Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
Vad svamlar du om? Till skillnad mot dig så bygger mitt självförtroende inte på hur många som gillar mina inlägg.
Ajdå, trampade visst på en öm tå:angel:..Men som sagt, den som ger sig in i den här formen av lek, får leken tåla:D
Men tror du verkligen att mitt självförtroende påverkas av vad som skrivs om mig? Då har du inte lärt dig någonting....

Senast ändrad:
Nu förstår inte jag vad du menar, det @Petruska tar upp är ju statistik, tillgänglig för alla. På vilket sätt är den fördomsfull menar du?
Samma statistik som visar på att majoriteten av dem som röstar på S är lågutbildade och många av dem kör gamla nedslitna bilar. Kan ju bero på låg inkomst. Men till skillnad från flertalet anser jag att alla förtjänar samma respekt och deras förtroendevalda är representanter som ska respekteras eftersom brist på detta visar bara på en brist på respekt för den demokratiska processen. Att man sedan föraktar deras åsikter är en annan sak.

Jag vet givetvis inte vad var och en röstar på. Men statistiken från valkretsen säger ju sitt.

Alltså, de sista 20 åren eller så har jag undrat varför jag aldrig lär känna någon där. Vi pratar ändå om plus 50 år för mig, och ett par generationer före mig. Jag är inte utböling så sett. Valstatistiken är den bästa förklaringen jag kommit på hittills, som en graf över oöverbryggbara kulturella skillnader nedkokade till ett kriterium, ungefär.

I huset i stan är det mer neutralt vänligt och vid olika typer av kriser brukar det plötsligt bli mycket familjärt.
Först och främst tror jag inte att det är utbölingar som inte kommer in i gemenskapen. Det brukar grundläggas under generationer. Man "vet" att folket i gård X är ena knepiga typer och därmed bryr sig ingen om att ta kontakt. I generation efter generation. Du borde ju blivit bekant med dina tidigare generationers vänner?

De ord du har för att beskriva de som bor i din sommarbygd skvallrar inte om någon större respekt. Snarare som en kolonial beskrivning av infödingar. De är lågutbildade och enfaldiga. De kör till och med fel bilmärke. Undrar vad de säger om dig?

Vanligvis brukar man ha så goda grannar som man själv är. Oavsett var man bor.

Jag har bott i lägenhet på ett gäng platser. Ingentans där har jag fått så god kontakt som med grannarna på landet. På landet hälsar alla - oavsett om man känner varann eller inte. Man stannar och pratar bort en stund om man färdas till fots eller möts.
Däremot sitter man inte i varandras kök och dricker kaffe stup i ett. Men ska jag på konsert i grannbyn så lägger jag ut det på facebook och undrar om nån ska med. Och grannarrna åker med ibland. För det är enklare att hitta parkering om inte alla åker ensamma i var sin bil.

Sammanhållningen på landet är tvungen - av den enkla orsaken att man behöver göra allt själv. Sällan finns samhällets service självklar. Så man går ihop. Om vägar, om samlingslokaler och jaktmarker. etc etc. Man möts i de där gemenskaperna och umgås då.

Nästa vecka ska jag på bygdegårdsföreningens årsmöte. Tror mig träffa ett helt gäng trevliga grannar där.

Först och främst tror jag inte att det är utbölingar som inte kommer in i gemenskapen. Det brukar grundläggas under generationer. Man "vet" att folket i gård X är ena knepiga typer och därmed bryr sig ingen om att ta kontakt. I generation efter generation. Du borde ju blivit bekant med dina tidigare generationers vänner?

De ord du har för att beskriva de som bor i din sommarbygd skvallrar inte om någon större respekt. Snarare som en kolonial beskrivning av infödingar. De är lågutbidade och enfaldiga. De kör till och med fel bilmärke. Undrar vad de säger om dig?

Vanligvis brukar man ha så goda grannar som man själv är. Oavsett var man bor.

Jag har bott i lägenhet på ett gäng platser. Ingentans där har jag fått så god kontakt som med grannarna på landet. På landet hälsar alla - oavsett om man känner varann eller inte. Man stannar och pratar bort en stund om man färdas till fots eller möts.
Däremot sitter man inte i varandras kök och dricker kaffe stup i ett. Men ska jag på konsert i grannbyn så lägger jag ut det på facebook och indrar om nån ska med. Och grannarrna åker med ibland. för det är enklare att hitta parkering om inte alla åker ensamma i var sin bil.

Sammanhållningen på landet är tvungen - av den enkla orsaken att man behöver göra allt själv. Sällan finns samhällets service självklar. Så man går ihop. Om vägar, om samlingslokaler och jaktmarker. etc etc. Man möts i de där gemenskaperna och umgås då.

Nästa vecka ska jag på bygdegårdsförenigens årsmöte. Tror mig träffa ett helt gäng trevliga grannar där.
Hear, hear!

Nu förstår inte jag vad du menar, det @Petruska tar upp är ju statistik, tillgänglig för alla. På vilket sätt är den fördomsfull menar du?
Det är inte SDstatisitk jag pratar om. Det är inte första tråden där grannarna beskrivs i minst sagt fördomsfulla ordalag. Och som att röster på SD skulle innebära låg utbildning. Om det vore så väl så skulle dom ju inte ha klarat sig så länge. Dom övriga 70% i byn? Är dom korkade på grund av luftsmitta?

Det är inte SDstatisitk jag pratar om. Det är inte första tråden där grannarna beskrivs i minst sagt fördomsfulla ordalag. Och som att röster på SD skulle innebära låg utbildning. Om det vore så väl så skulle dom ju inte ha klarat sig så länge. Dom övriga 70% i byn? Är dom korkade på grund av luftsmitta?
Nej men det går att se i statistiken vad man ligger på för utbildningsnivå i området.

Och det innebär att dom på något sätt skulle vara obehagliga att umgås med i någon form av kris? För att dom inte är akademiker?
Jag vet inte men när jag flyttade hit till en mellanstor kommun i småland från att ha bott i Stockholm och Uppsala området större delen av mitt liv var första gången jag upplevde att folk retade sig på mig bara för att jag har en högre utbildning. Då behöver jag ändå bara existera inte ta upp utbildningen själv eller på något sätt refera till den. Sedan är det ju långt ifrån alla som är så, men tillräckligt många för att det ska prägla samtalet ofta och man nästan får be om ursäkt och ägna stor tid åt att tona ned sig själv och göra sig "folklig". Det är olika kulturer kan man säga, här är det viktigt att känna varandra, veta vem Kalles systers mans brors pappa är och vara sams även i jobbet tillskillnad från Sthlm och Uppsala där det var viktigt att vara sin professionella roll, vara rak och tydlig och där ingen visste vem din bror var och inte heller brydde sig.

Senast ändrad:
Angående prepping så har vi oändliga mängder bråte och även torrvaror så vi klarar oss nog en vecka eller två minst. Svärmor har öppenspis och det finns flera vattendrag ett stenkast bort att hämta vatten i om det kniper (får väll kokas).

Nej men det går att se i statistiken vad man ligger på för utbildningsnivå i området.
Det statistiken mäter är högre utbildning.
allmänbildning, och djupa kunskaper om samhälle och människor mäts inte.
Att "utbildningsnivån är låg" innebär helt enkelt att det inte finns så många akademiker. Inte att folk är dumma.

Jag har livet igenom träffat många fantastiskt smarta människor. *en del av dem har varit analfabeter. Det om något är låg utbildingsnivå. De fick aldrig chansen till studier.
Det är lätt att titta ner på människor utan akademiska meriter. Men, det finns knäppgökar med examina och fantatiska smartskallar utan.

Jag tror helt enkelt inte att det avstånd som finns mellan @Petruska och hennes sommargrannar har ett dugg med utbildning att göra.

Kanske har det med kraven en själv ställer på sin omgivning? Jag accepterar att folk i allmänhet inte är som jag. Att folk har idéer, olika referensramar och olika kunskap. Vill jag till exempel veta allt om alternativa strömkällor så gör jag som jag gjorde igår; Ställde en fråga på ett självhushållningsforum. Där finns folk från alla håll som besvarade min fråga. En del utifrån teknisk kunskap, andra för att dom köpt själva och det funkade och andra för att dom själva letat som jag gjorde.
Vid en krissituation sitter jag ju hellre i obygden där folk kan elda effektivt, laga en trasig bil, såga bort träd som ramlat över vägen, bakstugan går att använda för gemensamhetsbak. Inte fasen bryr jag mig då om någon är civilingenjör eller bara tagit sig igenom Barn o Fritidsprogrammet.

Det statistiken mäter är högre utbildning.
allmänbildning, och djupa kunskaper om samhälle och människor mäts inte.
Att "utbildningsnivån är låg" innebär helt enkelt att det inte finns så många akademiker. Inte att folk är dumma.

Jag har livet igenom träffat många fantastiskt smarta människor. *en del av dem har varit analfabeter. Det om något är låg utbildingsnivå. De fick aldrig chansen till studier.
Det är lätt att titta ner på människor utan akademiska meriter. Men, det finns knäppgökar med examina och fantatiska smartskallar utan.

Jag tror helt enkelt inte att det avstånd som finns mellan @Petruska och hennes sommargrannar har ett dugg med utbildning att göra.
Ingen har sagt att dom är korkade, fanatiska eller knäppskallar.

Jag fattar inte. Luff du pratar om miljömedvetna medelsvensson med HBTQ-certifierade arbetsplatser:

Bor du alltså i ett sommmarstugeonmråde? Jag är helfascinerad av den "landetupplevelse" du beskriver i tråd efter tråd. Du verkar ha hamnat i en något modernare upplaga av Den sista färden. Inavlad rasistisk population i små stugor utan moderna eldstäder. Inga moderna lantbruk eller miljömedvetna medelsvensson som pendlar in till sina HBTQcertifierade arbetsplatser. Det sista är väl inte så konstigt i och för sig för jag jobbar i en av de få verksamheter i Västra Götaland som ha den certifieringen (skryt).

Petruska svarar att nej, sådana är inte hennes grannar, de har låg utbildningsnivå och många röstar på SD:

Nej, typ jordbruksbygd. 1800-talsgårdar. Jag har min fars föräldrahem som sommarhus. Mycket låg utbildningsnivå och många som röstar på Sd just där. Typ gamla volvoar i trädgården etc.

Och då går ni loss på det där med utbildningsnivå :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka