Sluta mansplaina så ger det sig nog skall du se.Varför är du otrevlig så ofta? Jag har aldrig gjort dig någonting.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sluta mansplaina så ger det sig nog skall du se.Varför är du otrevlig så ofta? Jag har aldrig gjort dig någonting.
Jag tror bästa lösningen om man bor inom tullarna och det riskerar att bli strömlöst är att man samlar ihop grannarna i några olika lägenheter och att alla sedan delar på ljus, filtar och varma kläder. Det är lättare att hålla värmen om man är fler på begränsad yta än om man är själv.![]()
Rå potatis kan du glödbaka i kakelugnen, antingen lägga in som den är direkt i glöden eller slå in den i aluminiefolie, även korven kan du värma i al-folie. Har du burkmat så slår du upp det i en gryta och ställer på glöden i kakelugnen och samma sak om det är pulver + vatten.![]()
Sluta mansplaina så ger det sig nog skall du se.
Ett hus kyls ut väldigt fort om det inte tillförs värme, en höghus som det dessutom blåser på ännu snabbare. Nya hus är inte byggda för att hålla kvar värmen länge, men äldre hus i timmer eller sten visserligen tar längre tid att värma upp men sen håller värmen betydligt bättre. Där vi hyrde för länge sedan så kom vi hem till plus 10 grader, då hade vi eldat på morgonen men om ingen eldade under dagen eller slog på elpatronen så sjönk temperaturen snabbt. Men visst 72 h klarar man nog i vilken lägenhet som helst om man bara ser till kylan.
Korven kan även grillas på en pinne![]()
jag gör det utan strömavbrott/krig etc, bara för att det är gott o mysigt.Ja, det har vi gjort flertalet gånger här hemma!![]()
Tro mig, jag upplyste honom om att ardennern aldrig varit populär norrut på grund av sin storlek och foderbehov. Men Nej nej nej. Ardenner kan leva på halm förstår du. Mitt argument att halm dvs säd är ännu mer arbetskrävande var inte grejen. Nähä då. Napoleons ardennrar - dom kunde leva på inget dom. Att det är lite ont om halmtäckta tak i Sverige togs det ingen hänsyn till.Du kan ju nämna hur illa de for under andra världskriget när de kom till Norrland och mycket snö medan de små, lätta nordsvenskarna tog sig fram på mindre hö och lättare i djupsnö med sina lass. De stackarna for riktigt illa efter vad jag hört från de som var med och såg eländet.
Vilken idiot! Dessutom så såg ju ardennern inte ut så på Napoleons tid.Tro mig, jag upplyste honom om att ardennern aldrig varit populär norrut på grund av sin storlek och foderbehov. Men Nej nej nej. Ardenner kan leva på halm förstår du. Mitt argument att halm dvs säd är ännu mer arbetskrävande var inte grejen. Nähä då. Napoleons ardennrar - dom kunde leva på inget dom. Att det är lite ont om halmtäckta tak i Sverige togs det ingen hänsyn till.
Vi diskuterade huruvida det var värt att ha så stora hästar vid mycket långvariga kriser då hö måste skördas. Dom äter ju mycket foder som sagt. Han propsade då på att om älgar klarar sig så gör hästen det. När inte det funkade på grund av mitt argument att älgar är idisslare och gjorda av annat virke så kom mustangerna in i bilden. Det argumentet dödade jag med en länk om mustanger och deras livsförhållanden och storlek. DÅ minsann kom Napoleon in i bilden och ett krigståg 1812 där varmbloden dog av kyla men ARDENNERN - den åt halm från de ryska stugtaken och överlevde....Han hade väl kanske inte sååå många hästar i stallet.
Små, uthålliga hästar som kunde förflytta sig snabbt vid behov. Inga stora, långsamma och foderkrävande hästar som istället dog.De som klarade av hans ryska fälttåg bäst av hästarna var officerarnas araber och arabkorsningar... bla red han själv Marengo från Ryssland.
30000 varmblod dog i just detta fälttåg av svält o kyla. Ardennern klarade sig väl för att dom hade mer massa. Officerarnas fullblod fick väl antagligen det foder som fanns.De som klarade av hans ryska fälttåg bäst av hästarna var officerarnas araber och arabkorsningar... bla red han själv Marengo från Ryssland.
Själv går jag nog ut på grannens åker om jag behöver skita.Ja, jag känner liksom att det löser sig om det krisar.Har även utedass i uthuset på gården också, så kan skita utan problem.
Hundratals värmeljus osv. Mitt största problem skulle nog bli vätska/vatten.
Var i norr finns han?30000 varmblod dog i just detta fälttåg av svält o kyla. Ardennern klarade sig väl för att dom hade mer massa. Officerarnas fullblod fick väl antagligen det foder som fanns.
Men oavsett det var denna norrländska ardennerägaren ganska borta.
Jag är väldigt glad att hästar inte används i krig längre, generellt.30000 varmblod dog i just detta fälttåg av svält o kyla. Ardennern klarade sig väl för att dom hade mer massa. Officerarnas fullblod fick väl antagligen det foder som fanns.
30000 varmblod dog i just detta fälttåg av svält o kyla. Ardennern klarade sig väl för att dom hade mer massa. Officerarnas fullblod fick väl antagligen det foder som fanns.
vete sjutton. Det är rätt så många tusen medlemmar på det forumetVar i norr finns han?
Jepp och officerarnas hästar som ju var bättre från början och mer anpassade till tuffare förhållanden fick dessutom det foder som fanns. Det är ju så krigsmaskiner fungerar. Samma sak med mat till folk och logi. Det var ju inte officerarna som svalt först.Klart att det var många hästar som dog. Men officerarna la märke till att araberna och hästarna med arabblod klarade sig bäst. De tyngre ridhästarna dukade under först. Araberna klarade sig som sagt på mindre med mat och hade avlats i generationer i en av de tuffaste miljöerna som finns, öknen. De hästar som inte klarade umbärandena där sorterades snabbt bort.
När är risken störst att det blir strömavbrott, jo vid riktigt dåliga väder, blåst, snö och stark kyla, så nej det är inget sammanträffande om elen går när det är minus 30 grader, det är då det är störst risk helt enkelt.Visst kan det bli svårt om det händer de dagarna som inträffar nångång med några års mellanrum där det är -20 till -30, men det är ju ett jäkla sammanträffande då ocksåMen visst köper jag vad du menar där, om vi ni snackar prepper så är det väl att vara förberedd för typ allt. Men jag resonerade mer om vad folk ändå har som inte ens tänkt "prep" nångång i livet..
Alltså temperaturer på - 20 till - 30 har vi typ varje år. Inte med några års mellanrum? Idag vav det "varmt" när jag steg upp, bara - 22.Nu är jag inte den personen i ettan i innerstaden (även om jag också bor inne i en hyffsat stor stad iofs). -10 utomhus skulle inte bli -10 inomhus, men visst skulle det vara bra kallt.
Vad skulle man bylsa på sig? Tja, först tänkte jag förstås på vinterkläderna. Även personer i innerstaden har väl oftast en jacka som är något varmare än på sommaren, men absolut, inte samma som de som rör sig ute i skogen på vintern eller nått. Men sannolikt har dessa personer ett helt gäng t-shirts, skjortor, tröjor osv hemma. Lager på lager på lager, gör att man blir klädd varm även om det är sommarkläder. Det var det jag menade med att bylsa på sig. På med så många sockor som går, tshirtar, tröjor, byxor mm.
Lakanen och handdukarna var exempel på extragrejer om man inte har en enda filt, de räcker inte i sig men de hjälper.
Visst kan det bli svårt om det händer de dagarna som inträffar nångång med några års mellanrum där det är -20 till -30, men det är ju ett jäkla sammanträffande då ocksåMen visst köper jag vad du menar där, om vi ni snackar prepper så är det väl att vara förberedd för typ allt. Men jag resonerade mer om vad folk ändå har som inte ens tänkt "prep" nångång i livet..
En fördel förstås om det nu skulle hända när det är säg -10 eller lite kallare är att det är torrt utomhus, så man slipper iaf den värsta risken att komma in blöt i ett ouppvärmt hus utan något bra ombyte. Svårare att torka nått då också.