Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
Jag fattar inte. Luff du pratar om miljömedvetna medelsvensson med HBTQ-certifierade arbetsplatser:

Petruska svarar att nej, sådana är inte hennes grannar, de har låg utbildningsnivå och många röstar på SD:

Och då går ni loss på det där med utbildningsnivå :confused:
Ehh, nu begriper inte jag. Medelsvensson är ofta lågutbildad. Iallafall i min kommun. Här tjänar hantverkare och volvoarbetare lika mycket som de med akademiska poäng - eller mer. Jag tänker på min lilla by. Här bor medelsvenssons av alla de sorter bland annat bilmek med egen firma (högskoleutbildad faktiskt), beteendevetare, flera IT-tekniker, snickare med egen firma, ingenjör, högstadielärare,undersköterska, bönder, pensionärer, industriarbetare, ekonom - och en pensionerad vd i ett internationellt företag som fortfarande ibland åker till Bryssel som sakkunnig - men ingen sticker ut speciellt, ingen går omkring och spelar banjo och ingen leker friherre. Alldeles vanliga människor i en mindre by på landet. Så ser Sveriges landsbygd ut för mig. Men tydligen inte för alla.

Ehh, nu begriper inte jag. Medelsvensson är ofta lågutbildad. Iallafall i min kommun. Här tjänar hantverkare och volvoarbetare lika mycket som de med akademiska poäng - eller mer. Jag tänker på min lilla by. Här bor medelsvenssons av alla de sorter bland annat bilmek med egen firma (högskoleutbildad faktiskt), beteendevetare, flera IT-tekniker, snickare med egen firma, ingenjör, högstadielärare,undersköterska, bönder, pensionärer, industriarbetare, ekonom - och en pensionerad vd i ett internationellt företag som fortfarande ibland åker till Bryssel som sakkunnig - men ingen sticker ut speciellt, ingen går omkring och spelar banjo och ingen leker friherre. Alldeles vanliga människor i en mindre by på landet. Så ser Sveriges landsbygd ut för mig. Men tydligen inte för alla.
Aha, jag fattade dina miljömedvetna som motsatsen till lågutbildade. Om medelsvensson är det vet jag inte?

Men om @Petruska s grannar är lågutbildade så har väl hon mer kunskap om dem än vad du har. Antingen känner hon till det personligen eller så har det funnits sådan statistik i samband med valen (alltså vilken profil de har som röstar på SD).

Edit: läser hos SCB att medelsvensson har gymnasieutbildning och jobbar inom tillverkningsindustrin om han är man, och har eftergymnasial utbildning och jobbar inom vård och omsorg om hon är kvinna.

Ungefär så ser beskrivningen av mn bygd ut också.
Någon pensionerad professor, någon VD, någon politiker. Bönder, kanslister, lärare, städare, ett otal företagare, någon kyrkogårdsarbetare. Samt ett antal pensionärer med varierad bakgrund. Helt enkelt en salig blandning av folk.

En del med nationella uppdrag, med regionala och några utan förtroendeuppdrag alls. Till och med någon hemarbetande.

Ajdå, trampade visst på en öm tå:angel:..Men som sagt, den som ger sig in i den här formen av lek, får leken tåla:D
Men tror du verkligen att mitt självförtroende påverkas av vad som skrivs om mig? Då har du inte lärt dig någonting....
Men det här är buke,blir du trampad på så tar du fram offerkoftan,även om det var du som startade....:angel:

Aha, jag fattade dina miljömedvetna som motsatsen till lågutbildade. Om medelsvensson är det vet jag inte?

Men om @Petruska s grannar är lågutbildade så har väl hon mer kunskap om dem än vad du har. Antingen känner hon till det personligen eller så har det funnits sådan statistik i samband med valen (alltså vilken profil de har som röstar på SD).

Edit: läser hos SCB att medelsvensson har gymnasieutbildning och jobbar inom tillverkningsindustrin om han är man, och har eftergymnasial utbildning och jobbar inom vård och omsorg om hon är kvinna.
Hon säger att hon efter 40 år och trots att hennes släkt bott där i generationer inte är bekant med NÅGON i trakten. Och förklarar detta faktum med att det i byn bara bor folk med låg utbildningsgrad och röstande på SD. Så tolkar jag det.

Men just nu är jag mest fascinerad av att ingen av dom skulle ha moderna värmeanläggningar. Men vem vet? Dom kanske bara går ut och eldar upp en av Volvosarna dom har i trädgården om det blir för kallt.

Hon säger att hon efter 40 år och trots att hennes släkt bott där i generationer inte är bekant med NÅGON i trakten. Och förklarar detta faktum med att det i byn bara bor folk med låg utbildningsgrad och röstande på SD. Så tolkar jag det.

Men just nu är jag mest fascinerad av att ingen av dom skulle ha moderna värmeanläggningar. Men vem vet? Dom kanske bara går ut och eldar upp en av Volvosarna dom har i trädgården om det blir för kallt.

Värmen orkar jag inte ens fundera över.

Men det första stycket - vad det säger är väl egentligen bara att de är väldigt olika? Och då har de inte hamnat på kompisnivå heller.

Om de har moderna värmeanläggningar som bergvärmepump eller luftluftvärme så är det väll verkligen inte till någon hjälp vid ett elavbrott?

Nåja, nu finns det ju hålor som verkar blivit bortglömda alternativt hamnade sist i kön när både intelligens och sunt förnuft delades ut. I många mindre bruksorter kan det finns en knepig mentalitet där du som inflyttad kan leva ett helt liv utan att bli accepterad, men på det stora hela så är ju inte landsbygden ett enda stort Sd-näste där syskon gifter sig med varandra sedan generationer utan helt vanliga människor som även finns i städer.

Under andra världskriget så hjälpte mina släktingar och deras grannar flyktingar som kom över norska gränsen, det var ingen som brydde sig om nationaliteten på de som flydde utan alla fick husrum i vinternatten och hjälp att komma vidare. Det var jordbruksbyggd och 1800-talsgårdar, fjällbönder som visste att hjälpa en människa i nöd och som såg efter varandra. Aldrig att en gammal människa hade legat och dött ensam för att ligga i månader utan att någon saknat denne, som människor gör idag i städer. :meh:

:rofl::rofl::up:

Nåja, nu finns det ju hålor som verkar blivit bortglömda alternativt hamnade sist i kön när både intelligens och sunt förnuft delades ut. I många mindre bruksorter kan det finns en knepig mentalitet där du som inflyttad kan leva ett helt liv utan att bli accepterad, men på det stora hela så är ju inte landsbygden ett enda stort Sd-näste där syskon gifter sig med varandra sedan generationer utan helt vanliga människor som även finns i städer.

Under andra världskriget så hjälpte mina släktingar och deras grannar flyktingar som kom över norska gränsen, det var ingen som brydde sig om nationaliteten på de som flydde utan alla fick husrum i vinternatten och hjälp att komma vidare. Det var jordbruksbyggd och 1800-talsgårdar, fjällbönder som visste att hjälpa en människa i nöd och som såg efter varandra. Aldrig att en gammal människa hade legat och dött ensam för att ligga i månader utan att någon saknat denne, som människor gör idag i städer. :meh:
Jag flyttade till en sån byggd, det var inte roligt någonstans. Alla visste allt om alla, t.o.m. innan det hänt, dessutom var alla släkt med alla, i princip. Salig särbo kallades ibland för finnjävel när det hettade till, han kom från finnmarka o släkten hade flyttad dit på 1600 talet.

Först och främst tror jag inte att det är utbölingar som inte kommer in i gemenskapen. Det brukar grundläggas under generationer. Man "vet" att folket i gård X är ena knepiga typer och därmed bryr sig ingen om att ta kontakt. I generation efter generation. Du borde ju blivit bekant med dina tidigare generationers vänner?

De ord du har för att beskriva de som bor i din sommarbygd skvallrar inte om någon större respekt. Snarare som en kolonial beskrivning av infödingar. De är lågutbildade och enfaldiga. De kör till och med fel bilmärke. Undrar vad de säger om dig?

Vanligvis brukar man ha så goda grannar som man själv är. Oavsett var man bor.

Jag har bott i lägenhet på ett gäng platser. Ingentans där har jag fått så god kontakt som med grannarna på landet. På landet hälsar alla - oavsett om man känner varann eller inte. Man stannar och pratar bort en stund om man färdas till fots eller möts.
Däremot sitter man inte i varandras kök och dricker kaffe stup i ett. Men ska jag på konsert i grannbyn så lägger jag ut det på facebook och undrar om nån ska med. Och grannarrna åker med ibland. För det är enklare att hitta parkering om inte alla åker ensamma i var sin bil.

Sammanhållningen på landet är tvungen - av den enkla orsaken att man behöver göra allt själv. Sällan finns samhällets service självklar. Så man går ihop. Om vägar, om samlingslokaler och jaktmarker. etc etc. Man möts i de där gemenskaperna och umgås då.

Nästa vecka ska jag på bygdegårdsföreningens årsmöte. Tror mig träffa ett helt gäng trevliga grannar där.
Ja, jösses, ja! Min farfar var kåkfarare, en liten sidosyssla bredvid jordbruket.

Nulevande generationer har helt andra livsstilar än han. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka