För att du tände till på alla cylindrar på bara några sekunder.
Tycker du själv att det är jämförbart att rösta på ett demokratiskt parti och ett parti som öppet står för att upphäva demokratin?
Det är väl inte så konstigt att folk går igång...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att du tände till på alla cylindrar på bara några sekunder.
Tycker du själv att det är jämförbart att rösta på ett demokratiskt parti och ett parti som öppet står för att upphäva demokratin?
Det är väl inte så konstigt att folk går igång...
Jag har också umgåtts med ett par stycken som röstat på SD utan att det varit noterbart alls. Dom har inte iallafall öppet pratat illa om några grupper. Tror det är som inom alla partier, det finns extrema överallt och det finns dom som faktiskt är som helt vanliga människor, trevliga och roliga att umgås med och som inte pratar skit om alla som inte passar in osv.Oj ett par av mina manliga vänner röstar på SD men dom tilltalar mig på samma sätt som alla andra oavsett vlket parti dom röstar på![]()
Men det är helt OK att sprida skit om alla som är SD anhängare?
Hur menar du? Vilka passar inte in, och hur?Tror det är som inom alla partier, det finns extrema överallt och det finns dom som faktiskt är som helt vanliga människor, trevliga och roliga att umgås med och som inte pratar skit om alla som inte passar in osv.
Ja, för att du hjälper till att normalisera SD och deras politik när du jämför dem med de demokratiska partierna. Självklart blir jag upprörd.För att du tände till på alla cylindrar på bara några sekunder.
Ja, för att du hjälper till att normalisera SD och deras politik när du jämför dem med de demokratiska partierna. Självklart blir jag upprörd.
Jobbigt när folk bräker ut sina politiska åsikter på Facebook. Skitjobbigt en blir totalt trött. När det Sn uppenbarar sig att åsikterna oavsett vilket parti de röstar på är totalt beroende av strömningarna i media och det stora "partiet" är det jättejobbigt. Vi har en granne som skäller ut alla kvinnor i trakten, inte så roligt heller. "Bra grannar har högt staket " är väl en klassiker ocH inte så dumt kanske ibland. Släpp barnen, barn är barn, de är bara till låns För oss föräldrar.Buke brukar vara klokt tack vare en jäklarns massa insiktsfulla människor. Jag har ett dilemma. ("Hej Bullen")
Vi har nyss köpt och flyttat till en liten gård på landet. Denna gård ligger i en liten by, dvs vi har grannar. Detta var en av anledningarna till att vi valde att köpa, då jag/vi vill att dottern ska kunna ha iaf några kompisar nära, utan att vi behöver arrangera och skjutsa varje gång hon ska kunna leka med kompisar. Närmaste grannarna har två barn i hennes ålder - perfekt! Dessa grannar (dvs i det här fallet en mamma och en pappa plus de två barnen) är supertrevliga och vi har umgåtts en del, både "lektid på dagarna" samt "vuxentid med mat och vin". Samtalen har flutit på kanon och vi har varit så glada över att ha turen att ha dessa kanontrevliga människor som grannar! Vi har även lagt till varandra på Facebook. Genom detta har det blivit glasklart att åtminstone mannen i familjen är sverigedemokrat... Han delar deras grejer och så även en massa dravelartiklar från Fria Tider och liknandeMassor av länkar och inlägg.
Jag har hittills varit ganska "hård" och plockat bort folk som har visat liknande sympatier - jag vill helt enkelt inte ha folk med dessa åsikter varken i min feed eller i min bekantskapskrets. Att ha olika politiska åsikter (dvs tex S vs M) är självklart ok, men just detta är normalt en dealbreaker. Rasism och SD är ett stort fett NEJ. Men. Nu blir det ju svårt. De är våra närmaste grannar. De har de enda barnen i vår absoluta närhet (som dottern dessutom tycker väldigt mycket om och ofta pratar om att hon vill leka med!).
Hur ska jag tänka? Hittills har jag kört någon slag strutsmetod som går ut på att så länge vi inte kommer in på några politiska diskussioner så låter jag det gå och låtsas inte se...men jag känner mig som en hycklare. Jag vill ju dessutom inte att de (han?) på något sätt ska kunna påverka dottern med sina åsikter. Men jag vill inte heller förstöra dotterns chans till kompisar som bor nära. Dessutom är de fantastiskt trevliga och lättpratade. Jag vet inte heller om hon delar hans åsikter.
Hjälp!
Vilka ska jag jämföra med? Jehovas vittnen? Mormonerna? Sientologerna?
Det var just den här diskussionen jag inte orkar ha med dig. Du har uppenbarligen en fundamentalt annorlunda syn på SD än vad jag har. Precis som jag skrev från början.Vilka ska jag jämföra med? Jehovas vittnen? Mormonerna? Sientologerna?
Finns ingen anledning att ändra på dina principer för att ni har flyttat. Ni kommer hitta andra att umgås med när ni har bott in er ett tag. Såvida ni inte flyttat till Sölvesborg eller så. Då råder jag dig att börja leta hus igen.jag vill helt enkelt inte ha folk med dessa åsikter varken i min feed eller i min bekantskapskrets.
Jag vill ju dessutom inte att de (han?) på något sätt ska kunna påverka dottern med sina åsikter.
De behöver inte jämföras med nått annat, man kan kalla dem fascister för det är vad de är.
Jag är verkligen ingen som röstar på SD men, sådana där kommentarer gör mig lite förvirrad. Hur vet du att du inte har SD i bekantskapen? Hur vet du om dom är ärliga? Folk så som begränsar bekantskaper osv pga politiska åsikter, är det en första fråga du ställer när du träffar en ny människa som ev kan bli en i bekantskapen? Ställer du frågan till alla föräldrar som barnen träffar? Om det är så att barnen blir bra vänner med sådana vars föräldrar röstar på SD, säger du till barnen då att dom umgås ni inte med mer pga deras politiska åsikt?Aldrig att jag hade accepterat SD:are i bekantskapskretsen, eller släppt dit mina barn.
Det var just den här diskussionen jag inte orkar ha med dig. Du har uppenbarligen en fundamentalt annorlunda syn på SD än vad jag har. Precis som jag skrev från början.
Du tycker att du kan jämför att din snubbe röstar M med att TS granne röstar SD. I min värld går det inte att jämföra. End of story. Jag orkar inte ha ännu en sån här diskussion med någon som vill få det att låta som att SD är ett vanligt, demokratiskt parti. I do not palla alltså.
Det är väl bara en person som gjort det i tråden? Känns som att du slår in lite öppna dörrar med ditt inlägg.Det är jäkligt enkelt att sitta bakom en skärm och inte vara personligen i situationen och säga att man inte tolererar SD-folk i ens närhet.
Haha ja jisses hörrudu. Du kan sitta och normalisera SD men gud förbjude att nån skriver på svengelska. Alla har vi olika saker vi anser vara viktiga här i världenMen visst vi lägger ner allt, jag har annat att göra än att läsa svengelska på Buke.