Är det vanligt ?

Calazirya

Trådstartare
Fick precis veta att på min MVC vill man ha enskilt möte med bara mamman ?

Är detta vanligt, för jag blev jätte ställd och funderar nu på hur jag ska bemöta denna fråga :confused:

Jag vet inte om jag vill ha ett möte utan min sambo, han är en del av detta och vill vara med vid varje mvc-möte.

Funderar bara om detta är vanligt förekommande runt om i sverige?

/C

Sv: Är det vanligt ?

Det enskilda mötet är väl mest för att ta reda på huruvida ni har ett "bra" förhållande. Om han på något sätt misshandlar dig osv osv osv.

Jag kände mig djupt kränkt, inte för mig utan för min sambo när min BM sa att han inte fick följa med på nästa möte.

kl

Det är väl bara att inte gå med på det? Det MVC erbjuder är ju frivilligt! Jag skulle också känna mig väldigt illa till mods, det här är lika mycket min mans angelägenhet som min egen!

Lyckligtvis har de inte sagt något om något enskilt samtal på min MVC ännu.

//Julia

Ja exakt så känner jag också, jag kommer inte att gå med på ett sådant enskilt möte.

Ville kolla hur pass vanligt det var egentligen :)

Här i Motala hade de inga enskilda möten med bara mamman.

Eller, de sa att sambon inte behövde följa med på varje möte sen när de bara kollar urin, hjärtljud och mäter.
Då tyckte jag det lät lite elakt, det är ju hans barn också. Men det är nog bara av välmening iom att mina besök var 15 minuter och onödigt för honom att strula med att ta ledigt från jobbet för såpass kort tid.

Nej jag fick aldrig den kommentaren, min sambo var med på alla BM-möten. Mest för att jag hade så svårt att gå, men ändå :crazy:

Inget sådant på min MVC (Göteborg). För oss är det en självklarhet att gå tillsammans eftersom det är vårt barn och vår bm har inte antytt att hon skulle vilja träffa mig ensam heller.

*kl*
Men jag förstår inte varför det skulle vara så farligt? Kan ju finnas många olika anledningar. Trots allt är det ju kvinnans kropp som påverkas mest av graviditeten...
Kanske kan vara en möjlighet ta upp funderingar som man inte vill ta upp inför sin partner, (OBS behöver inte betyda att man har ett dåligt förhållande). Bara en tanke sådär.

Det är klart att det känns fel om man gärna vill gå tillsammans.

Men det är en viktig uppgift för mödravården att försöka upptäcka kvinnomisshandel eftersom det nu också är ett foster/barn inblandat. De måste fråga om de här sakerna och för en kvinna som faktiskt blir misshandlad kan det ju vara helt avgörande om hon kan komma på tu man hand med barnmorskan så att hon kan berätta om hur hon har det utan att hennes partner får reda på det.

Många vågar förstås inte berätta ändå. Men jag förstår absolut varför man försöker få till det här enskilda mötet och skulle inte bråka om det, av solidaritet med de kvinnor som behöver det.

Jag tänker absolut inte bråka :)

Men jag tänker inte heller ställa upp på ett enkilt möte, för mig känns det fel helt enkelt.

Bullfia: Ja det är min kropp, men jag och min sambo är öppna och kan prata om allt och jag känner inget behov att gå på ett ensamsamtal med BM :)

Kan inte minnas att min BM bad om enskilt möte med mig någon av gångerna som jag varit där.
Visserligen var sambon bara med på inskrivningen och någon gång när vi lyssnade på hjärtljuden, men inte heller då han var frånvarande kan jag påminna mig om att BM förde in samtalet på några frågor om sådant.

Kan inte minnas att min BM bad om enskilt möte med mig någon av gångerna som jag varit där.
Visserligen var sambon bara med på inskrivningen och någon gång när vi lyssnade på hjärtljuden, men inte heller då han var frånvarande kan jag påminna mig om att BM förde in samtalet på några frågor om sådant.
Var det nyligen? För mina kompisar som är barnmorskor har talat om att de numera är tvungna att fråga om våld/misshandel. Och inte bara vagt utan rakt ut. Min barnmorska har varit rätt generad när hon frågat och ursäktat sig väldigt för att hon måste fråga...

Jag hade inget enskilt möte jag gick på MVC här i Göteborg. Min sambo kunde inte följa med på ett av möterna och när jag kom själv så frågade min barnmorska vart han var. Hon var/är supergooo :) För henne var det lika självklart att båda kom.

Tror inte att vi har sånt här på min MVC för jag har inte blivit tillfrågad om sånt möte.
Jag har varit själv på ett möte och det togs aldrig upp där.

*kl*
Men jag förstår inte varför det skulle vara så farligt? Kan ju finnas många olika anledningar. Trots allt är det ju kvinnans kropp som påverkas mest av graviditeten...
Kanske kan vara en möjlighet ta upp funderingar som man inte vill ta upp inför sin partner, (OBS behöver inte betyda att man har ett dåligt förhållande). Bara en tanke sådär.

Jepp, det är kvinnans kropp som påverkas mest och jag tror det kan vara bra för mannen att få veta mer om vad som faktiskt händer. Just för att det inte är han som påverkas fysiskt. Han kan ju liksom inte sätta sig in i det hela direkt. Ibland vet nog jag lika lite som min sambo om vad som händer med kroppen.

Vill man prata med bm enskilt kan man ju helt enkelt be partnern stanna hemma någon gång eller så ringer man och ber om en telefontid med bm.

Var det nyligen? För mina kompisar som är barnmorskor har talat om att de numera är tvungna att fråga om våld/misshandel. Och inte bara vagt utan rakt ut. Min barnmorska har varit rätt generad när hon frågat och ursäktat sig väldigt för att hon måste fråga...

Jag går hos MVC nu och har än så länge (är i v. 33) inte fått någon fråga om misshandel. Kan det inte vara så att de måste fråga och utreda vidare om misstanke om missförhållanden finns? Även vid en rak fråga kan man ju inte räkna med att en misshandlad kvinna erkänner att hon blir misshandlad.

Jag går hos MVC nu och har än så länge (är i v. 33) inte fått någon fråga om misshandel. Kan det inte vara så att de måste fråga och utreda vidare om misstanke om missförhållanden finns? Även vid en rak fråga kan man ju inte räkna med att en misshandlad kvinna erkänner att hon blir misshandlad.
Nja, jag fick uppfattningen att det ingick i deras uppgifter att fråga alla. Eftersom just detta att få en direkt fråga kan vara den utlösande faktorn för någon som inte vågar ta steget att ta upp det själv. Men det kanske var fel helt enkelt.

Jag tycker i alla fall att man måste komma ihåg varför man gör på det ena eller det andra sättet även om det känns avigt för ens egen situation. I största allmänhet är det förstås toppen att så många pappor är delaktiga och går med till MVC!

Jag bor i Värmland och fick barn i början av året. Blev aldrig frågad om misshandel och något enskilt samtal var det aldrig tal om.
Däremot fick jag gå och träffa BVC-sköterskan ensam en tid efter förlossningen, för att prata om hur jag hade mått efteråt osv.

Jag minns inte att de frågat mig om vår relation. Inte heller att jag ska komma sjäv. Jag förstår inte heller vad han skulle göra där, sittandes på en stol och glo.

Han följde med på inskrivningen och på utbildningen. Sen var han med på sista BM-besöket och så ett BM-besök när han hade semester.

När jag var gravid så frågade dom inte mig om ett enskilt samtal. Och detta var år 2002. Men sen så fick jag alltdi gå själv. Exet följde med ett par gånger på föräldra kursen och på ett ultraljud.

Mv

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
1 055
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 271
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Någon som gjort det eller funderar på det? 😊 Vore superkul att se bilder och/eller höra era tankar och idéer kring det. En av mina...
Svar
18
· Visningar
1 136
Övr. Barn Jag vet inte om den här hör hemma på Barn eller på Allmänt, men nu fick den hamna här. Om moderator vill flytta på den så går det...
Svar
18
· Visningar
953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka