Är hööks syntetsadel bra?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jollypolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 5 145
Sv: Är hööks syntetsadel bra?

Okej (: Jag får först se hur den passar ponnyn , och sedan hur den känns ^^ Eftersom att vissa säger att den är jätteskön och vissa att den är väldigt obekväm så får man väl prova och se vad man själv tycker ;) Smaken är ju som baken :P

Ch sadeln är skräp, du behöver stoppa om den inom en månad (enligt de som arbetar på hööks) eftersom den då är så knölig att den inte ska vara i närheten av någon hästrygg, de på hööks tyckte att det var helt normalt att den blev så knölig så jag fick inte reklamera den utan det var bara att slänga:mad:

Vi köpte den för att vi akut behövde en sadel medans hästen musklade sig, hade ju inte tänkt ha den så länge men jag trodde inte att jag skulle behöva slänga den utan hade tänkt sälja den vidare.

Med tanke på priset så tror jag ju stoppningen inte är någe vidare. Så knölig efter en månad låter rimligt. Du hade ju kunnat stoppa om sadeln om du velat behålla den alt. sälja den. De flesta sadlar under 6000-7000 kr brukar jag stoppa om direkt när de är nya just på grund av att stoppningen hålller för dålig kvalitet.

Med tanke på priset så tror jag ju stoppningen inte är någe vidare. Så knölig efter en månad låter rimligt. Du hade ju kunnat stoppa om sadeln om du velat behålla den alt. sälja den. De flesta sadlar under 6000-7000 kr brukar jag stoppa om direkt när de är nya just på grund av att stoppningen hålller för dålig kvalitet.

Javisst hade jag kunnat det om någon sadelmakare hade velat ta emot den, ingen tyckte att det var särskilt stor ide.
En jag pratade med tyckte att det var en onödig utgift eftersom sadeln ändå inte skulle hålla.

Och jag höll faktiskt med:crazy:

Men det jag störde mej mest på var att när jag ville reklamera den så ansåg personalen på hööks att den var helt ok att rida i:mad: den hade stora knölar och att de då säger att den är ok att rida i tycker jag är hemskt.

Det är faktiskt riktigt dåligt att de tycker att man kan rida i en knölig sadel .:crazy: Är det någon annan som råkat ut för att sadeln blivit knölig så fort? :crazy:

Jag har en dressyrmodell 16.5 tum med vid bom till en D-ponny och den passar perfekt samt är skön att rida i, efter att läst alla negativa inlägg så har jag vänt och vridit på min sadel och tyvärr, inga knölar, välsydd samt passar hästryggen.......Min ponny går på lektion 4 dgr/vecka samt rids 2 dagar av en fodervärd. Sadeln köptes för 18 månader sen och även om den var billig så tycker jag samt eleverna som rider i den att det var ett mkt gott köp.

Okej ! Trevligt med några positiva inlägg också ;) Vi får se hur dne passar och sedan får jag helt enkelt avgöra själv :D

Okej ! Trevligt med några positiva inlägg också ;) Vi får se hur dne passar och sedan får jag helt enkelt avgöra själv :D
Jag köpte vid bom för att ha till en annan ponny, men vill tillägga att vid bom i den sadeln är ungefär som normal i andra sadlar, så sadeln låg bättre på ponnyn med lite manke.

Personalen på hööks är oftast inte så kunniga vad jag har fått erfara iaf... D-ringar har hävstång, det går inte att rida med pelham och 2 tyglar, man måste absolut ha padd i hoppning annars får hästen ont i ryggen mm

Tja det är bara å kolla på de billiga sadlarna JAG har hittills ALDRIG sett en sned BOM på en billig sadel.Har BARA haft billiga sadlar när jag var yngre hade ej råd med annat och har haft turen att dessa sadlar har passat mina häsatr.
Sist hade jag griffin en riktigt billig sadel och den äär omtyckt av många vet jag..
Wintec är också en annan billig sadel som jag vet många har och älskar de dyrligt!

Det säger ju sig självt att en billig sadel är billig för man har dragit ner på lyxet.
OCH det ÄR som så att bara för de står kyra kyrklund och inte hästsadel på en sadel så är kyra sadel dyrare.
För att få använda kyra på sin sadel ska amn betala kyra en stor summa pengar och för att kunna föra de måste man öäven höjja priset på sadeln.
Vill man ha det absolut dyraste lyxigaste lädret som finns att få tag på får och också räkna med att få punga ut en större summa pengar!

Om man vill ha allt de lyxigaste som finns att få tar på blir de dyrt så är de bara.

Vet den första griffinsadeln som kom ut den vet jag en tjej som än idag har och det är 10 ÅR sedan!!!!!

det ser knappt använd ut.

Så billigt behöver inte vara skit.
Men hade griffin börja använt sig av det dyratse skinnet som finns så hade även en griffin kostar 20.000:-
Men man har valt att inte göra de för att få ner priset

Jag skulle starta ett företag och prudusera en sak.. jag räknade ut att skulle ajg köpa tyg i sverige och ha företaget här skulle denna prudukt kosta 3000 ute hos kund!!!!

Valde jag att köpa likadant tyg i Kina och ha produktionen där skulle samma prudukt kosta kunden 1500.
Så enbart på vart mitt företag skulle ligga så vart priset helt olika!
Endå exakt samma prudukt!:grin:

Men Griffin och Wintec tycker jag ligger i en betydligt högre liga än CH...
Nej jag tycker CH liknar med HorseSavor, Sigma och äldre wintec.

Vi hade någon av H**ks syntetsadlar till vår allra första ponny. Jag tror att den hette thorowgood-någonting. När vi hade ridit i den 5 ggr så var sadeln alldeles sned. Det skiljde fler cm mellan de olika sidorna. Och det var enligt personalen vårt eget fel för den var tvungen att stoppas om när man hade ridit i den några gånger. Men det glömde de upplysa om vid köpet. Men de var SÅ bussiga och serviceminded (obs, ironi) att jag fick köpa andra saker för pengarna men absolut inga pengar tillbaka.
Jag har inte handlat där efter det....Jag tycker nog att det är bättre att köpa begagnad kvalitetssadel än ny billig.

Men Griffin och Wintec tycker jag ligger i en betydligt högre liga än CH...
Nej jag tycker CH liknar med HorseSavor, Sigma och äldre wintec.

Griffin och Thorowgood (hm, vänta lite.. samma sak?? har inte riktigt hängt med, men på många låter det som att de är det) är inte toppkvalité men visst är det en bra budgetsadel alltid. Håller med dig.
Har en T4 allround till min dam, funkar perfekt. runt 5000-6000kr. Rekomenderas varmt.
Skulle inte slänga på damen en CH, har hört och sett lite för mycket dåligt ang. den..

Vi hade någon av H**ks syntetsadlar till vår allra första ponny. Jag tror att den hette thorowgood-någonting. När vi hade ridit i den 5 ggr så var sadeln alldeles sned. Det skiljde fler cm mellan de olika sidorna. Och det var enligt personalen vårt eget fel för den var tvungen att stoppas om när man hade ridit i den några gånger. Men det glömde de upplysa om vid köpet. Men de var SÅ bussiga och serviceminded (obs, ironi) att jag fick köpa andra saker för pengarna men absolut inga pengar tillbaka.
Jag har inte handlat där efter det....Jag tycker nog att det är bättre att köpa begagnad kvalitetssadel än ny billig.

:o

har en Thorowgood som jag använt i flera månader nu. den är fortfarande som ny, utom att stoppningen satt sig mer nu förstås.
(ska dock stoppa om den om nån månad, för bättre stoppning).

tyvärr är väldigt få av personalen på Hööks utbildad... :mad:

Personalen på hööks är oftast inte så kunniga vad jag har fått erfara iaf... D-ringar har hävstång, det går inte att rida med pelham och 2 tyglar, man måste absolut ha padd i hoppning annars får hästen ont i ryggen mm

herregud :o
och inte att förglömma: raka tränsbett är lika skarpa som hackamore :rofl:

vore padd ett måste i hoppning skulle min hästs rygg vara AV vid det här laget...

trådlån; vad är det för skillnad på D-ring och vanlig bettring. är det bara det att bettet inte kan flytta sig på en D-ring (alltså ringen kan inte röra sig) ?

Jag tycker det är svårt att hitta bra syntet sadlar så jag är inte så förtjust i dom om jag skall vara ärlig:confused:
Men sen har jag inyte provat så många heller..
Hade en hoppsyntet till min ponny för väldigt många år sen..men det var ju typ på 90-talet..
Nu rider jag aldrig med syntet..

Jag köpte en syntet för att det blev väldigt akut med ny sadel. den gamla började tryck ordentligt när den blev för trång, och är dessutom i behov av hel omstoppning (vilket den inte är värd, då jag ska sälja den - obs; kommer att stå i annonsen att dn är i behov av omstoppning - och jag inte får ut pengarna för omstoppningen om jag säljer den..). hade inte de 14.000kr som sadeln jag egentligen vill ha kostar, och hennes rygg ändrades fortfarande (musklades) så jag var osäker på om jag skulle behöva byta ännu en gång inom en snar framtid. Tänkte att ett år kan jag rida med syntet, förutsatt att den passar hästen.

Griffin och Thorowgood (hm, vänta lite.. samma sak?? har inte riktigt hängt med, men på många låter det som att de är det) är inte toppkvalité men visst är det en bra budgetsadel alltid. Håller med dig.
Har en T4 allround till min dam, funkar perfekt. runt 5000-6000kr. Rekomenderas varmt.
Skulle inte slänga på damen en CH, har hört och sett lite för mycket dåligt ang. den..

Jag håller helt med dej, det är milsvid skillnad på Griffin, Wintec och Ch, så lång att de inte ens går att jämföra sadlarna.

Thorowgood tillverkar bland annat Griffin och Sigma. De har olika bomlösa sadlar.

D-ringar är helt fasta och ger lite parerstängsverkan.

Var på H**ks idag och provsatt i en. Tyckte inte om den!!! :eek:

Känns plastig och inte kändes den skön att sitta i, för grund enligt min smak. Dessutom var kanalen mellan bossorna alldeles för smal.

Provade Griffins T4 oxå, vilken skillnad!

och du får inte glömma hö*ks helt fantastiska mirakulösa pessoa bett med hävstångs effekt!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 378
Senast: Elise4321
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 007
Senast: ako
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka