Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
Kan jag bo i tält i mer än en vecka utan värmekälla på vintern? Utomhus alltså?

Självklart med rätt utrustning och kunskap. Men värmekällor (eld) lär du ju använda, för matlagning, värme då o då, torka saker, osv. Tänk på alla expeditioner och vandringar som görs på vintern. Men toklätt är det ju inte!

Jag brukar undvika att svara i sådana här trådar för min egen mentala hälsas skull ;) och tar numera inga diskussioner för när jag kommer med en fungerande och väl beprövad lösning så brukar det komma 20 frågor i stil med "men kan man inte göra si eller så istället" och när jag förklarat varför kommer nån wannabee-prepper med en "genomtänkt" men inte praktiskt fungerande lösning. Det sitter alldeles för många "preppers" av "kan-inte-klara-mig-själv-utan-mamma"- generationen framför datorerna och tycker så mycket men i praktiken är dom helt hjälplösa och kommer att dö som flugor om det blir verklighet av nåt hot för ingen lär hjälpa dom, eller, det FINNS INGEN längre som KAN hjälpa dom, det är den krassa verkligheten. Jag har erfarenhet sen 70-talet på överlevnad i arktiskt klimat och jag kan bara säga, "nää, man KAN INTE bo kvar i en lägenhet på vintern mer än högst en vecka utan värmekälla" och då menar jag inte en sketen bricka med värmeljus utan minst en vedspis. Om fortfarande ingen tror på det så är det testat i praktiken av våra myndigheter.

Ska man bo kvar i samma kåk så är det källare under markplan som gäller, ingenting annat.
Jag är ärligt talat nyfiken på varför det inte går?

Jag har sovsäckar som duger till sådär -20 (Det är extremt sällan så kallt i Göteborg)
+ extra sovsäckar och liners utöver olika vanliga täcken och sånt.

Fördelen när jag tältade i -10 med sämre utrustning var ju att snön isolerade men inomhus är det ju mindre vind?

:confused: Fientlig? Spännande, jag förklarar saker som du tydligen inte visste och då är jag fientlig? Jag har hela tiden utgått från vad du har skrivit, du ifrågasatte om tält kunde vara bättre än lägenhet och jag förklarade varför, du hävdar att det är sällan minus 30 i storstads regionen och jag påpekar att det finns rätt gott om stora städer norr om Stockholm som har -30 nästan varje år. Har du minusgrader i en lägenhet så kommer du inte att kunna torka några kläder, däremot går det fint att torka kläder i ett tält. Men självklart är det allra bästa ett hus som du kan värma med en rejäl värmekälla bättre än ett tält, men ett tält kan vara ett bättre alternativ än en utkyld lägenhet. Ett alternativ kan vara att slå upp tältet inne i lägenheten och på så sätt få bättre förutsättningar.
För mig personligen är det dock inga problem som jag har skrivit tidigare i tråden, kamin och öppenspis gör att jag klarar mig rätt bra i vårt hus, något som vi har testat på när bergvärmen la av mitt i vintern, naturligtvis på en helg och ja det var -30 och vid det tillfället höll det i sig i två veckor, vi fick igång bergvärmen efter två dygn.

Du vet mycket väl hur du bemötte mig, därav sa jag "fientlig". Men det spelar egentligen ingen roll.

Vi pratade om stockholms innerstad när du började svara mig. Jag vet att det finns "städer" uppe i norr också, men det kände jag inte riktigt vara så relevant till vad vi pratade om. Det kommer inte vara -30 på södermalm långa perioder, dygnet runt väldigt ofta, om vi säger så. Om vi pratar om städer i norr gäller helt andra saker, såklart. Men då är det även mer troligt att folk har andra förutsättningar, tillgång till varmare kläder osv (nej, inte alla kanske, men fler).

Vi pratade inte om jämförelser med tält. Jag tog upp det som ett exempel på att man kan sitta inomhus även om det inte är +15C utan att förfrysa, om man bylsar på sig.

Självklart kunde man slå upp ett tält i lägenheten.

Jag är ärligt talat nyfiken på varför det inte går?

Jag har sovsäckar som duger till sådär -20 (Det är extremt sällan så kallt i Göteborg)
+ extra sovsäckar och liners utöver olika vanliga täcken och sånt.

Fördelen när jag tältade i -10 med sämre utrustning var ju att snön isolerade men inomhus är det ju mindre vind?
Jag skulle jättegärna vilja veta av överlevnadsexperten varför man inte kan bo i en lägenhet på vintern utan en värmekälla. Jag frågade därför om tältet. Lite omvänd fråga.

Självklart med rätt utrustning och kunskap. Men värmekällor (eld) lär du ju använda, för matlagning, värme då o då, torka saker, osv. Tänk på alla expeditioner och vandringar som görs på vintern. Men toklätt är det ju inte!
Jag vet att man kan det. Men jag ville gärna att experten förklarade skillnaden på tält o lägenhet.

Jag skulle jättegärna vilja veta av överlevnadsexperten varför man inte kan bo i en lägenhet på vintern utan en värmekälla. Jag frågade därför om tältet. Lite omvänd fråga.
Är det väldigt kallt kan jag tänka mig att det är bättre att inte sova i tält inne om tältet riskerar att isa igen.
Då får man kanske välja mer kyla mot risken att kvävas i tältet.

Är det väldigt kallt kan jag tänka mig att det är bättre att inte sova i tält inne om tältet riskerar att isa igen.
Då får man kanske välja mer kyla mot risken att kvävas i tältet.
Men jag menar inte att tälta inomhus även om jag förstår principen. Ett välisolerat rum måste ju vara bättre än att sova i en park.

Kan jag bo i tält i mer än en vecka utan värmekälla på vintern? Utomhus alltså?
Jadå, elda och torka kläder går ju att göra utomhus vilken årstid som helst och torrt tände finns på alla smågranar även om det regnat en månad. Kylan är inte största problemet, det är fukten faktiskt. Fukt + kyla då dör man så man ska se till att inte bli svett.

Men jag menar inte att tälta inomhus även om jag förstår principen. Ett välisolerat rum måste ju vara bättre än att sova i en park.
Det finns inga välisolerade bostäder i städernas moderna bebyggelse, dom är byggda så billigt som möjligt och måste därför tillföras energi i ganska stor mängd, dom har sämre varmhållningsegenskaper än min gamla dragiga kåk utan trossbotten.

Vill du räkna på det så kolla upp hur stor sammanlagd radiatoryta bostaden innehåller samt hur stor framlednings respektive returtemperatur dom har vid en specifik utomhustemperatur för att hålla bostaden vid tex. 20+ så får du fram förbrukningen. Det finns säkert beräkningsunderlag och formler på nätet men då måste du ha tillgång till aktuell bostad och kunna logga temperaturerna minst ett dygn.

Det finns inga välisolerade bostäder i städernas moderna bebyggelse, dom är byggda så billigt som möjligt och måste därför tillföras energi i ganska stor mängd, dom har sämre varmhållningsegenskaper än min gamla dragiga kåk utan trossbotten.

Vill du räkna på det så kolla upp hur stor sammanlagd radiatoryta bostaden innehåller samt hur stor framlednings respektive returtemperatur dom har vid en specifik utomhustemperatur för att hålla bostaden vid tex. 20+ så får du fram förbrukningen. Det finns säkert beräkningsunderlag och formler på nätet men då måste du ha tillgång till aktuell bostad och kunna logga temperaturerna minst ett dygn.
Det är väl ingen som har tänkt hålla 20 grader varmt? Jag tänker mig att det blir lika kallt ute som inne. Men det är lä och torrt. Och med en bra sovsäck bor jag hellre inne i ett lägenhetsrum än i ett tält utan värmekälla.

Det är väl ingen som har tänkt hålla 20 grader varmt? Jag tänker mig att det blir lika kallt ute som inne. Men det är lä och torrt. Och med en bra sovsäck bor jag hellre inne i ett lägenhetsrum än i ett tält utan värmekälla.
Ska du räkna på energiåtgång så måste du ha vissa parametrar som är fasta och där används just 20+. Du borde fråga folk från Balkan som levt just så när det var krig och vinter där, och hur dom klarade det och var dom bodde och vad dom gjorde.

Ska du räkna på energiåtgång så måste du ha vissa parametrar som är fasta och där används just 20+. Du borde fråga folk från Balkan som levt just så när det var krig och vinter där, och hur dom klarade det och var dom bodde och vad dom gjorde.
Så du kan inte bara svara på om det är kallare att sova inne i ett ouppvärmt hus än ett tält utomhus med tanke på vind och att det är torrt på golvet?

Fast varför ska @Luff räkna på energiåtgången för att värma ett rum till +20 när frågan är om det inte är bättre att sova i ett rum än utomhus i tält om det är kallt?

Jag utgår från att dom som då hade friluftsutrustning nog klarade sig bättre än den utan.
Igen, varför är det omöjligt att klara en vecka i -20 i en lägenhet om man utöver det som finns i en vanlig lägenhet har utrustning som gör att man skulle klara en vecka i -20 utomhus?
Vore det verkligen bättre för mig att knalla ut i skogen?

Laga mat och smälta vatten kan jag ju göra på balkongen.

Jag utgår från att dom som då hade friluftsutrustning nog klarade sig bättre än den utan.
Igen, varför är det omöjligt att klara en vecka i -20 i en lägenhet om man utöver det som finns i en vanlig lägenhet har utrustning som gör att man skulle klara en vecka i -20 utomhus?
Vore det verkligen bättre för mig att knalla ut i skogen?

Laga mat och smälta vatten kan jag ju göra på balkongen.
Alla lägenheter har inte balkong.

Nä men alla har en dörr ut.
Självklart är det lättare att klara sig om man har vedspis, egen brunn och sådant.
Men att det som @mcgyver påstår, skulle vara helt omöjligt att klara sig i en vecka i en lägenhet har jag väldigt svårt att tro, i alla fall inte om man har vettiga friluftsprylar.

Det är nog vatten som vore det största problemet. Men jag har yxa, dunke och cykelkärra och reningsmedel för 170 liter så omöjligt är det ju inte

Självklart är det lättare att klara sig om man har vedspis, egen brunn och sådant.
Men att det som @mcgyver påstår, skulle vara helt omöjligt att klara sig i en vecka i en lägenhet har jag väldigt svårt att tro, i alla fall inte om man har vettiga friluftsprylar.
Tror det handlar om vilken sorts människa man är?

Det finns människor som aldrig vandrat eller någonsin tänt eld på något annat än grillkol med hjälp av tändvätska.

Eftersom det finns folk som sätter sig i bilen och kör långt mitt i snöstorm iklädda klänning, strumbyxor och pumps eller bara kostym och lågskor - så tror jag att det finns många som skulle få det svårt utan hjälp av andra mer vana.

Det fina i kråksången är att vi människor brukar vara duktiga på att hjälpa varann om det är kris. Jag har i starkt och varmt minne allt som skedde vid den stora branden i västmanland. Alla människor som helt utan inblandning från myndigheter arrangerade och fixade hjälp och förenödenheter.

Tror starkt att det blir likadant om någon kris uppstår på andra ställen också. Vi hjälper varann.

Tror det handlar om vilken sorts människa man är?

Det finns människor som aldrig vandrat eller någonsin tänt eld på något annat än grillkol med hjälp av tändvätska.

Eftersom det finns folk som sätter sig i bilen och kör långt mitt i snöstorm iklädda klänning, strumbyxor och pumps eller bara kostym och lågskor - så tror jag att det finns många som skulle få det svårt utan hjälp av andra mer vana.

Det fina i kråksången är att vi människor brukar vara duktiga på att hjälpa varann om det är kris. Jag har i starkt och varmt minne allt som skedde vid den stora branden i västmanland. Alla människor som helt utan inblandning från myndigheter arrangerade och fixade hjälp och förenödenheter.

Tror starkt att det blir likadant om någon kris uppstår på andra ställen också. Vi hjälper varann.
Javisst. Men det är en annan diskussion.

Det jag på riktigt är nyfiken på är varför det enligt @mcgyver skulle vara bättre för mig att sova ute i -20 än en lägenhet med samma utrustning?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka