Är min ponny för svår för mig?

akj<3

Trådstartare
När jag rider ut på min 6-åriga ponny kan hon bestämma sig för att fortsätta att galoppera och inte lyssna på mig när jag säger åt henne att stanna. Det slutar ofta i att jag måste styra in henne på en volt för att få stopp på henne, men det är inte alltid så lätt på smala grusvägar/stigar. Hon är min första ponny som jag kan rida ordentligt på. Hon kom till mig för ca två månader sedan. För kanske en månad sedan satte hon av i full fart hemåt och jag kunde varken styra eller stanna. Hon sneddade över en blöt gräsfläck och vi gick omkull. Jag har blivit rädd för att galoppera på henne när jag rider ut. Jag känner mig rätt så trygg i att skritta och trava. Idag red jag ut med min kompis men hon stack iväg ändå, trots att min kompis häst stod stilla. På ridbanan har det funkat bra. Jag tycker om henne så mycket, hon har en så underbar personlighet och är så fin att rida när hon inte gör så. Men är hon för svår för mig? Bör jag leta efter en annan häst? Jag tycker att hon är jätte rolig att rida, förutom att galoppera på uteritter. Blir så otroligt tacksam för tips och svar!
/Akj:heart
 
Först och främst tycker jag du bara ska rida i skritt och trav när du rider ut. Det finns ingen mening med att galoppera ute om du blir rädd.

Sen undrar jag om ponnyn gör lika med en vuxen rutinerad ryttare? Eller om du kan be någon sådan rida, och se hur det går?
Jag har faktiskt en medryttare på henne, hon rider ut en del och det funkar bra för henne. Men hon är vuxen, och det är inte jag. Dessutom är jag inte så rutinerad. Du har helt rätt i att jag inte behöver galoppera på henne på uteritter, åtminstone inte fören jag känner mig tryggare på henne. Tack så mycket för svaret, känns bättre nu när jag läst det du skrivit!
 
Har du någon tränare som du rider ponnyn för? Då kan du isf prata med denne om hur det går när ni rider och och be tränaren om hjälp med hur du ska lösa problemet.
Om du inte har någon tränare kan du kanske fråga dina föräldrar om ni skulle kunna leta upp en.

Lycka till!
 
Jag blev i 14-årsåldern jättekär i ett sto som var het som tusan. Jag vet inte hur många gånger hon bara drog med mig. Ibland över hinder som jag inte alls tänkt hoppa....Men jag skulle minsann rida henne i alla fall. Till slut var det en av hennes andra ryttare som förklarade om ta och ge. Kanske helt omodernt nu men det funkade då. Aldrig bara dra, utan upprepade stora förhållningar, stora eftergifter, inga ryck utan dra, släpp efter. Detta är alltså en nödåtgärd där man inte kan lägga en volt.
Sen fick jag lära mig att hålla om med skänkeln och aldrig ge henne stöd på bettet när hon ville ge sig iväg. Hon var den första heta häst jag red och hon lärde mig massor. Det tog nog ett år innan jag behärskade henne i alla gångarter och både kunde hoppa och rida ut i skogen.
 
I mina öron låter det som en utbildningsfråga, kanske både för ponny och ryttare. Sen är jag den första att skriva under på tesen: Oerfaren ryttare = erfaren häst och tvärtom.
Det ska vara kul att ha häst, klart du ska kunna galoppera ut i skogen. Kanske en sexåring är för ungt. Jag skulle skicka hästen på utbildning alt byta ut den.
 
Nu kan jag galoppera korta sträckor utomhus och det går jätte bra; tack vare många träningar i paddock. Jag bytte tränare till en annan som jag klickar så mycket mer med och som lär ut på ett helt annat sätt än min förra.:)
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 984
Senast: Stergo
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 370
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 655
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 858
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp