Är det värt att dra honom inför rätta?

Philosophia

Trådstartare
Min hund blev biten för snart 1 1/2 år sedan vilket resulterade i veterinärkostnader på 30000 kr (efter att försäkringsbolaget hade täckt upp).

Han som äger hunden som bet sa först att det inte var några problem, han skulle betala. Men när han insåg att han inte hade någon hemförsäkring (ansvarsförsäkring) som kunde täcka beloppet så ville han helt plötsligt inte längre betala. Han fick dock 5000 kr av kvinnan som höll i hans hundar som han betalade till oss.

Han är med andra ord skyldig oss 25000 kr. Han har flera gånger sagt till vår jurist att han ska betala men det kommer alltid något mellan. Nu har det gått så lång tid att vi bara måste lämna in en stämningsansökan (jag hade gärna gjort det tidigare, men vår jurist har inte direkt ingefära i baken).

Saken är den att juristen har kollat upp hundägarens ekonomi och har sett att han tjänar ca. 6000 kr om året (konstigt nog eftersom tiken som bet fick 7 valpar som förmodligen borde inbringat ca. 15000 kr stycket innan omkostnader). Med andra ord kan det bli mycket svårt att få pengarna ens efter en tvist. Tidigare hade han en bostadsrätt, men den har han hunnit sälja medan vår jurist har försökt att förhandla.

I ljuset av detta, samt att det tar tid, pengar och energi, är det värt att dra honom inför rätta? Eller finns det andra vägar jag kan gå, exempelvis genom SKK (han har kennel och tiken som bet är hans "stamtik")?

Sv: Är det värt att dra honom inför rätta?

Nu har det gått så lång tid att vi bara måste lämna in en stämningsansökan (jag hade gärna gjort det tidigare, men vår jurist har inte direkt ingefära i baken).

Kanske går snabbar med en ananas där bak.. måste ju riva ganska bra. :smirk:

Tycker att det är skamligt att ni inte fått det betalt än.
Klart att du ska fortsätta kämpa!
(det är ju en del pengar som det handlar om..)

/ Lisa

Jo, visst är det mycket pengar. Jag ska ta ett snack med mitt försäkringsbolag och höra hur mycket av en rättegång de täcker.

Allmänt: Det var någon annan här på buke som var i motsvarande situation och gick till tingsrätten. Vem var det nu igen och hur gick det?

Just nu känner jag bara att jag inte orkar. Men samtidigt har han varit så nonchalant (hundägaren alltså) så det börjar kännas som en principsak, snarare än en penningfråga.

Ställ frågan på senior istället..finns säkert dom med juristkompetens...annars finns 2 på "trav"som kanske kan hjälpa dig med funderingarna

Jo, men den skulle säkert ändå flyttas till hund. Sedan är jag ju inte ute efter den juridiska frågan. Den är jag på det klara med. Snarast funderar jag lite allmänt kring huruvida det är värt besväret om jag ändå aldrig kommer att få tillbaka pengarna.

Just nu känner jag mig bara så trött, det är mycket annat just nu och jag orkar egentligen inte ta itu med det, samtidigt som jag inte vill att hundägaren ska undslippa sitt ansvar.

Men tack för att du svarade! :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 845
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa... 8 9 10
Svar
194
· Visningar
22 080
Senast: Migo
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon... 2
Svar
20
· Visningar
6 012
Senast: Hjalti
·
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte... 2
Svar
22
· Visningar
3 654
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka