Stübben var väldigt flammigt i färgen (london färgat, Dublin modellen) och såg på ett av dom ut som att dom verkligen hade hällt kemikalier på det av misstag, hel flammigt.
Sprack också lika mycket som Glod Medal tyvärr. Synd för jag gillade stilen på det också.

Men visst, jag kanske är petig men tycker inte saker ska spricka om dom kostar lite halv mer som Artemis tränset eller Stübben gör.

Jag har ju ffa kollat på CH, dvs de billiga. De har klarat böj och vridtest. Men är mycket möjligt som du säger att den lite 'dyrare' kollektionen (HH och GM t ex) INTE är värda pengarna.

Att inte Stübbentränsen klarade vrid och böjtestet beror nog framför allt på att dom varit torra då dom oftast har hängt länge eftersom det är liten omsättning på dessa träns hos Hööks... :(

Själv har jag ett äldre GM-träns som med glans klarar vrid och böjtestet utan vidare trots "dålig" omvårdnad...
Fast det jag mest har märkt är att det är dom svarta tränsen ocm inte klarar vrid och böjtesten, vet inte varför med det kan ha något att göra med infärgningen av den svarta färgen...

Har urgamla svarta määrkesträns och alla dessa klarar testet utan vidare, Stübben, Hubertus, Zaldi m.m.
Plus dom flesta märkeslösa svarta tränsen också...

Men jag har övervägande bruna träns både märkes, Stübben, Hubertus, GG, HH, GM, CH m.m., och märkeslösa som alla klarar testet..... Jaa t.o.m. Hööks billiga krysnosgrimmeträns och det från några säsonger sedan med bling på pannbandet klarar testet
Däremot verkar det inte som om dom motsvarande svarta exemplaren klarar testet... Dessutom verkar dom även vara gjorda i något "pappers"liknande material... guuuäck....

Hmm, undrar om de har ojämn produktion? För jag har nu enbart svart läder, så allt jag 'pratat' om i tråden är svart läder. Oc är både mjukt, med 'lädrig' yta (inte papprig eller plastig), och klarar vrid- och böjtest.

Det billiga pullartränset fanns inte inne i rätt storlek, ska köpa ett sen när de kommer in. Det i fel storlek däremot vred, bände och böjde jag rejält på utan minsta problem. Tvärtom var det mjukt, mjukt. (Därav min förvåning).

Shettisens billiga 179 kronors törs jag inte böja dock :devil: Det känns inte bra i lädret ens när man tar på det, så..

Men, ingen aning hur bra de tå slitage och står sig i längden dock, all den svarta utrustning jag köpt nu på senheten. Där är frågetecknet.

Ja i så många år har jag haft något av dem, men jag tvättar mina täcken en gång om året.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?

Hästrelaterat

Tillbaka