Är det värt att försäkra?

Ämelie

Trådstartare
1. Det är svindyrt
2. Självrisken är skyhög
3. och trots att jag snällt betalat Fenans svindyra premie så för jag inte ut ett öre av att hon fick transportsjukan, 5000:- åt helvete! + premien som inte var speciellt billig :crazy:

Och nu har hästfan fått TVÅ reservationer i försäkringen (en håller på att utredas, men det har tagit 2-3 månader för försäkringsbolaget att utreda och än är det inte klart)

Funderar starkt på att skippa försäkringen!
Andra hästen har ändå varit sjuk endel... men av 3500:- (en av vet. räkningarna, sparkskada) så fick jag tillbaka 136:- trots att hon fått astma och haft två sparkskador på 2 år så skulle det blivit billigare för oss att inte haft hästen försäkrad.

Visst om hästen dör får man ut hela livbeloppet och om hästen skulle bli JÄTTE sjuk så skulle det kanske vara till nytta. Men annars?

Varför betalat 8000:-/år för något som man inte ens får?

Hur gör ni?

Sv: Är det värt att försäkra?

Kollat med andra bolag?

Jag tycker oxå det känns onödigt att betala 6 tusen nånting/år..

Ajdå :( Men går det inte att flytta ändå? Vi gjorde det med bilförsäkringen.

Vad har du för bolag? Min häst är registrerad hos Folksam och det har aldrig varit några problem... Premien har istället sänkts och jag har fått högre vetvård osv utan extra kostnad.

Jo flytta går säkert, fast då måste jag väl betala yttligare en premie? och de har jag inte lust att lägga ut pengar på just nu.

Agria har jag. Hade tänkt välja folksam, men agria var det ända telenummer som jag hade just då jag blev tvungen att försäkra (Panik försäkring, gick fort att köpa häst ;) ) Valde Agria i början, IFALL det skulle hända något under transporten. Hade tänkt byta så fort hon kom hem, men då var hon ju sjuk :(

Någon som valt att INTE försäkra sina hästar?

Har räknat ut att om jag betalar premien i 3-4 år så har jag betalt ihop hela köpe summan för hästen. Kanske är det bättre att spara dessa pengar istället och lägga på ett speciellt hästkonto, kan det löna sig?

Men då kanske ni hade månadsbetalning? Jag betalar 2ggr/år.. så i slutet av sommaren ska nästa premie betalas.

oj, insåg nu att jag lagt tråden helt fel... någon moderator som vill vara snäll att flytta kanske?

problemet är väl om hästen går o blir rejält dålig o måste stå på klinik i flera dagar eller kanske tom opereras, sånt är rejält snordyrt...

jo de är ju det... fast operationer är det inte tal om här uppe iaf... Finns inget sånt här uppe! Så frågan är ju om man vågar ta risken?

Vi tokbetalar (okej, inte riktigt :p) och är toknöjda med vårt bolag! :bow:
Nu t.ex., ena hästen är dålig, har t.o.m. bott på kliniken en period för utredning m.m. och bara det gick loss på över 11'000kr - vi betalade 460kr! Och detta för otroligt diffusa problem etc, något som man inte ens kan hitta.
När det smäller så smäller det högt.
Ponnyn min blev sjuk och fick buköppnas - det kalaset gick på 40tkr. Det är ju knappast som att man kan kasta fram sådana pengar i en handvändning, vi kan det då inte. Livförsäkringen kanske inte är världens grej att ha, vilket ändå är väl tilltaget på båda våra, men jag vet inte... Jag skulle inte våga chansa.
Betalar mer än 8000kr/år.

Vad snurrig jag låter, du får försöka ta det... bra :p

inte ens buköppningar vid tarmvred o sånt?

nope, närmsta är strömsholm 70mil bort!

men det måste ju gå att operera hästar i norrland?
tar ni bort dom annars?

Typ! nämen... Vet flera som kört sina hästar 70mil (om hästen kan tänkas klara resan) för att få dem buköppnade. bla. hingsten som kom 2:a (eller var det 3:a?) på inomhus sm i ponnyhopning 2006.

Haha, en kompis körde sin häst till strömsholm för de trodde hon skulle bhövas buköppnas, var jätte dålig! Men när de lasta ur hästen på strömsholm var den pigg och frisk, haha! :rofl:

nej men gud vad hemskt! haha, eller inte hemskt utan bra men ändå! vilken jääävla resa!

hursomhaver skulle jag nog inte våga ha min pålle oförsäkrad.

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 200
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och... 2
Svar
36
· Visningar
5 208
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 959
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla... 2
Svar
38
· Visningar
4 241
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka