Är hööks syntetsadel bra?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jollypolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 5 145
J

Jollypolly

Undrar vad ni tycker om hööks syntetsadel , eller den är nog inte hööks förresten , men Claridge House dressyrsadeln som kostar 1500:- eller nåt , har ni några erfarenheter av den? Jag har hört att den är mjuk och bekväm, berätta allt ni vet ! :)

Sv: Är hööks syntetsadel bra?

Varför inte testa en wintec eller griffin istället?:laugh:

Jag tänkte prova CH sadeln först eftersom att jag har hört att den är ganska skön , men om jag inte tycker om den ska jag ju självklart inte ha den ;) Då tror jag att jag provar en Wintec eller något istället ;) Jag vill inte ha någon särskilt fin dressyrsadel eftersom att jag ska köpa en fin hoppsadel istället då både jag och pållen är hoppinriktade :)

Ganska skön? Ska du inte ta att den passar hästen i första hand?

Undrar vad ni tycker om hööks syntetsadel , eller den är nog inte hööks förresten , men Claridge House dressyrsadeln som kostar 1500:- eller nåt , har ni några erfarenheter av den? Jag har hört att den är mjuk och bekväm, berätta allt ni vet ! :)

Jag har en sån och ääälskar den! Utom på sommaren då den blir VARM att sitta i och pållan blir väldans svettig av den. Jag sitter så skönt i den och har faktiskt inget annat att klaga på.
Sjysst budgetsadel måste jag säga.

Ch sadeln är skräp, du behöver stoppa om den inom en månad (enligt de som arbetar på hööks) eftersom den då är så knölig att den inte ska vara i närheten av någon hästrygg, de på hööks tyckte att det var helt normalt att den blev så knölig så jag fick inte reklamera den utan det var bara att slänga:mad:

Vi köpte den för att vi akut behövde en sadel medans hästen musklade sig, hade ju inte tänkt ha den så länge men jag trodde inte att jag skulle behöva slänga den utan hade tänkt sälja den vidare.

jag har hööks ch allround köpt beg men inte använd mer än kanske 2 ggr så den är väldigt hård i sätet eller man känner utan formen på den men det tar ett tag innan de blir mjuka o följer ens kropp har haft flera av hööks syntet sadlar o tycker de är helt ok bra passform för mig o även de hästar jag har haft ligger de bra på.
en bra billig sadel ska införskaffa mig dressyren snart me.

Ch sadeln är skräp, du behöver stoppa om den inom en månad (enligt de som arbetar på hööks) eftersom den då är så knölig att den inte ska vara i närheten av någon hästrygg, de på hööks tyckte att det var helt normalt att den blev så knölig så jag fick inte reklamera den utan det var bara att slänga:mad:

Vi köpte den för att vi akut behövde en sadel medans hästen musklade sig, hade ju inte tänkt ha den så länge men jag trodde inte att jag skulle behöva slänga den utan hade tänkt sälja den vidare.

Min är ganska mkt använd och helt fin fortfarande...

Tack för alla svaren ! :)

Att den passar hästen är väl en självklarhet? Det är väl i allafall det första man kollar när man köper sadel , men även om den passar hästen måste ju ryttaren känna sig bekväm i den också .

Jag vet inget om sadeln i fråga. Men generellt blir jag tveksam om en sadel är så himla billig. Jag funderar på om det ens går att hålla en ok kvalitet till ett så lågt pris.
Kolla bom och stoppning noga, så att bommen är rak och stoppningen mjuk och jämn, om du nu beslutar dig för att köpa en.

Bara för att en sadel är billig så betyder det inte att själva sadeln bommen ska vara mer farlig bara för de står 1500 ist för 15000 på prislappen.
För att få in sån billig sadel har man kapat på massa onödiga saker ist.
Ist för dyrt exlucivt läder där en kändis har sitt namn på som ska ha pengar för de så har man tagit tyg/syntet och har inge märke alls förutom sitt egna företag på sadeln.
Kanske lägger produktionen av sadlarna i ett annat land å på så sätt får ner priset avsevärt än om man skulle ha företaget hemma i sverige mm mm

Men man gör ju sadlarna på precis samma vis och med samma höga krav på att sadeln ska va bra sydd och stoppad.

Har man turen att billiga sadlar passar sin häst och tycker sadlen är skönt ser jag inge hinder att man inte ska kunna köpa sadeln..

Sen om sadeln bara håller i 5 år innan tyget går sönder känns helt oki då kan man köpa en ny sadel då och slänga den gamla. Och har bara lagt ut 3000 på 10 år på sadel=)

Det som jag lägger största vikten på är om sadeln passar HÄSTEN och inte vad som står på prislappen!:grin:

Om man tar bort märket på alla sadlar och sedan lägger alla sadlarna på hästen och en ryttare får provrida sedan plocka ut den som låg bäst och var skönast att rida i kan jag nog lova att det inte kommer bli den sadeln som var dyrast!;)

Min kompis hade allrounden till sin varmblodsvalack...Jag red honom en gång i den sadlen och jag har lovat min rumpa att aldrig mer plåga den genom att sätta den i den hemska sadlen...

Jag har både allrounden och dressyren, både jag och hästen trivs super i den :love: Jag tycker att den är jätte skönt, men min kompis tyckte den var väldigt obekväm men så kan det ju vara med vilken sadel som helst :)

Tack för de ytterligare svaren ! :D

Jag tänker prova sadeln på ponnyn , och funkar det så är det ju bra :) Har inga speciellt höga krav , men är det riktig riktig skit så njaa :P Är inte så kräsen när det gäller hur sadlar är att sitta i då jag är van vid obekväma ridskolesadlar :crazy:

Fortsätt skriva bra och kloka saker här ! :rofl:

Vad har du för källa på det?
Det känns för mig troligare att Hööks råkar sälja en så billig sadel med sned bom än att tex Childeric eller Amerigo gör det faktiskt. Spec iom att jag sett ett gäng sneda eller märkliga så ruskigt billiga sadlar och inte någon tex Amerigo som är sned från start.
Men jag kanske är lurad då.

För mig känns det också troligare , men ,an får väl ändå hoppas att de bara säljer sadlar med normal bom :crazy: Sedan att en syntetsadel verkligen inte ligger på Childeric o Amerigos nivå är ju typ självklart , men det kan ju ändå vara funktionsdugligt utan att hästen har ont av det (:

jag har ridit i båda (om det är CH du menar). personligen tycker jag att Allroundsadeln är som att sitta på ett hårt staket, man får sitta långt bak för att det ens ska vara bekvämt och då får man ju inte rätt sits.

Dressyrsadeln är mycket skönare men skänkeln dras bakåt :crazy:

Har en till min unghäst. vid dressyr den är hyfsat skön att rida i men jag köpte den för att den låg mycket bra på min kille. provade flera sadlar innan jag bestämde mig. Vad man bör tänka på så bör inte hästen ha speciellt mycket manke och kort i ryggen. har en tendens att tippa bakåt på hästar med manke.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 377
Senast: Elise4321
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 007
Senast: ako
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka