Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
Enligt mitt bonusbarnbarn har jag jejusher :p (Resurser alltså.) Alltid våtservetter och toapapper/näsdukar i både bil och handväska. Vatten finns alltid med liksom vanliga värktabletter och plåster. Något att äta om jag ska längre är självklart liksom att extrafiltar, fårskinn och dylikt alltid finns inne i bilen. Hunden kan jag ta ur buren framåt vid behov. Hemma finns det alltid mat för minst en månad i frys och skafferi och så även någon form av kolsyrat vatten. Vattenrening finns också. Sambon brukar fråga om jag tror att allt är stängt jämt så som jag hamstrar. Alltid redo typ. Jag avskyr att bli strandsatt och planerar för det värsta och förväntar mig det bästa :) Ett resultat av att ha varit tvungen att förlita mig på mig själv i mångt och mycket och att åka till affären när andan faller på inte alltid har varit en möjlighet.
Mitt enda bekymmer är om strömmen går långvarigt när det är minusgrader. Ström behövs för att starta traktorn som driver elverket :banghead:
Ström för att starta traktorn??

Jag utgår från att dom som då hade friluftsutrustning nog klarade sig bättre än den utan.
Igen, varför är det omöjligt att klara en vecka i -20 i en lägenhet om man utöver det som finns i en vanlig lägenhet har utrustning som gör att man skulle klara en vecka i -20 utomhus?
Vore det verkligen bättre för mig att knalla ut i skogen?

Laga mat och smälta vatten kan jag ju göra på balkongen.
Märk väl, jag har inte skrivit att man inte skulle klara en vecka, jag skrev "efter en vecka", hur är det med läsförståelsen? ;)

Moderna dataålders-generationen kommer att få det svårt när nätet ligger nere och dom inte frekvent kan uppdatera fejjan, instagram eller ens skicka sms, vojne-vojne. :nailbiting:

Jag skulle jättegärna vilja veta av överlevnadsexperten varför man inte kan bo i en lägenhet på vintern utan en värmekälla. Jag frågade därför om tältet. Lite omvänd fråga.
Allting går utom sperma och tennsoldater.

Gammalt fint militärt ordspråk. :p

Märk väl, jag har inte skrivit att man inte skulle klara en vecka, jag skrev "efter en vecka", hur är det med läsförståelsen? ;)

Moderna dataålders-generationen kommer att få det svårt när nätet ligger nere och dom inte frekvent kan uppdatera fejjan, instagram eller ens skicka sms, vojne-vojne. :nailbiting:
Men igen, säg då 14 dagar. Ska jag gå ut i skogen eller stanna kvar i lägenheten?

Jag har ju mer bra att ha saker i bostaden än jag kan transportera på ett vettigt sätt?

Men igen, säg då 14 dagar. Ska jag gå ut i skogen eller stanna kvar i lägenheten?

Jag har ju mer bra att ha saker i bostaden än jag kan transportera på ett vettigt sätt?
Jag är hursomhelst hyfsat säker på att det varken kommer vara instagrambrist eller kyla som kommer ta livet av mig om jag väljer att stanna kvar i lägenheten. Jag har ju mycket svårt att tro att mina vintersovsäckar enbart fungerar utomhus.

Sen att jag kan dö av annat är inte det min fråga gällde.

Javisst. Men det är en annan diskussion.

Det jag på riktigt är nyfiken på är varför det enligt @mcgyver skulle vara bättre för mig att sova ute i -20 än en lägenhet med samma utrustning?
Äh, skulle vi bli utan ström någon lite längre tid under den kalla årstiden, så är det ju extremt smidigt för grannarna i våra flerbostadshus att sova många i samma lägenhet. Då går det inte heller åt så mycket bränsle bara för att hålla oss varma.

Äh, skulle vi bli utan ström någon lite längre tid under den kalla årstiden, så är det ju extremt smidigt för grannarna i våra flerbostadshus att sova många i samma lägenhet. Då går det inte heller åt så mycket bränsle bara för att hålla oss varma.
Jag tänker att bränsle är viktigast för mat och vatten. Värmen får man nog jobba upp själv och bevara med isolering. Typ sovsäckar och täcken.Föddes det inte extra många barn efter gudrun?

Jag tänker att bränsle är viktigast för mat och vatten. Värmen får man nog jobba upp själv och bevara med isolering. Typ sovsäckar och täcken.Föddes det inte extra många barn efter gudrun?
Jag menar kondomer brukar ju finnas i del överlevnadskit, för att tex fylla med vatten. Och tamponger ska vara riktigt bra att få fyr på brasor .. ..

Senast ändrad:
Nu är jag inte den personen i ettan i innerstaden (även om jag också bor inne i en hyffsat stor stad iofs). -10 utomhus skulle inte bli -10 inomhus, men visst skulle det vara bra kallt.

Vad skulle man bylsa på sig? Tja, först tänkte jag förstås på vinterkläderna. Även personer i innerstaden har väl oftast en jacka som är något varmare än på sommaren, men absolut, inte samma som de som rör sig ute i skogen på vintern eller nått. Men sannolikt har dessa personer ett helt gäng t-shirts, skjortor, tröjor osv hemma. Lager på lager på lager, gör att man blir klädd varm även om det är sommarkläder. Det var det jag menade med att bylsa på sig. På med så många sockor som går, tshirtar, tröjor, byxor mm.

Lakanen och handdukarna var exempel på extragrejer om man inte har en enda filt, de räcker inte i sig men de hjälper.

Visst kan det bli svårt om det händer de dagarna som inträffar nångång med några års mellanrum där det är -20 till -30, men det är ju ett jäkla sammanträffande då också:) Men visst köper jag vad du menar där, om vi ni snackar prepper så är det väl att vara förberedd för typ allt. Men jag resonerade mer om vad folk ändå har som inte ens tänkt "prep" nångång i livet..

En fördel förstås om det nu skulle hända när det är säg -10 eller lite kallare är att det är torrt utomhus, så man slipper iaf den värsta risken att komma in blöt i ett ouppvärmt hus utan något bra ombyte. Svårare att torka nått då också.

Det är en väldig skillnad på att klara sig utomhus i tält och inomhus i lägenhet, hur menar du då? Inget tält är lika bra som en lägenhet direkt.

Ja, folk kan förstås dö av kyla utomhus men vad har det med saken att göra?

Riktigt kallt väder betyder inte att det därmed måste vara som värst blåst. Men min poäng var ändå att det väldigt sällan är -30 i storstadsregionerna, och ännu mer sällan nån längre tid i sträck.

Varför är du så fientlig? Jag bor inte i Stockholm eller söder om Stockholm FYI.

Med rätt utrustning så går det såklart bra att tälta utomhus i kalla temperaturer, men vi pratar inte om det här. Inget här i tråden gäller liksom en jämförelse på att tälta utomhus på vintern med bra utrustning vs att klara sig i sin lägenhet några dagar. Min poäng är temperaturer man kan klara av, och det kommer vara varmare inne i ditt lägenhetshus än de kallaste dygnstemperaturerna utomhus. Du kommer ha bättre skydd från blöta inne i lägenheten än utomhus, du kommer kunna torka kläder och annat lättare.

Och, jo, det är relativt ovanligt att det blir kallare än -30 i stan om vi inte pratar om de allra nordligaste städerna.

Du vet mycket väl hur du bemötte mig, därav sa jag "fientlig". Men det spelar egentligen ingen roll.

Vi pratade om stockholms innerstad när du började svara mig. Jag vet att det finns "städer" uppe i norr också, men det kände jag inte riktigt vara så relevant till vad vi pratade om. Det kommer inte vara -30 på södermalm långa perioder, dygnet runt väldigt ofta, om vi säger så. Om vi pratar om städer i norr gäller helt andra saker, såklart. Men då är det även mer troligt att folk har andra förutsättningar, tillgång till varmare kläder osv (nej, inte alla kanske, men fler).

Vi pratade inte om jämförelser med tält. Jag tog upp det som ett exempel på att man kan sitta inomhus även om det inte är +15C utan att förfrysa, om man bylsar på sig.

Självklart kunde man slå upp ett tält i lägenheten.
Nu har jag samlat ihop det jag har svarat dig på, nej vi pratade inte om Stockholms innerstad när jag började svara dig, jag började svara dig med att det inte alls var särskilt ovanligt med -30 i storstäder. Jag förklarade varför ett tält i vissa fall är bättre än en lägenhet och jag är fientlig? Det är lätt att slänga ur sig sånt när man känner sig trängd, det kan jag absolut förstå men jag uppskattar om du istället kunde diskutera sakfrågan istället för att gå till angrepp och sen hitta på en diskussion som vi inte har haft och rättfärdiga dig utifrån det.

Det viktigaste är ju värme och vatten
Vattnet har jag självtryck på, så där behövs ingen el.
Värmen: Där är det vattenburna systemet spetsats med glykol..så det tål ner till mins 25.
Det normala systemet kräver både fläktar och el till skruvar o hudral-system.
Men jag har både ett litet elverk och jag kan köra cirkulationspumparna via bilbatterier.
Det gör att jag kan elda med fastved om extern el skulle kollapsa. Har fastved för ngr månader i vedboden.
Om inte det skulle räcka så tar jag för mig av de torrträd jag sparat åt fåglarna.
Torrvaror, matolja o konserver finns så vi klarar oss till midsommar och tack vare en gammal vedspis/ugn så klarar det sig med..Har sina fördelar att bo på landet i en gammal dragig kåk med "analoga" eldstäder kvar i brukbart skick.
Har fyllt stora dieseltanken så både bil o maskiner klarar sig fram till midsommar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka