Oj vilken skillnad, har du hus i Sjöbo? Nej, jag har inga fördomar!
Själv har jag mycket mer kontakt med mina grannar här på landet än vad jag hade i huset jag bodde i när jag bodde inom tullarna och det är samma sak i Göteborg där mamma och syrran bor i Johanneberg, knappt någon kontakt alls med grannarna om det inte är något som stör.
Jag vet inte vad alla röstar på av de jag känner, men jag har svårt att tro att det är Sd även om det säkert är en representativ andel här i byn precis som i stan eller bland mina högutbildade kollegor. Mina närmsta "bondegrannar" är moderater, möjligen att det yngre, inflyttade lågutbildade paret har mer drag mot Sd. Där jag har hästarna vet jag inte men jag har inte märkt några Sd-tendenser och inte hos mina övriga grannar.
Jag behöver inte sova
med grannarna, de får plats att bo hos mig och jag har mer än en säng + soffa och det går att ställa in fler sängar om det skulle behövas. Kaminerna räcker det att fylla på några gånger per dygn, jag har några hundratals ljus och grannen flera kubik ved som jag brukar få av ändå sedan de valde att slänga ut vedpannan istället för att köpa ny när den gamla gick sönder.
Min erfarenhet är att på landet hjälper man varandra, det är inflyttade stadsbor som tar sitt "stadstänk" med sig ut som skiter i andra.