Är ni rädda för att bli brottsutsatta?

Ett överfall var typ kvart i tre på eftermiddagen en söndag. Känns ju stabilt :crazy:.
Går ju inte att skydda sig mot annat än att hålla sig inne hela tiden. Å andra sidan är det ett ovanligt brott och inte en stor risk i normalfallet. Troligtvis åker den störda förövaren eller förövarna fast snart! Förstår att du känner stort obehag.

Jag funderar på hur jag ska formulera det här utan att låta som ett totalt vrak, för det är jag faktiskt inte. Jag är inte rädd för att bli utsatt för brott rent generellt. Ja, det finns en reell risk för inbrott och eventuellt tillgreppsbrott ja men inget sim faktiskt oroar mig i vardagen. Jag är inte heller rädd när jag vistas ute sena kvällar och nätter generellt sett. MEN jag är rädd för Kukaset, jag har alltid överfallslarm och försvarssprej på mig som är lätt att komma åt, jag har stenkoll på min omgivning och har alltid en väg ut. Jag anpassar hur jag rör mig ute, hur jag placerar mig i offentliga rum och i kollektivtrafiken osv osv. Så nej jag är inte rädd och ja jag är livrädd.

Så trist att höra att du har det så. Om jag inte missminner mig så har du väl dåliga erfarenheter också?

Jag känner mig alltid trygg. Bor centralt, rör mig omhämmat. Kanske naiv och privilegierad, i alla fall lite tursam som aldrig råkat ut för något som gjort mig otrygg.

Nej. Jag är inte rädd. Och jag vidtar just inga åtgärder för att skydda mig, jag är ju inte rädd.

Det som däremot oroar mig ibland är att mina barn ska bli misshandlade av högerextremister, vilket de av lite olika skäl kan anses vara i riskzonen för.

Jag tänker att man kan vidta åtgärder utan att vara rädd. Exempelvis har jag hemförsäkring utan att jag nödvändigtvis är rädd för inbrott eller att lägenheten ska brinna upp. När jag bodde intill Rålambshovsparken så brukade jag undvika att gå igenom den nattetid om det exempelvis var Valborgsfirande eller andra jippon som dragit till sig mycket folk och alkohol. När jag reser ensam har jag alltid dubbla bankkort och dubbla telefoner i händelse av stöld osv. Sällan rädd som sagt, men en del skyddsåtgärder för olika scenarion.

Går ju inte att skydda sig mot annat än att hålla sig inne hela tiden. Å andra sidan är det ett ovanligt brott och inte en stor risk i normalfallet.
Vi har som sagt haft flera såna här överfall på senaste tiden (mot att bara ha det ibland tidigare).

För mig innebär det att jag handlar i ett annat centrum eller tar bilen dit med min man. Vi behöver inte hålla oss inne, bara undvika området vid centrum helt enkelt.

Det är ett understatement men ja, det finns ett kontaktförbud mot Kukaset men hoten försvinner ju inte för det.

Då förstår jag att du är rädd :heart Fy för att någon ska behöva leva så. Jag har aldrig drabbats på det vis som du har, men jag var vid två tillfällen fått stalkervibbar av aggressiva män. Då var jag rädd. Som tur är tappade då båda intresset för mig efter en kort stund.

Jag tänker att man kan vidta åtgärder utan att vara rädd. Exempelvis har jag hemförsäkring utan att jag nödvändigtvis är rädd för inbrott eller att lägenheten ska brinna upp. När jag bodde intill Rålambshovsparken så brukade jag undvika att gå igenom den nattetid om det exempelvis var Valborgsfirande eller andra jippon som dragit till sig mycket folk och alkohol. När jag reser ensam har jag alltid dubbla bankkort och dubbla telefoner i händelse av stöld osv. Sällan rädd som sagt, men en del skyddsåtgärder för olika scenarion.
Ja, jag funderade på den typen av åtgärder. Jag låser ju när jag går hemifrån, jag låser min bil, jag skulle inte ställa dyra och stöldbegärliga saker i källarförrådet. Men det är ju vanan mer än rädsla som styr det.

Jag kan inte komma på platser jag undviker eller liknande, av säkerhetsskäl.

Nope inte rädd. Just inbrott är ju hela grejen att de kommer när man själv inte är hemma. Dessutom har jag verkligen ingenting värt att bryta sig in. Möjligtvis min 4 år gamla surfplatta men den har jag nästan alltid med mig. Fruktansvärt mycket böcker en urgammal dvd och en massa hembrända skivor. TV är hmm, sju år. De flesta smycken köpte jag från ebay. Vill hen ha de fruktansvärda klumpar som är soffor från Mio är hen hjärtligt välkommen att försöka släpa ut dem. Nu ska jag iofs köpa ett katt träd, men det är tydligen riktigt tung också. Hmm, en potentiell inbrottstjuv skulle bli riktigt besviken :grin:

Vad gäller våldsbrott, nope igen. Tillbringade en del helgnätter vid Slussen och Gullmars och har aldrig varit rädd. Däremot irriterad när någon bredvid mig på bänken plötsligt böjde sig fram och spydde :yuck: Som nämndeman i Stockholm och sedan Södertörns tingsrätt fick jag en ganska bra bild av både vilken sorts brott och vilka som utsattes/begick brotten. För er som bor i Stockholm, ett ställe som man ska hålla sig borta från är Gröne Jägaren :D

Vi har som sagt haft flera såna här överfall på senaste tiden (mot att bara ha det ibland tidigare).

För mig innebär det att jag handlar i ett annat centrum eller tar bilen dit med min man. Vi behöver inte hålla oss inne, bara undvika området vid centrum helt enkelt.
Är det inte samma gärningsmän (senaste tiden alltså)?

Tur att du inte behöver vistas i centrum!

Där jag bor nu är jag absolut inte orolig. Bor på landet fast med en del grannar nära och i princip en öppen, belyst gårdsplan mellan husen där man måste köra för att komma in till mitt hus. Dvs inte jättelockande ställe att göra inbrott på. Däremot så springer jag en hel del på kvällen i ett område där det skett en del överfall så där är jag i alla fall lite uppmärksam om än långt ifrån rädd.

När jag bodde mer centralt och ofta gick hem från jobbet på konstiga tider så fanns det ställen jag valde att inte passera utan valde en annan väg. Jag har dock aldrig egentligen haft någon anledning till att vara orolig då jag själv inte sett eller varit med om något utan det är mest saker jag hört eller läst om. Tex var det nyligen ett omotiverat knivöverfall (dråp/mordförsök) något hundratal meter från min gamla port så känns rätt skönt att inte bo där längre.

Faktiskt inte, åtminstone inte på senare tid.
Festar en del (är dock nykterist!) med studentföreningen och är således inne i Sthlm och åker hem till "byhåla" nattetid kring 23 - 00 på fredags- och lördagskvällar. Känner mig öht inte otrygg, och vidtar inga skyddsåtgärder. Lyssnar på musik med högsta volymen i hörlurar, tittar aldrig över axeln eller någonting. Går genom parker, över torg och på små bakgator. Inga konstigheter. Faktiskt aldrig ens reflekterat över det. Det enda jag möjligen reflekterat över är mitt extremt kassa lokalsinne, men då frågar jag bara första bästa människa. Min håla ska vi inte ens prata om. Där har sista hundägaren gått in 23:15. Om det är något jag möjligen är rädd för där är det att halka och slå mig på vägen hem nu vintertid, för det är verkligen inte en käft ute - speciellt inte i min del av hålan.

Vad det beträffar inbrott och dylikt så tvärnej där med. Jag tror inbrottstjuvar snarare skulle gå på de lite finare och flådigare husen i området, inte det som verkligen skriker "Kråkslott".....

Ja, jag funderade på den typen av åtgärder. Jag låser ju när jag går hemifrån, jag låser min bil, jag skulle inte ställa dyra och stöldbegärliga saker i källarförrådet. Men det är ju vanan mer än rädsla som styr det.

Jag kan inte komma på platser jag undviker eller liknande, av säkerhetsskäl.

Det är sällan jag undviker platser också. Det måst påtagliga är väl att jag undviker att resa som ensam kvinna till vissa platser på jorden. Det är väl dels på grund av rent säkerhetstänk, men också för att jag vill kunna njuta av semestern när jag reser. Jag vill inte behöva stanna på hotellrummet så fort det blivit mörkt eller ducka sexuella inviter och kommentarer när jag går på gatan. Det skulle helt enkelt sabba upplevelsen för mig. Men också som sagt för att jag ogärna utsätter mig för onödiga risker.

Men det är ju vanan mer än rädsla som styr det.
Det tog mig några år av tjat från sambon innan jag fick in vanan att låsa ytterdörren när jag är hemma. "I stan låser man dörren!" Inte så mycket pga rädsla för brott utan mer för att i allmänhet hålla kreti och pleti utelåsta. Sambon hade förr en pundare till granne som då och då tog fel på lägenhet. :laugh: Förvisso hemfridsbrott men mest irriterande.

Det har gått mig förbi, däremot vet jag att McDonalds vid Fridhemsplan, öppet 24/7 är ett ställe där det sker en hel del två, tre på natten.

Jo vars, jag har två vänner som blev överfallna där. Helt enkelt för att den ena av dem hade en lagkeps på sig. Klarade sig bra visserligen, med lite blåmärken och skärrade. Händer att jag hamnar där på en burgare nattetid, ingen trevlig plats att vistas på.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 390
Senast: qitis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
675
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
912
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka